خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

راهکارهای استاندار فارس برای مقابله با بحران آب/ محدودیت کاشت برنج و واقعی کردن قیمت آب/ ۱۸ شهر و ۲۵۳ روستا تنش آبی دارند

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۶۲۵۱

استاندار فارس با بیان اینکه ۲۵۳ روستا و ۱۸ شهر در استان فارس با تنش آبی مواجه هستند،‌ گفت: باید از روش‌های مختلفی برای حل مشکلات آبی در استان استفاده کرد. برخی از این روش‌ها شامل بازسازی شبکه‌های فرسوده در شهرها و روستاها، واقعی کردن قیمت فروش آب، فرهنگ‌سازی در جهت رعایت الگوی مصرف و صرفه‌جویی در مصرف آب و جداسازی آب شرب انسان و دام در روستاها است.

"محمد هادی ایمانیه" استاندار فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره مشکلات آب در این استان گفت: در حال حاضر از مجموع ۱۰۹ شهر در استان فارس ۱۵ شهر در شرایط بحرانی و ۱۸ شهرستان با تنش آبی مواجه است. همچنین از ۲۲۰۷ روستا در استان فارس، ۵۷۲ روستا در شرایط بحران آبی و ۲۵۳  روستا با تنش مواجه است.

وی با اشاره به حل مشکلات آبی در استان فارس ادامه داد: باید از روش‌های مختلفی برای حل مشکلات آبی در استان استفاده کرد. برخی از این روش‌ها شامل بازسازی شبکه‌های فرسوده در شهرها و روستاها، واقعی کردن قیمت فروش آب، فرهنگ‌سازی در جهت رعایت الگوی مصرف و صرفه‌جویی در مصرف آب و جداسازی آب شرب انسان و دام در روستاها است.

استاندار فارس با اشاره به اینکه دسترسی به آب‌های ژرف در استان باید مورد مطالعه دقیق قرار گیرد، خاطرنشان کرد: مسئله انتقال آب از خلیج فارس از موضوعات مهمی است که باید با در نظرگرفتن نظرات کارشناسان و اساتید صاحب نظر، در خصوص آن تصمیمات مدیریتی بگیریم.

وی تاکید کرد: برای حل مشکلات آب استان باید پیشنهادات کارشناسانه مطرح و بررسی شود، در این زمینه نیز می‌توانیم از ظرفیت دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم.

استاندار فارس در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره تغییر الگوی کشت در این استان گفت: تغییر نوع کشت، گسترش کشت‌های گلخانه‌ای و تاکید بر گیاهان دارویی از جمله راهکارهای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی است. همچنین با تغییر آرایش کشت، عدم توسعه باغات، کاهش سطح سبز باغات با حذف درختان پیر، توسعه دیم‌کاری در مناطق مستعد، توسعه گیاهان جدید کم آب‌بر از دیگر اقدامات ما برای مقابله با کمبود آب در استان است.

ایمانیه درباره تغییر زمان کشت گفت: درباره تغییر زمان کشت نیز برنامه‌ریزی کردیم تا تولید چغندرقند پاییزه را در استان طی ۵ سال از صفر به ۱۸۹ هکتار در سال ۱۳۹۹ و ۷۴۰ هکتار در سال ۱۴۰۰ برسد. همچنین کاهش مصرف آب در همه محصولات با اصلاح آرایش کشت و استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری (نشتی – تیپ) بارانی و ... به دو صورت کشت روی پشته‌های بلند (رایزبد) و کف کار در دستور کار است.

وی در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از کاشت برنج با توجه به مشکلات آبی استان چه اقدامی باید صورت بگیرد؟ گفت: در این خصوص نیز ترویج به محدودیت کاشت برنج در استان و ارائه راهکارهای جدید مانند خشکه‌کاری و ... را از اولویت‌هایمان قرار داده‌ایم. ترویج کشاورزی حفاظتی و پایداری تولید، برداشت و مدیریت بقایای گیاهی، معرفی ارقام، ویژگی‌ها و پتانسیل عملکرد ارقام، تراکم مناسب بذر و تاریخ کشت بهینه محصولات، حمایت و توسعه در قالب ترویج و تسهیلات برای گیاهان دارویی و ایجاد فضاهای کنترل شده مانند گلخانه و سایبان از دیگر اقداماتی است که می‌توان در حوزه کشاورزی برای مقابله با بحران آب انجام داد.

استاندار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه نیازمند نهضت آبخیزداری و آبخوان داری در استان فارس هستیم، ادامه داد: متاسفانه در سالهای گذشته به سدسازی توجه زیادی شده است، ولی در زمینه تاسیس کانال‌های انتقال آب به مراکز‌ مصرف توجه خاصی نشده است.

ایمانیه درباره طرح‌های انتقال آب نیز گفت: سدسازی بدون توجه‌ به کانال های انتقال آب رفتاری غیرمنطقی محسوب می شود، زیرا باعث افزایش تبخیر آب و محروم شدن مناطق پایین دست از حقابه طبیعی است.

وی به مصرف بالای آب در کشور و لزوم اختصاص بخشی از اعتبارات برای تحقیقات زودبازده اشاره کرد و گفت: توجه به کارهای علمی و پژوهشی و تجربیات موفق در سطح دنیا می تواند راهکاری مناسب برای عبور از شرایط سخت خشکسالی و مدیریت بهینه مصرف آب باشد.

استاندار فارس درباره تهیه پیوست امنیتی موضوع آب استان خاطرنشان کرد: هر کاری برای خروج از بحران تا تابستان سال بعد و برای خروج از تنش تا تابستان دو سال دیگر لازم است باید انجام شود.

ایمانیه با تاکید بر اهمیت تکمیل فاضلاب شهرهای استان فارس، خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات برای حل این بحران تصفیه فاضلاب است و با توجه به سودآوری قطعی تصفیه فاضلاب، باید زمینه لازم برای حضور سرمایه گذاران در زمینه تکمیل و ساخت تصفیه خانه‌های فاضلاب شهرهای استان فراهم شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز