خبرگزاری کار ایران

در مراسم روز جهانی معلول عنوان شد؛

۸۰ درصد معلولان جهان در کشورهای در حال توسعه هستند/ لزوم به رسمیت شناختن حق مشارکت سیاسی برای افراد دارای معلولیت

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۴۹۵۸

رییس مدارس استثنایی کشور گفت: دست کم یک میلیارد جمعیت جهان دچار معلولیت‌اند که ۸۰ درصد آنها در کشورهای در حال توسعه هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، گردهمایی به مناسبت روز جهانی معلولان با حضور سیدجواد حسینی رییس سازمان و  مدارس استثنایی کشور و معاونان وی و عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در مجتمع آموزشی نابینایان شهید محبی برگزار شد.

حسینی در این مراسم اظهار داشت: روز معلولین برای تکریم و شناساندن معلولین در جامعه، رشد آگاهی مردم نسبت به معلولین، آگاهی یافتن جامعه نسبت به پیوستن معلولین به جامعه، آگاهی یافتن نسبت به مشکلات معلولین، تلاش در جهت مناسب سازی جامعه و رفع تبعیض از دامان جامعه است.

وی اشاره کرد: دست کم یک میلیارد جمعیت جهان دچار معلولیت‌اند که ۸۰ درصد آنها در کشورهای در حال توسعه هستند.  ۱۰۰ میلیون کودک دچار معلولیت هستند و ۸ میلیون فرد دارای معلولیت در ایران زندگی می‌کنند.

حسینی گفت: آرمان زندگی بشر آن است که بتواند جامعه دوست دار انسان را بنا کند و بزرگترین مولفه آن جامعه دوست دار معلول است. جامعه دوست دار انسان یعنی جامعه فراگیر، جامعه در دسترس، بدون خطر و عاری از هرگونه آسیب برای انسان‌ها. در این جامعه معلولیت یک مفهوم شکل گرفتنی است نه یک مفهوم ماهوی.

وی افزود: باید مفهوم معلولیت به خوبی در جامعه درک شود. معلولین باید حق مشارکت‌های سیاسی داشته باشند، حق اشتغال،حق ورزش، حق به مدرسه رفتن، حق آموزش و... داشته باشند. آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق چنین حقی در جامعه شکل گرفته است. امروز ۱۸ برابر پوشش تحصیلی افزایش یافته و هزار کتاب و محتوای آموزشی برای دانش آموزان تولید شده و بیش از ده هزار محتوای یادگیری و یاددهی تامین شده است.توانمندسازی ۲۴ هزار معلم، مدیر و ولی دانش آموز فقط در سال ۹۹ صورت گرفت.

او گفت:‌ امروز سند جامعه آموزش مهارتی فنی و حرفه‌ای تصویب و به سراسر استان‌ها ابلاغ می‌شود. اعتبار خدمات توان بخشی به ده میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ افزیش یافت.

وی در پایان گفت: ما در سال گذشته خدمات توانبخشی را برای ۵۱ درصد دانش آموزان دبستانی و ۳۱ درصد دانش آموزان پیش دبستانی ارتقا بخشیدیم. ما برای جامعه دوست دار انسان نیازمندیم مداخلات را به هنگام کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز