خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان انتقال خون مطرح کرد:

تشکیل بانک خون سلول‌های بنیادی خونساز و بانک خون بند ناف در یک دهه

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۹۴۰۸

مدیرعامل سازمان انتقال خون در نشست خبری عنوان کرد: در هفته آینده و با همراهی نمایندگان مجلس شاهد راه اندازی فراکسیون انتقال خون برای پیگیری مشکلات و مطالبات سازمان انتقال خون به عنوان یک سازمان حیاتی خواهیم بود.

به گزارش ایلنا، پیمان عشقی در ابتدای این نشست خبری با تاکید بر اینکه اصحاب رسانه یاران همیشگی انتقال خون هستند، خاطرنشان کرد: سازمان انتقال خون یک سازمان فنی و فرهنگی است و البته معدود کسانی در حوزه سلامت هستند که انتقال خون را به طور کامل و در جایگاه شایسته‌اش می‌شناسند و امیدواریم با تلاشهایی که انجام می‌دهیم در آینده شاهد تغییر نگاه‌ها به انتقال خون باشیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون افزود: بر حسب وظیفه و ماموریت سازمان که تامین فرآورده‌های خونی مورد نیاز مراکز درمانی به ما سپرده شده است، دو حرکت مهم از اواخر دهه ۸۰ توسط سازمان انتقال خون انجام گرفت که یکی تشکیل بانک خون سلول‌های بنیادی خونساز و دیگری هم تشکیل بانک خون بند ناف بود. در این ۱۰ سال توانستیم ۴ هزار و ۱۵۰ واحد خون بند ناف جمع آوری کنیم و بعد از انجام شدن تست‌های مختلف بر روی آن‌ها، برای ۲۴ پیوند از این بانک خون بند ناف استفاده شده است و تمامی بیمارانی که سازمان از آن‌ها اطلاع دارد در شرایط بهبودی کامل هستند و از این بابت خیلی خوشحال هستیم. البته این نکته را ضروری می‌دانم که بگویم برای نگهداری خون بند ناف از گرفتن نمونه تا فرآوری، پردازش و ذخیره‌سازی مناسب، برای ۲۰ سال قابل استفاده بودن، هزینه‌ای بالغ بر ۱۵ میلیون تومان را سازمان انتقال خون متقبل می‌شود ولی هیچ اعتباری از سوی دستگاههای بالا دستی برای آن در نظر گرفته نشده است و امیدواریم بیمه‌ها با ایجاد تعرفه، هزینه‌های سنگین این کار را تامین کنند.

 پیمان عشقی با اشاره به افتتاح دو پروژه عمرانی استراتژیک در ماه اخیر اظهار کرد: از روز اول حضورم در این جایگاه در طول این دو سال، ۴ پروژه عمرانی افتتاح شده است که این ۲ پروژه آخر از جهاتی برای ما اهمیت داشت. یکی از این پروژه‌ها، افتتاح ساختمان ستاد مرکزی خراسان رضوی بعد از گذشت ۱۲ سال از کلنگ زنی است که از ۳۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز، فقط ۸ میلیارد تومان تامین شده بود و با یک مجاهدت و تلاش جدی از سوی مدیران ستادی و استانی انتقال خون و همچنین همراهی و تعامل نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی توانستیم این پروژه مهم را در سناباد شهر مشهد افتتاح کنیم و به گواه همکاران ما، این پروژه نماد عشق و هویت انتقال خون در مشهد مقدس به عنوان دومین تامین کننده خون کشور است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ادامه داد: افتتاح انبار استراتژیک تحت دمای استاندارد اقلام و ملزومات انتقال خون در اردکان یزد با وسعت جاگیری ۱۸ کانتینر برای ما بسیار مهم بود چون به دلیل تهدیدها و حوادث باید اقلام سازمان در انبارهای مطمئن توزیع و نگهداری می‌شد که حالا این انبار به عنوان اولین انبار با شرایط مطلوب و بر اساس شاخص‌ها و استانداردها به بهره برداری رسیده است. البته نباید از نقش خیرین سلامت به راحتی عبور کرد که همیشه یاری رسان سازمان انتقال خون هستند و ۶۹ پایگاه از ۲۰۰ پایگاه انتقال خون در سراسر کشور را نیز خیرین ساخته‌اند و بعد از آن باید از ۲ سال تلاش شبانه روزی همکاران علیرغم نبود اعتبارات لازم، تقدیر و تشکر کنم که حتی تاثیر وحشتناک التهابات بازار ارز بر قیمت‌های مصالح و کاهش نیروی انسانی هم نتوانست مانع تکمیل این پروژه‌های ماندگار شود و امیدواریم در ماه آینده هم ساختمان ستاد مرکزی استان هرمزگان را به عنوان یک استان استراتژیک به بهره برداری کامل برسانیم.

پیمان عشقی گفت: از ابتدای دوران مدیریت بر این باور بودم که مردم و رسانه‌ها به صورت روزانه باید از میزان ذخایر خون در استان خودشان آگاه شوند تا دچار مراجعات هیجانی و اضطراب نگردند و به همین خاطر نقشه‌ای را با سه رنگ بر روی سایت قرار دادیم.

وی در خصوص کاهش اهدای خون در سالهای اخیر توضیح دادند: که از سال ۱۳۹۱ شاخص اهدای خون در کشور به حالت ایستا و ساکن در آمد و از سال ۱۳۹۵ هم شیب نزولی آمار مراجعات مردمی را به مراکز اهدای خون شاهد بودیم و این روند کاهشی همچنان ادامه دارد. علل این کاهش را می‌توان در مسائلی همچون تغییر ترکیب سنی جمعیت در کشور و متعاقباً افزایش سنی جمعیت اهداکنندگان و کاهش اهدای خون بار اولی‌ها و جوانان در ۱۰ سال گذشته، تغییر سبک زندگی جوانان و رفتارهایی مثل تتو و حجامت که معافیت از اهدای خون به همراه دارد و همچنین تغییر سبک غذایی که امروز سبب فشار خون در بین بسیاری از جوانان شده است و آن‌ها را از اهدای خون معاف می‌کند، نام برد، دیگر علل کاهش اهدای خون، کاهش تدریجی نیروی انسانی سازمان، عدم مجوز استخدام، کاهش منابع مالی لازم بویژه جهت تجهیزات، لجستیک و عمرانی بوده است.

طبق مستندات علمی از جمع افرادی که تست‌های تاییدی مثبت برای هپاتیت C دارند حدود ۹ درصد در سوابق یک سال قبلشان انجام حجامت دیده می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با تاکید بر اینکه سلامت خون در ایران در حد کشورهای توسعه یافته است، افزود: ما به عنوان امین ملت ایران، اهدای خون صد در صد داوطلبانه، بدون چشمداشت و با سخت گیری بسیار زیاد را در دستور کار قرار داده‌ایم و امروز نسبت به خون‌های مصرف شده در سراسر کشور، خیالمان راحت است و به همین خاطر است که مردم، انتقال خون را دوست دارند و به ما اعتماد می‌کنند و با وجود یکصد میلیارد تومان طلبکاری از وزارت بهداشت به خاطر کیسه‌های خون تالاسمی ها، هیچ وقت در خدمت به این عزیزان کوتاهی نکردیم و این رفتارهای مسئولیت پذیرانه است که سازمان انتقال خون را بین مردم و بیماران دارای ارزش ویژه‌ای کرده است.

وی افزود: خوشبختانه این همه تخت بیمارستانی در کشور زیاد شده و از این بابت خوشحال هستیم اما سوال اینجاست که در مقابل این افزایش تختها، جهت تامین خون مورد نیاز حتی یک تخت و نیروی انسانی به مراکز اهدای خون اضافه نشده است چه بسا که کاهش هم داشته است و باید به این نکته توجه شود که از سال ۱۳۸۹ لغایت ۱۳۹۸ شاهد کاهش مراکز اهدای خون بوده‌ایم به نحوی که تعداد مراکز اهدای خون ثابت از ۲۱۸ پایگاه به ۱۷۸ مرکز رسیده بود هرچند که در طول این دو سال اخیر تعداد مراکز را به ۲۰۱ پایگاه رساندیم، اعتقاد داریم جمع کردن پایگاههای انتقال خون همچون قطع کردن درختان برای محیط زیست با حیات انسانها سر و کار دارد. این آمارها وقتی قابل فهم‌تر می‌شود که بدانیم برای هر تخت جراحی ۲۱ واحد خون و برای بخش انکولوژی و پیوند ۷۶ واحد خون و برای زنان ۳۰ و نوزادان ۵۶ واحد خون نیاز داریم و باید هم راستا با افزایش تخت‌های بیمارستانی، گسترش مراکز اهدای خون همراه با افزایش منابع مالی و نیروی انسانی را جدی بگیریم.

 پیمان عشقی ادامه داد: در برخی سیاست‌های سازمان که در گذشته باعث کاهش اهدای خون شد، تغییراتی ایجاد کردیم و یکی از آن‌ها متوقف کردن پروژه پلاسمای تولیدی بود که این کار را قبلاً بخش‌های خصوصی انجام می‌دادند و این پروژه نیز که به دنبال دریافت سالانه ۲۰۰ هزار لیتر پلاسما بود بعد از ۴ سال شکست خورد و تنها در کل ۴ سال ۴۹ هزار لیتر پلاسما جمع آوری شد که به ازای آن ۲۳۰ هزار اهدای خون کامل کاهش یافت که این خود معادل حدود ۴۰ هزار لیتر پلاسمای بازیافتی است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به همراهی و همدلی مردم در دوران کرونا خاطرنشان کرد: افتخار ما این است که در ایام شیوع کرونا و در تمام کشورها چه کشورهای منطقه و چه آمریکا، انگلیس، ایتالیا و فرانسه شاهد کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی شاخص اهدای خون بودیم اما با تلاش، برنامه ریزی و اعتماد مردم به سازمان انتقال خون، در ایران شاهد، کاهش تنها ۸ درصدی اهدای خون بودیم و در ۷ ماه امسال نیز نسبت به وضعیت مشابه سال گذشته، نزدیک به ۸ درصد افزایش اهدای خون در سراسر کشور داشته ایم.

پیمان عشقی در پایان این نشست خبری با اعلام اینکه در هفته آینده و با همراهی نمایندگان مجلس شاهد راه اندازی فراکسیون انتقال خون برای پیگیری مشکلات و مطالبات سازمان انتقال خون به عنوان یک سازمان حیاتی خواهیم بود، افزود: با حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و علیرغم‌عدم همراهی و مخالفت سازمان مدیریت برنامه و بودجه دولت قبل، توانستیم درآمدهای سازمان را اختصاصی کنیم ولی بعد از آن متاسفانه شاهد بودیم که سازمان مذکور ۱۵۵ میلیارد تومان از درآمد عمومی ما را به بهانه اختصاصی شدن درآمدها کم کردند و پیگیر این هستیم که حق تضییع شده سازمان را برگردانیم و امیدواریم با حمایت رسانه‌ها و رساندن پیام ما، مشکلات انتقال خون در حوزه منابع مالی و تامین نیروی انسانی مورد نیاز به سرعت رفع شود و اگر این فرآیندها را انجام ندهیم، آینده تلخی در انتظار ماست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز