خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

توضیح درباره پرداخت حقوق و قراردادهای کارکنان اورژانس اجتماعی/ کمبود نیرو در مرکز فوریت‌های ۱۲۳

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۹۲۱۶

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با ارائه توضیحاتی درباره قراردادهای کارکنان اورژانس اجتماعی گفت: در لایحه ساختار تشکیلات فوریت‌های اجتماعی، تلاش کردیم تا اورژانس اجتماعی به عنوان مشاغل سخت در نظر گرفته شود.

"حبیب‌الله مسعودی فرید" معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی برای رفع مشکلات معیشتی و شغلی کارکنان اورژانس اجتماعی صورت گرفته است، گفت: به دلیل اینکه در این بخش از حضور بخش غیردولتی استفاده می‌شود و ما خرید خدمت می‌کنیم ممکن است در برهه‌هایی در مناقصات شرکت‌های شرکت کننده در مناقصات شرایط لازم را نداشته باشد. در تهران چندین بار مناقصه برگزار شد تا شرکت مناسب پیدا شود، بنابراین نیروهای اورژانس اجتماعی با مشکلاتی همراه بودند که در حال حاضر برطرف شده و حقوق این افراد هر ماه به استان‌ها پرداخت می‌شود. اگر ما بخواهیم خارج از این دستورالعمل اقدام کنیم نهادهای نظارتی ایراد می‌گیرند.

وی در پاسخ به این سوال که نیروهای اورژانس اجتماعی معتقدند در این دوره از قراردادها به منافع کارفرما بیشتر توجه شده است، ادامه داد: قراردادهای کارکنان اورژانس اجتماعی یک تیپ واحد است و در آن به صورت کاملا واضح مشخص شده که سهم موسسه و سهم کارشناس به چه میزان است، اما راهکار اصلی ما این است که بتوانیم طبق روالی که داریم همه ماموران اورژانس اجتماعی را تبدیل وضعیت کنیم. البته در این خصوص نیز کیفیت نیرو برای ما بسیار مهم است، چراکه اورژانس اجتماعی در مواردی مانند اقدام به خودکشی یا کودک آزاری و یا مشکلاتی از این قبیل حضور پیدا می کند و یک لحظه غفلت ممکن است به کار آسیب وارد کند. مانند کسانی که در حوزه سلامت یا آتش‌نشانی کار می‌کنند افرادی هم که در اورژانس اجتماعی کار می‌کنند، باید حرفه‌ای باشند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه ما بر روی کیفیت نیروی انسانی کار می کنیم، تصریح کرد: در سال‌های خیلی پیش در اورژانس اجتماعی از نیروهای غیرمرتبط استفاده شده است از همین رو از سال ۹۶ بخشنامه جدی اعلام کردیم که صرفا از افراد تحصیل کرده در رشته‌های مددکاری و روانشناسی می‌توانند برای اورژانس اجتماعی استفاده کنند مگر صرفا برای رانندگی خودرو از سایر رشته‌ها نیرو جذب کنند. بر این موضوع هم نظارت داشتیم تا غیر از این دو رشته از رشته های غیرمرتبط در اورژانس اجتماعی حضور نداشته باشند.

فرید با بیان اینکه در حال حاضر نیز برای تغییر وضعیت این نیروها و بهبود وضعیت شان اقداماتی در دست انجام داریم، گفت: لایحه ساختار تشکیلات فوریت‌های اجتماعی را در سازمان تدوین کردیم و در وزارت رفاه در دولت دوازدهم هم بررسی شده است و در حال حاضر در کمیسیون اجتماعی هیات دولت سیزدهم است. اخیرا نیز در دولت سیزدهم از ما استعلام کرده‌اند، لایحه‌هایی که فرستادیم کدام را تایید می‌کنید ما هم این لایحه را تایید کرده و تاکید کردیم که در صورت امکان سریعتر به این لایحه رسیدگی شود در همین راستا نیز نامه‌ای به رییس کمیسیون اجتماعی هیات دولت فرستادیم و اعلام کردیم که ما درخواست داریم تا به این لایحه سریعتر رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه درباره اولویت این لایحه با وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز صحبت کرده‌ایم، تصریح کرد: تاکنون هیچ لایحه‌ای با این شرایط برای اورژانس اجتماعی نداشتیم. ما در این لایحه تبدیل وضعیت نیروها را مشخص کرده‌ایم و همچنین در این لایحه آورده‌ایم که اقدامات نیروهای اورژانس اجتماعی نیز به عنوان مشاغل سخت در نظر گرفته شود. همچنین بحث به روزرسانی خودروها را در این لایحه در نظر گرفته‌ایم همچنین موارد دیگری به عنوان تکالیف بهزیستی و تکالیف سایر سازمان‌ها در آن مشخص شده است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی تصریح کرد: همچنین ما در این لایحه ساختار سازمان اورژانس اجتماعی را ارتقا داده‌ایم چراکه اگر قرار باشد مانند سایر نهادهای اورژانس مانند ۱۱۵ فعالیت کند قاعدتا باید از نظر ساختاری هم ارتقا پیدا کند تا بتواند به خوبی به وظایف خود عمل کند. همچنین ما بارها و بارها از زمان دولت نهم و دهم نامه نگاری در خصوص تبدیل وضعیت نیروهای اورژانس اجتماعی داشته‌ایم، اما به هیچ نتیجه نرسیده‌ایم. بنابراین فکر کردیم که اگر یک کار جامع انجام دهیم و یک لایحه بنویسیم و همه جوانب را در نظر بگیریم.

او افزود:‌ در این خصوص نیز با بسیاری از نمایندگان مجلس در کمیسیون اجتماعی، فراکسیون‌های مختلف و مرکز پژوهش‌های مجلس صحبت کرده‌ایم و نظر آن‌ها را نیز جویا شده‌ایم و رایزنی کارشناسی در این خصوص کرده‌ایم، تا زمانی که لایحه وارد مجلس می‌شود با سرعت بیشتری پیش برویم و توقف زیادی نداشته باشیم و امیدواریم این لایحه به تصویب برسد تا این مشکل به صورت ریشه‌ای حل شود.

فرید در پاسخ به این سوال که آیا در اورژانس اجتماعی با کمبود نیرو مواجه هستید؟ گفت: صدرصد با کمبود نیرو در اورژانس اجتماعی مواجه هستیم. همچنین در شهرهای جدید بیش از ۵۰ هزار نفر باید طبق قانون در این شهرها نیز اورژانس اجتماعی ایجاد کنیم و قاعدتا کمبود نیرو داریم. همچنین نیروهایی که بازنشسته می شوند و یا استخدام دیگر سازمان‌ها نیز می‌شوند باید برایشان جایگزین ایجاد کنیم. البته همه این موارد در لایحه نیز دیده شده است.

وی در پاسخ به این سوال که برای جبران کمبود نیرو چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟ گفت: ما براساس اعتبارات سعی کرده‌ایم مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ غیر از مراکز استان‌ها و شهرهایی که آسیب پذیر هستند را در اولویت قرار دهیم تا بتوانیم این کمبود نیرو را جبران کنیم. برای ما بسیار اهمیت دارد که شیفت شب حتما در این شهرها دایر باشد همچنین یک کار دیگری که برای جبران نیرو انجام داده ایم این است که بجای اینکه در هر شهرستان یک نفر پشت خط ۱۲۳ باشد کل خط ۱۲۳ را منتقل کرده‌ایم به مرکز استان و هر کسی که از هر جای استان با ۱۲۳ تماس بگیرد به مرکز استان متصل شود و استان اگر تصمیم بگیرد مداخله ای صورت بگیرد با شهرستان مربوطه تماس می گیرد. این کارها را انجام می‌دهیم تا بهره وری سیستم را بالا ببریم علاوه بر اینکه با این اقدامات سعی شده است تا جبران نیرو شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز