خبرگزاری کار ایران

متخصص کودکان:

در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها در کشور ضعیف هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۸۹۹۶

پزشک متخصص کودکان گفت: متاسفانه در زمینه پیشگیری از بیماری ها در کشور ضعیف هستیم.

به گزارش ایلنا، «ناصر کلانتری»، پزشک متخصص کودکان در برنامه «در انتهای الوند» که از شبکه دوم سیما پخش شد، گفت: در دو سال اخیر جدا از سرماخوردگی و آلرژی و گاه آنفولانزا، متاسفانه میزبان کرونا هم هستیم.

او افزود: غیر از آلرژی که پیشگیری از آن برای خانواده ها متفاوت از دیگر موارد اشاره شده است راه درست پیشگیری از سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا این است که مراقبت درستی در زمان حضور در جمع های همگانی داشته باشیم.

وی ادامه داد: درباره سرماخوردگی خانواده ها می‌گویند بچه سرما خورده است و با این شرایط به خانه اقوام و میهمانی می‌روند و خیلی نگران انتقال بیماری نیستند. وقتی کودک بیمار است او را جایی که دیگران هستند نبریم.

کلانتری تاکید کرد: در زمینه پیشگیری بیماری ها در کشور ضعیف هستیم و باید مسئله ماسک زدن را بیش از پیش رعایت کنیم. سال گذشته به دلیل رعایت بیشتر موارد پیشگیری از کرونا از سوی مردم، ابتلا به آنفولانزا هم‌کمتر بود و کنترل کرونا به پیشگیری آنفولانزا منجر شد.

وی عنوان کرد: حتی بیمار سرما خورده سال گذشته خیلی کم داشتیم و ماسک زدن از سرماخوردگی و آنفولانزا نیز پیشگیری می کند. اگر نیازی نیست کودک را به مراکز عمومی نبریم و دلیلی ندارد کودک را به مراکز خرید عمومی ببریم. همچنین باید به شست و شوی دست ها مبادرت داشته باشیم‌.

این متخصص کودکان یادآور شد: اگر شروع بیماری تدریجی باشد می تواند کرونا یا سرماخوردگی باشد اما در شروع بیماری به صورت حاد، احتمال ابتلا آنفولانزا مطرح است.

کلانتری گفت: آلرژی نیز شروع ناگهانی دارد اما نهایت به آبریزش بینی منجر می‌شود. در آلرژی تب و لرز نداریم و در کرونا و آنفولانزا این مورد مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: بدن درد در آنفولانزا از کرونا شدیدتر است. وقتی کودک تهوع دارد دیگر آلرژی و سرماخوردگی مطرح نیست و بیشتر کرونا مطرح است. اگر کودکی دچار اسهال شد دیگر سرماخوردگی و آنفولانزا نیست و به احتمال زیاد کودک به کرونا مبتلاست.

این متخصص کودکان تصریح کرد: ویروس در بدن میزبان اول ضعیف تر است اما وقتی به فرد دوم منتقل می شود قوی تر خواهد شد و علائم شدیدتری می بینیم. این اصل بیماری های ویروسی است و به قدرت بدنی افراد خیلی ربطی ندارد.

کلانتری تاکید کرد: سیستم ایمنی کودک ۵ ساله نزدیک به بزرگسال است اما بدن کودک ۳ ساله ضعیف‌تر است و وقتی ویروس از کودک به بزرگسال منتقل می‌شود قوی‌تر می‌شود. غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی اصلا چاق کننده نیستند و غذاهای چرب و شیرین هیچ ارتباطی با سیستم ایمنی بدن ندارد.

این متخصص کودکان تصریح کرد: انواع گوشت ها، میوه ها، سبزیجات،تخم مرغ و لبنیات کودک را چاق نمی کنند بلکه دارای پروتئین و مواد ریز مغزی است.

این متخصص کودکان یادآور شد: کودکان زیر ۲ سال حتما از ویتامین آد استفاده کنند و بالای ۲ سال نیز حتما مکمل ویتامین دی بخورند.  مصرف۸۰۰  تا ۱۰۰۰ واحد ویتامین دی برای کودک‌بالای ۲ سال الزامی است. این موارد به جلوگیری از ابتلا به کرونا و وخامت احوال کودکان مبتلا به کرونا کمک می کند.

وی عنوان کرد: ویتامین سی مورد نیاز نیز از سبزیجات و آب میوه تازه که به کودک داده می‌شود تامین شده و کافی است. در همه میوه ها ویتامین سی وجود دارد و خیلی فرقی نمی کند چه میوه ای به کودک بدهیم و دو واحد میوه روزانه برای کودک کافی است.

کلانتری عنوان کرد: تب نکته مهم آنفلوانزا و کروناست. دمای بدن کودک باید ۳۶ و نیم باشد و اگر‌ دمای بدن کودک ۳۷ونیم باشد باید تب بر را شروع کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز