خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی اعلام کرد؛

محل اجرای پروژه مالچ‌پاشی خارج از پناهگاه حیات وحش یوزپلنگ ایرانی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۶۵۴۴

مدیر کل منابع طبیعی استان خراسان جنوب گفت: منابع طبیعی در مناطقی که اورژانسی است و نیازمند تثبیت فوری خاک است مالچ می پاشد و مناطقی که اکنون مالچ پاشی شده است هیچ گونه خطری برای جوامع حیوانی و گیاهی نداشته بلکه در آینده این منطقه می‌تواند زیستگاه مناسبی برای وحوش و جانوران باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، علیرضا نصرآبادی، مدیر کل منابع طبیعی استان خراسان جنوبی گفت: منابع طبیعی در مناطقی که اورژانسی است و نیازمند تثبیت فوری خاک است مالچ می پاشد و مناطقی که اکنون مالچ پاشی شده است هیچ گونه خطری برای جوامع حیوانی و گیاهی نداشته  بلکه در آینده این منطقه می‌تواند زیستگاه مناسبی برای زندگی پرندگان و جانوران باشد.

او در ادامه گفت: مالچ‌پاشی در طبس با هدف کاهش تصادفات جاده‌ای انجام شده است چون از سالیان گذشته به دلیل حرکت شن و ماسه‌های روان تعداد زیادی تصادف در محور طبس - یزد داشته‌ایم که موجی از نگرانی را در استان ایجاد کرده است.

این مسئول منابع طبیعی استان خراسان جنوبی گفت: در چند سال اخیر به‌ویژه در فصل تابستان به‌صورت مکرر این مسیر بسته شد و حجم تصادفات هم بسیار بالا بود لذا با اقدامات مختلفی که در راستای مقابله با حرکت شن‌های روان انجام دادیم سال گذشته شاهد کاهش ۵۵ درصدی حوادث جاده‌ای مرتبط با شن‌های روان را نسبت به سال ۱۳۹۸ در این محور پرتردد داشتیم.

مالچ پاشی بخاطر کاهش تصادفات جاده ای انجام شده است

به گفته نصر آبادی برای کاهش تصادفات جاده‌ای در محور طبس - یزد مجبور به اجرای پروژه مالچ‌پاشی در ۹۶۳ هکتار از اراضی منطقه شدیم و در هیچ نقطه‌ای از استان تاکنون پروژه مالچ‌پاشی را نداشته‌ایم و از این پس هم نخواهیم داشت.

وی گفت: نهال‌کاری هم در راستای مقابله با بیابان‌زایی و حرکت شن‌های روان در منطقه در دستور کار ما قرار دارد اما زمانی که حرکت بسیار زیاد شن‌های روان را داریم عملا نمی‌توانیم پروژه‌های نهال‌کاری را انجام دهیم و یکی از راهکارها این است که مالچ‌پاشی کنیم تا جلوی حرکت شن‌ها گرفته شود و فرصتی هم برای نهال‌کاری داشته باشیم.

نصرآبادی تصریح کرد: پروژه مالچ‌پاشی در اراضی شهرستان طبس به عنوان تنها گزینه قابل اجرا در راستای حفاظت از زیرساخت‌های ارتباطی استان (جاده طبس ـ یزد و خط ریلی شرق) و برای تثبیت موقت تپه‌های شنی برای کاشت و استقرار گیاه در سال جاری اجرا شد.

وی افزود: همزمان با این اقدام، ۲۲۵ هکتار (حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ اصله) نهال‌کاری در این عرصه انجام شده که نقش مهمی در جلوگیری از حرکت ماسه‌های روان در آینده خواهد داشت، همچنین ۴۵ کیلومتر تله رسوب‌گیر در منطقه اجرا شده است.

محل اجرای پروژه مالچ‌پاشی خارج از پناهگاه حیات وحش یوزپلنگ ایرانی است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی درباره نگرانی‌ برخی دوستداران محیط زیست با توجه به اینکه شهرستان طبس پناهگاه یوزپلنگ ایرانی است و اینکه مالچ‌پاشی تهدیدی برای این گونه با ارزش جانوری است گفت: محل اجرای پروژه مالچ‌پاشی خارج از پناهگاه حیات وحش نایبندان زیستگاه یوزپلنگ ایرانی است.

وی بیان کرد: از این منظر و با توجه به وسعت یک و نیم میلیون هکتاری پناهگاه نایبندان طبس نه تنها هیچ گونه خطری جوامع حیوانی و گیاهی این پناهگاه را تهدید نمی‌کند بلکه در آینده این منطقه می‌تواند زیستگاه مناسبی برای وحوش باشد.

نصرآبادی افزود: نوع خاک‌پوش استفاده شده در این پروژه از نوع پایه آبی (امولسیونی) بوده که به دلیل تاثیر سریع و آنی و قابلیت استفاده در زمان کوتاه و اثرات منفی بسیار کمتر، انتخاب شده و حداکثر زمان ماندگاری این مالچ ۲۴ ماه است و پس از آن تجزیه می‌شود.

وی گفت: براساس نتایج پژوهش‌های انجام شده (توسط پژوهشگاه صنعت نفت) این مالچ اثرات سوء زیست‌محیطی بر منابع آب و خاک ندارد و عاری از مواد خطرناک برای سلامتی انسان و محیط زیست اعلام شده است.

مالچ پاشی با هماهنگی محیط زیست انجام شده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی عنوان کرد: پروژه مالچ‌پاشی در شهرستان طبس با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی انجام شده و به اذعان همکاران اداره کل حفاظت محیط زیست در منطقه‌ای که مالچ‌پاشی شده، پوشش گیاهی و حیات جانوری زیادی نبوده و منطقه‌ به لحاظ پوشش گیاهی بسیار ضعیف است.

وی با تاکید بر اینکه کانون بحرانی فرسایش بادی طبس از ماسه‌زارهای فعال و خسارت‌زا در کشور است افزود: مالچ‌پاشی در این منطقه براساس مصوبه کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار کشور انجام شد و امسال در این منطقه پروژه مالچ‌پاشی اجرا نخواهد شد.

نصرآبادی با اشاره به خشکسالی‌های ۲۰ ساله در خراسان جنوبی و افزایش کانون‌های فرسایش بادی گفت: براثر خشکسالی، بیابان‌زایی در خراسان جنوبی در چند سال اخیر سرعت گرفته به طوری که از سال ۱۳۹۳ تاکنون تعداد کانون‌های فرسایش بادی استان از ۲۵ کانون با وسعت یک میلیون و ۳۸۶ هزار و ۷۴۱ هکتار به ۳۳ کانون به وسعت ۲ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۷۲۹ هکتار افزایش یافته و شهرستان طبس با ۵۹۷ هزار و ۴۳۵ هکتار بزرگترین کانون بحرانی را داراست.

وی افزود: میزان خسارت فرسایش بادی به منابع زیستی و اقتصادی استان سالانه برابر با ۸۲۸ میلیارد و ۹۰۲ میلیون ریال برآورد می‌شود و این خسارت‌ها در حوزه منابع زیست انسانی، خطوط مواصلاتی، اراضی کشاورزی، منابع زیست محیطی، چاه‌ها و قنوات، تاسیسات صنعتی، واحد صنعتی، واحد تولید، ایستگاه‌های راه‌آهن و از این قبیل روی می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز