خبرگزاری کار ایران

احقاق اهداف سند تحول بنیادین به هم افزایی بخش‌های مختلف نیاز دارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۸۷۶۵

صبح امروز با حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش آیین افتتاح بسته تحولی ارتقاء سواد دانش آموزان ابتدایی با رویکرد توسعه مهارت‌های بنیادین و با ترویج سبک زندگی فعال برگزار شد.

به گزارش ایلنا، صبح امروز علیرضا کاظمی؛ با حضور در آیین افتتاح بسته تحولی ارتقا «سواد حرکتی دانش آموزان دوره ابتدایی» که با رویکرد توسعه مهارت‌های بنیادین و با ترویج سبک زندگی فعال در شهرری برگزار شد، اظهار کرد: خیلی خرسندم که در آغازین روزهای سال تحصیلی جدید در یک برنامه کاملا متفاوت با رویکرد تحولی در شهرری، شاهد برنامه‌ای جذاب و هنرنمایی دانش آموزان ورزشکاری بودم که از مدرسه آمده بودند.

کاظمی با اشاره به این که آموزش و پرورش مسئولیت خود را در تربیت نسل با نشاط و ورزشکار، بدون نقص انجام داده است، گفت: اگر خواسته باشیم به اهداف آرمانی ذکر شده در سندتحول بنیادین برسیم؛ قطعاً نیاز به هم افزایی بخش‌های مختلف داریم و این هم افزایی بدون کمک و همراهی خانواده‌ها صورت نخواهد گرفت.

وی افزود: سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش، سرمایه‌گذاری در آینده کشور و تضمینی برای آینده روشن است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اگر امروز در نظام تعلیم و تربیت، نابسامانی‌هایی به چشم می‌خورد؛ ناشی از کم کاری نظام تعلیم و تربیت نیست؛ بلکه ناشی از بی‌توجهی به آموزش و پرورش کشور و کاهش سرمایه‌گذاری در نظام تعلیم و تربیت در دوره‌های گذشته است.

کاظمی با اشاره به این که برای ایفای نقش آموزش و پرورش، باید الزامات رشد، شکوفایی و اثربخشی نظام تعلیم و تربیت را مهیا کنیم، تصریح کرد: در نظام تعلیم و تربیت، بالاترین مأموریت و وظیفه خودمان را اجرای سند تحول بنیادین قرار داده ایم. چرا که در در سند تحول بنیادین، راهبرد رسیدن به اهداف، توجه به ساحت‌های تربیتی ذکر شده است.

وی با اشاره به این که از میان ساحت‌های نام برده شده در سندتحول بنیادین، یکی از مهمترین ساحت‌ها که بر ساحت‌های دیگر مرجعیت دارد، «ساحت زیستی و بدنی» است، گفت: اگر از سلامت جسمانی و جسمی سالم، برخوردار نباشیم، مطمئناً روان سالمی نخواهیم داشت و اگر از روان سالم برخوردار نباشیم، در ساحت‌های تعلیم و تربیت، توفیقی نخواهیم داشت و سند تحول بنیادین برای تحقق ساحت‌های تربیتی، به ما راهبرد «ایجاد موقعیت‌های تربیتی در همه عرصه ها» را ارائه می‌دهد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به «رفتارهای درون ساحتی» در اجرای سندتحول بنیادین گفت: آنچه که سند از ما می‌خواهد، رفتارهای درون ساحتی است و اگر قرار باشد این رفتارها شکل بگیرد ما باید موقعیت‌های درون ساحتی را برای دانش آموزان، ایجاد کنیم.

کاظمی حوزه تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش را سرآمدترین حوزه در دستیابی به اهداف سندتحول بنیادین دانست و تصریح کرد: امروز شاهد ویترین‌های جذاب و متنوعی از فعالیت‌های میدانی در کف مدرسه هستیم و هیچ دستاورد و افتخاری از این بالاتر نیست.

وی ادامه داد: طرح «مدرسه پویا» یکی از مهم‌ترین طرح‌های اجرا شده در کلاس درس، حیاط و پله‌های مدرسه بوده که زمینه‌های نشاط و شادی دانش آموزان را در مدارس ایجاد کرده است.

کاظمی با تأکید بر این که آموزش و پرورش به تنهایی قادر به نهادینه کردن فرهنگ حرکتی در دانش آموزان نیست، گفت: برای نهادینه کردن سواد حرکتی در جامعه به کمک و حمایت همه دستگاه ها، رسانه‌ها و خانواده نیاز داریم تا مسیری که آموزش و پرورش آغاز کرده است را در کف جامعه ساری و جاری کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: امروز، «ورزش صبحگاهی»، «مدرسه پویا»، «طرح کوچ»، «انجمن‌ها و کانون‌های ورزشی» و «مدرسه پهلوانی» و نمونه‌های دیگر از این فعالیت‌ها همه جزو فعالیت‌های درون مدرسه است.

وی با اشاره به این که اوج فعالیت‌های دانش آموزی ما در تابستان شکل می‌گیرد، گفت: آمار و ارقام سالانه به ما نشان می‌دهد که بیشتر ورزشگاه‌ها در فصل تابستان پر از دانش آموزان است.

وی افزود: در سال گذشته «طرح کوچ» نه فقط یکی از موفق‌ترین برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش، بلکه موفق‌ترین پروژه فرهنگی کشور بود که در شرایط زیست بوم کرونا که دانش‌آموزان از تمام فعالیت‌های بدنی محروم مانده بودند، اجرا شد.

کاظمی گفت: امروز طرح «سواد حرکتی» را به عنوان یک بسته سندتحول دنبال می‌کنیم که در این مسیر، دانش‌آموزان هم به دانش سواد حرکتی دسترسی پیدا خواهند کرد و هم سواد حرکتی به عنوان یک مهارت، در دانش آموزان نهادینه خواهد شد.

وی گفت: انتظار داریم با توجه به این که فعالیت‌های حوزه تربیت بدنی یکی از جذاب‌ترین حوزه‌ها برای معلمان، خانواده‌ها و دانش‌آموزان است، صرفاً محدود بر ساعات تربیت بدنی در مدارس نباشد و در سایر ساعات درسی نیز، در زمان استراحت، حرکات ورزشی را با شعارهای انقلابی، دینی، قرآنی و اجتماعی و مهارت‌های اجتماعی تلفیق کنیم تا بتوانیم از دل سواد حرکتی به جنبه‌های اعتقادی، دینی و اجتماعی بچه‌ها بیفزاییم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز