خبرگزاری کار ایران

سرپرست دانشگاه تهران:

انتصابات صورت گرفته با توجه به رویکرد مدیریت جهادی دانشگاه بوده است/ از تجربه‌های مدیران پیشین در اتاق فکر دانشگاه بهره‌مند خواهیم شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۷۰۶۳

سرپرست دانشگاه تهران، انتصابات دانشگاه را با توجه به رویکرد نوین دانشگاه تحت عنوان جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین همراه با مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانست و بر رعایت اخلاق‌مداری و اجر نهادن بر فعالیت‌های صورت گرفته در دوره‌های مختلف مدیریتی و استفاده از تجربه‌های مدیران پیشین در اتاق فکر دانشگاه تأکید کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، در مراسم تکریم و معارفه جمعی از مسئولان دانشگاه تهران که ۲۸ مهر با حضور اعضای هیأت رئیسه، رؤسای دانشکدگان و دانشکده‌ها، اعضای هیأت علمی، مدیران و کارکنان در تالار شهید چمران دانشکدگان فنی برگزار شد، سیدمحمد مقیمی، سرپرست دانشگاه تهران، ضمن تبریک میلاد با سعادت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)، گفت: «بسیار خشنودیم که امروز در این مراسم شاهد اوج بلوغ مدیریتی و اخلاق‌مداری در مدیران پیشین و کنونی دانشگاه بودیم. نکات و تجربه‌های بسیار آموزنده‌ای مطرح شد که امیدوارم خداوند توفیق دهد تا بتوانیم امانت‌دار خوبی باشیم و این مسئولیت و امانتی را که در اختیار ما است را به خوبی و شایستگی پاس داریم و به مدیران بعدی تحویل دهیم».

وی افزود: «سیاست‌ها و برنامه‌های پیشنهادی برخی از مسئولان دانشگاه در حوزه‌های مختلف، در این فرصت کوتاه ارائه شد، قطعاً در آینده و با توجه به برنامه‌های راهبردی جدید دانشگاه، این رویکردها بیشتر مورد بررسی و تدقیق قرار خواهند گرفت».

مقیمی ضمن قدردانی از عملکرد و زحمات مسئولان و مدیران پیشین دانشگاه تهران و با تأکید بر رعایت اخلاق‌مداری و اجر نهادن بر فعالیت‌های صورت گرفته در دوره‌های مختلف مدیریتی دانشگاه، خاطرنشان کرد: «قطعاً معاونان و مدیران پیشین برای ارتقا جایگاه دانشگاه تهران زحمات و تلاش‌های بسیار ارزشمندی داشته‌اند که من در این فرصت از آنان قدردانی می‌کنم. نکته قابل توجه این است که کار اجرایی و مدیریتی به‌ویژه در شرایط کنونی و با محدودیت‌هایی که وجود دارد به‌گونه‌ای کاری فرسایشی است و هر یک از ما مسئولان باید به نحوی عمل کنیم که وقتی مسئولیتی تحویل مدیر بعدی می‌شود، حداقل توانسته باشیم برخی از مشکلات آن را کاهش دهیم. هر چند که وجود چالش‌ها و برخی از مشکلات جزو جدایی‌ناپذیر کار اجرایی و مدیریتی محسوب می‌شود».

سرپرست دانشگاه تهران در ادامه ضمن تشریح نحوه انتخاب مسئولان جدید دانشگاه تصریح کرد: «مسئولیت‌ها همیشه دست به دست می‌شوند و این یک امر طبیعی است، اما همانگونه که گفتم مهم این است که بتوانیم امانت‌دار خوبی باشیم. من ضمن قدردانی از همه مدیرانی که امروز و در این مراسم تکریم می‌شوند از آنان درخواست دارم تا در اتاق فکری که به تناسب موضوع‌های مطروحه تشکیل خواهد شد ما را همراهی کنند و برای بهبود هر چه بیشتر فعالیت‌ها، تجربه‌های ارزنده خود را در اختیار دانشگاه قرار دهند تا با کمک هم و هدفمند بتوانیم برای حل مسائل و مشکلاتی که در سطح کشور وجود دارد گام‌های مؤثری برداریم».

وی با اشاره به رویکرد نوین دانشگاه تهران تحت عنوان جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین همراه با مسئولیت‌پذیری اجتماعی اظهار کرد: «انتصابات صورت گرفته با توجه به این رویکرد بوده است، وقتی سخن از جهاد علمی به میان می‌آید تلفیقی از عقلانیت، عمل‌گرایی و معنویت باید به‌صورت توأمان وجود داشته باشد. ما در نظام‌های مدیریتی که داریم معمولاً همواره در دو سر طیف قرار گرفته‌ایم به این مفهوم که عده‌ای اجرایی هستیم، یعنی بدون اینکه تأمل و تفکری شود در برهه‌ای ممکن است کار زیادی هم انجام دهیم، اما در طول مسیر درمی‌یابیم که نقشه راه اشتباه بوده است».

مقیمی ادامه داد: «نقطه مقابل آن است که برخی مواقع برنامه‌ها و ایده‌های متعددی تدوین و ارائه می‌شود، ولی صرفاً در همان حد باقی می‌مانند و به مرحله اجرا نمی‌رسند. به هر حال باید بین برنامه‌ریزی و اجرا یک حد متعادلی برقرار شود، به طور مثال وجود کارگروه‌های مختلف هم فرصت و هم تهدید محسوب می‌شود، سپردن امور به کارگروه‌ها زمان‌بر و گاهی اوقات نشدنی است. کارگروه‌ها باید اتاق فکری برای تصمیم‌سازی باشند و البته این تصمیم‌ها باید قاطعانه اتخاذ و اجرا شوند. من فکر می‌کنم که قاطعیت در اجرا نکته‌ای است که باید به آن توجه شود و همواره با منطق، عقل و درایت حرکت کنیم، منتهی عمل‌گرایی را نیز باید مد نظر قرار دهیم تا این زحمات به بار نشینند».

سرپرست دانشگاه تهران با بیان اینکه برنامه‌ها معمولاً تدوین می‌شوند ولی به خوبی پایش و اجرا نمی‌شوند، گفت: «حرف‌های بزرگ و آرمانی زده می‌شود ولی عموماً با این منابع کم قابل تحقق نیستند، ما باید به سمت گزینه‌های استراتژیک حرکت کنیم و با امکاناتی که داریم ابتدا اولویت‌ها را مشخص کرده و در جهت تحقق آنها گام برداریم. در نظام‌های مدیریتی ما کارهای ناتمام و منابع هدر رفته بسیاری وجود دارد، در سطح ملی نیز اگر مشاهده کنیم پروژه‌های پراکنده متعددی هستند که وقتی به مرحله اجرا می‌رسند سیستم‌های اجرایی آنها دیگر فرسود شده و کارایی لازم را ندارند؛ چون معمولاً از زمان شروع این پروژه‌ها تا رسیدن به مرحله بهره‌برداری زمان زیادی می‌گذرد».

وی افزود‌: «این موضوع در بسیاری از نظام‌های نرم‌افزاری و مدیریت نرم ما هم اتفاق افتاده است گاهی اوقات درمی‌یابیم که برخی از مباحثی که چند سال پیش آغاز شده‌اند در حال حاضر دیگر منسوخ هستند و این مسأله ناشی از کندی بین عقلانیت و اجرا و تعادل بین این دو مقوله است که ان‌شاءالله برای تحقق رویکردهای سازنده با همت و همکاری همه دانشگاهیان دانشگاه تهران در این مسیر تلاش‌های لازم را خواهیم کرد. نکته دیگر توجه به نظام برنامه‌ریزی است و اینکه این نظام باید از طریق مکانیزم فناوری دیجیتال و فناوری اطلاعات بررسی و محقق شود و دیگر روش‌های سنتی در این زمینه پاسخگو نیستند».

مقیمی در پایان سخنان خود با تبیین اهمیت نقش معلمی و استادی خاطرنشان کرد: «بدیهی است که نقش و وظیفه اصلی و اساسی همه ما معلمی است و این مسئولیت‌ها در دستان ما به مثابه امانتی هستند که باید با سعی، پشتکار، اخلاق‌مداری و به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها برای ارتقای دانشگاه تلاش کنیم. من از زحمات مسئولان پیشین دانشگاه قدردانی می‌کنم و برای مسئولان جدید در جهت اعتلای هر چه بیشتر دانشگاه بر مبنای و رویکرد مدیریت جهادی آرزوی توفیق دارم».

تجربه‌های حوزه معاونت اداری و مالی می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های دانشگاه لحاظ شود

سعید یزدانی، معاون پیشین اداری و مالی دانشگاه، با بیان اینکه گزارش عملکرد حوزه معاونت اداری و مالی در طی این مدت تهیه و ارائه شده است، گفت‌: «این گزارش حاوی اطلاعات و تجربه‌های خوبی است که می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های دانشگاه لحاظ شود. این حوزه حجم و تنوع کاری زیادی دارد که من از همه همکارانی که در این مدت ما را یاری دادند تا بتوانیم بسیاری از مسائل را در درون و بیرون سازمان پیگیری و حل کنیم، تشکر می‌کنم».

وی افزود‌: «در برنامه ارائه شده از سوی اینجانب سه محور عدالت و عدم تبعیض، احترام و تعامل و امانتداری مورد توجه قرار گرفته بود. خداوند را شاهد می‌گیرم که در این مدت این رویکردها همواره سرلوحه معاونت اداری مالی بوده و تلاش کردیم تا در این جهت بتوانیم اقدام‌های مؤثری را انجام دهیم. در این حوزه چهار اداره کل وجود دارد که در هر یک از این واحدها با تلاش همکاران کارهای عمده‌ای صورت گرفته است».

یزدانی در ادامه به تشریح اقدام‌های واحدهای مختلف ذی‌ربط معاونت اداری و مالی پرداخت و خاطرنشان کرد: «در حوزه مدیریت منابع انسانی، بدهی کارمندانی که به‌صورت روزمزد در دهه هفتاد در دانشگاه کار می‌کردند پیگیری و در این خصوص حدود ۵.۵ میلیارد تومان دانشگاه جریمه شد که البته به‌صورت قسطی این بدهی پرداخت و تسویه به‌عمل آمد. بر این اساس، تعداد ۳۲۰ نفر از کارمندان دانشگاه توانستند بازنشسته شوند، البته تعدادی از این پرونده‌ها باقی مانده است که باید پیگیری‌های لازم صورت بگیرد».

معاون پیشین اداری و مالی دانشگاه، بررسی و مساعدت جهت رفع ۲۰ درصد اختلاف حقوق بین قرارداد خدماتی و قرارداد معین کارکنان دانشگاه، به جریان انداختن و ارائه پایه و رتبه برای ارتقای کارمندان، اجرای سختی کار، پیگیری احکام مربوط به افزایش ۵۰ درصدی حقوق کارکنان و پرداخت آن، ساماندهی نیروهای شرکتی، برگزاری جشنواره کارمند نمونه، پیگیری مسائل مربوط به بیمه اعضای هیأت علمی و پیگیری و اجرای همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی را ازدیگر اقدام‌های حوزه مدیریت منابع انسانی برشمرد.

وی با بیان اینکه در حوزه اداره کل امور مالی کارهای بزرگی انجام شده است، تصریح کرد: «اولین اقدامی که در این حوزه صورت گرفت برقراری نظم و انضباط بوده است. همچنین احیای اداره رسیدگی، حسابرسی حساب‌های دانشگاه از سال ۹۳ و به‌روزرسانی آنها، بازنگری آئین‌نامه‌های مالی و معاملاتی و ایجاد سیستم حسابداری برای درآمدهای ارزی دانشگاه با کمک بانک مرکزی و خزانه‌‌داری کل از جمله فعالیت‌های مهم اداره کل امور مالی دانشگاه است».

 یزدانی مقاوم‌سازی دانشکده حقوق و علوم سیاسی، بازسازی باشگاه دانشگاه، مقام‌سازی بخشی از دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی، احیای دو حلقه قنات متعلق به دانشگاه، بازسازی تونل تأسیسات دانشگاه، هوشمندسازی موتورخانه‌ها، اجرای دستورالعمل مدیریت سبز در دانشگاه و اجرای طرح فاضلاب مجتمع تفریحی رفاهی فرح‌آباد ساری را از اهم اقدام‌های مدیریت طرح‌های عمرانی و پشتیبانی دانشگاه توصیف کرد.

معاون پیشین اداری و مالی ضمن تشریح فعالیت‌های اداره کل امور رفاهی دانشگاه گفت: «با تلاش‌های صورت گرفته در این اداره ۲۰۰ وام قرض‌الحسنه برای ارائه به کارکنان دانشگاه اخذ شده است. رفع مشکلات بیمه تکمیلی و انعقاد تفاهم‌نامه‌های متعدد با مراکز خدماتی و رفاهی از دیگر فعالیت‌های اداره کل امور رفاهی است. همچنین کار مهمی که در این دوره صورت گرفت تفکیک اداره آموزش‌های ضمن خدمت کارکنان از اداره رفاهی بوده است. باید گفت اگر اداره آموزش‌های ضمن خدمت کارکنان تقویت شود می‌تواند با برگزاری دوره‌های تخصصی در راستای ارتقای کارکنان دانشگاه مؤثر واقع شود».

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین برخی از چالش‌های پیش روی حوزه معاونت اداری و مالی دانشگاه پرداخت و تصریح کرد‌: «حل مشکل بیمه تعدادی از کارکنان، تبدیل قرارداد خدماتی به قرارداد معین، رفع اختلاف با بانک صادرات برای استفاده از برخی تسهیلات، پیگیری مشکل دانشکدگان ابوریحان و باغ بقایی با بنیاد مستضعفان، جذب نیروهای متخصص برای به‌کارگیری در اموری همچون آزمایشگاه‌ها، انفورماتیک و حقوقی، پیگیری ادامه روند مقاوم‌سازی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، رفع مشکل صندوق رفاه، پیگیری بیمه اعضای هیأت علمی و تهاتر بدهی‌های دانشگاه از جمله این چالش‌ها هستند».

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد‌: «از آقای دکتر نیلی تشکر می‌کنم که به بنده اعتماد کردند و زمانی این مسئولیت را به من سپردند، همچنین از آقای دکتر مقیمی نیز قدردانی می‌کنم که درخواست اینجانب را پذیرفتند تا بتوانم به عرصه علمی و معلمی بازگردم. برای آقای دکتر نوحه‌گر، آرزوی توفیق دارم و در پایان از تلاش‌های بی‌دریغ همه همکاران و مدیران حوزه معاونت اداری و مالی تشکر و قدردانی می‌کنم».

مدیریت نباید سدی برای پیشرفت باشد

در ادامه این مراسم علی مقاری، معاون پیشین طرح و برنامه دانشگاه، گفت: «از آقای دکتر نیلی، رئیس پیشین دانشگاه تهران، تشکر و قدردانی می‌کنم، در این دوره درس‌های مدیریتی و اخلاقی بسیاری از ایشان آموختیم. دکتر نیلی ویژگی‌های بارز زیادی دارند که در بین آنها می‌توان یکی به تسلط و شناخت ایشان از مسائل دانشگاه تهران و دیگری مشورت در تمامی کارها اشاره کرد. در این خصوص هم شوراهای مختلفی در دانشگاه ایجاد شد و به نظرهای کارشناسی این شوراها احترام می‌گذاشتند که این رویکرد قابل تقدیر است».

وی با بیان اینکه گزارش‌های مربوط به عملکرد سالانه حوزه معاونت طرح و برنامه تهیه و ارائه شده است، افزود: «در این فرصت به دیدگاه خود نسبت به حوزه معاونت طرح و برنامه اشاره خواهم کرد. این حوزه با یک نگاه کلان مسائل دانشگاه را دنبال می‌کند و شاید برخلاف بسیاری از واحدهای دانشگاه که بخشی‌نگر هستند، مجبور است که فرابخشی فکر و عمل کند. واضح است که هر حوزه‌ای براساس پتانسیلی که دارد برنامه‌های خود را تدوین و دنبال می‌کند، اما حوزه طرح و برنامه مکلف است برنامه‌های کلان دانشگاه را به‌گونه‌ای تدوین کند که این برنامه‌ها در حوزه‌های مختلف بتوانند در یک راستا جهت‌گیری‌های متناسب داشته باشند».

معاون پیشین طرح و برنامه دانشگاه اظهار کرد: «حوزه طرح و برنامه به دلیل نوع مسئولیتی که دارد با تمام مدیران دانشگاه در سطوح مختلف مرتبط است که من از همکاری و تلاش‌های همه این عزیزان قدردانی می‌کنم. مدیریت باید بتواند سدی برای پیشرفت نباشد و اتخاذ این رویکرد خود یک هنر محسوب می‌شود، خیلی از مواقع مسئولان و مدیران سدی برای پیشرفت می‌شوند. امیدوارم در دوره مسئولیتی که بر عهده داشتم چنین تعبیری از عملکرد من نشده باشد».

مقاری در پایان خاطرنشان کرد‌: «از هیأت رئیسه پیشین دانشگاه، قدردانی می‌کنم صمیمیت و همکاری خوبی در بین اعضای هیأت رئیسه دانشگاه بود. همچنین از همه مدیران، مسئولان دانشگاه و همکاران و کارشناسان حوزه معاونت طرح و برنامه تشکر می‌کنم. امیدوارم در مدیریت جدید مشکلات باقی مانده برطرف شود، البته هر کمک و مساعدتی که نیاز باشد قطعاً دریغ نخواهم کرد. برای آقای دکتر نوحه‌گر در انجام این مسئولیت آرزوی موفقیت دارم».

 توسعه دانشگاه باید بر مبنای خردورزی و اندیشه محوری صورت گیرد

احمد نوحه‌گر، معاون اداری و مالی دانشگاه و سرپرست معاونت طرح و برنامه، نیز در این مراسم گفت: «از رئیس محترم دانشگاه که به بنده اعتماد کردند و یکی از پرچالش‌ترین حوزه‌های دانشگاه را به من سپرند نهایت تشکر را دارم، امیدوارم با همکاری و همدلی تمامی همکاران بتوانم پاسخگوی این حسن اعتماد باشم. دانشجویان، کارمندان و اعضای هیأت علمی که در جهت اعتلای دانشگاه تهران تلاش می‌کنند سه ضلع دانشگاه را تشکیل می‌دهند که باید در تمامی امور مورد توجه واقع شوند. کارها و اقدام‌های بسیار خوبی در دانشگاه صورت گرفته است و قطعاً با همراهی تمامی دانشگاهیان می‌توانیم مشکلات را کاهش دهیم».

وی افزود: «در حوزه معاونت اداری مالی به مدیریت آقای دکتر یزدانی فعالیت‌های خوبی انجام شده است، اما کارهای بسیاری هم در حوزه کارمندان و اعضای هیأت علمی پیش رو داریم که ان‌شاءالله با مساعدت‌های رئیس محترم دانشگاه تهران تلاش خواهیم کرد تا مشکلات را به حداقل برسانیم. در همین روزها جلسات متعددی را برگزار کردیم که می‌توان به برگزاری نشستی با مسئولان بانک صادرات اشاره کرد که تصمیم‌های خوبی در این باره گرفته شده است. در خصوص بدهی که دانشگاه به نهادهای خدمات‌رسان دارد نیز جلسات بررسی برگزار شده، دانشگاه حدود ۲۵ میلیارد تومان بدهی دارد که حل این مشکل به راحتی نیست و باید تدبیرهای لازم اتخاذ شود».

معاون اداری و مالی ادامه داد: «در خصوص بیمه تکمیلی کارکنان و اعضای هیأت علمی با شرکت‌های مختلفی جلسه برگزار کرده‌ایم که مباحث مطروحه در حال بررسی و پیگیری است و تلاش داریم با در نظر گرفتن سقفی معقول و هزینه کمتر بتوانیم خدمات بیشتری را به دست آوریم. همچنین با اداره کل طرح‌های عمرانی و پشتیانی جلساتی داشته‌ایم و چالش‌هایی که در زمینه‌های عمرانی، تأسیسات و مقاوم‌سازی است را بررسی کرده‌ایم و تصمیم‌ها و راهکارهای خوبی اتخاذ شده است».

نوحه‌گر، مدیریت منابع انسانی را قلب معاونت اداری و مالی برشمرد و تصریح کرد: «از سوی مدیریت منابع انسانی گزارش‌های خوبی دریافت شده است، طی جلساتی موضوع‌های مختلف و چالش‌ها مورد بررسی قرار گرفت و به نتایج مطلوبی دست یافته‌ایم. به نظر می‌رسد آینده روشن‌تری در انتظار دانشگاه خواهد بود و ما وظیفه داریم با ارتباطاتی که با بیرون از دانشگاه برقرار خواهیم کرد و کمک‌های دریافتی تا حدودی بتوانیم مسائل و مشکلات دانشگاه را کاهش دهیم».

وی اظهار کرد: «از دکتر یزدانی درخواست دارم تا تجربه و دستاوردهایی که داشته‌اند را در اختیار ما قرار دهند. در حوزه معاونت طرح و برنامه نیز از دکتر مقاری برای تلاش‌هایی که انجام داده‌اند، قدردانی می‌کنم با ایشان نیز مباحثی را مطرح کرده‌ایم. بدیهی است که دانشگاه نیاز به توسعه دارد، اما این توسعه باید توأم با خردورزی و اندیشه محوری باشد. البته همین انتظار هم از دانشگاه تهران می‌رود، اگر قرار است دانشگاه در تمامی زمینه‌ها الگو شود، قاعدتاً توسعه دانشگاه در بحث‌هایی همچون آموزش، پژوهش، مالی و طرح و برنامه باید برمبنای اندیشه و خرد باشد. همه عزیزان آمادگی دارند تا دانشگاه را برای رسیدن به اهداف کلانی که دارد کمک کنند. من در این فرصت از رئیس محترم پیشین دانشگاه نیز برای خدمات و تلاش‌های ارزنده‌ای که داشته‌اند، تشکر و قدردانی می‌‌کنم».

 بیش از ۱۳ هزار و۱۰۰ متر مربع فضای خوابگاهی بازسازی شده است

در بخش دیگری از این مراسم  سعید حبیبا، معاون پیشین دانشگاه و رئیس سازمان خدمات دانشجویی، به ارائه گزارش فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه‌های مختلف معاونت دانشجویی دانشگاه پرداخت و گفت: «پاندمی کرونا مشکلات روحی و روانی بسیاری را برای دانشجویان به همراه داشت که با تلاش مرکز مشاوره دانشگاه اقدام‌های مؤثری صورت گرفت. در این زمینه طرح همدلی به اجرا درآمد که بر اساس آن ۳۳ هزار تماس تلفنی با دانشجویان گرفته شد که آثار مثبت بسیاری بر جای گذاشت. راه‌اندازی مشاوره آنلاین و برگزاری وبینارهایی برای دانشجویان، اعضای هیأت علمی و کارکنان در دوران کرونا از دیگر اقدام‌های انجام شده بود».

وی بازسازی بیش از ۱۳ هزار و۱۰۰ متر مربع فضای خوابگاهی را از دیگر کارهای انجام شده حوزه معاونت دانشجویی برشمرد و خاطرنشان کرد: «با یاری خداوند در این شرایط اقتصادی با جذب بیش از ۶۰ میلیارد تومان توانستیم دو خوابگاه جدید با ظرفیت‌های ۱۷۲ نفر و ۳۰۰ نفر را در دانشگاه بسازیم که اقدام بسیار بزرگی بوده است. همچنین بازسازی انبار کوی، راه‌اندازی باشگاه بدنسازی، پیگیری ادامه روند احداث درمانگاه کوی، استقرار اورژانس در کوی دانشگاه و هوشمندسازی موتورخانه‌ها از جمله اقدام‌های مدیریت خوابگاهی است».

حبیبا با بیان اینکه مرکز بهداشت و درمان دانشگاه از اعتبار خوبی در بین مردم و دانشگاهیان برخوردار است که البته باید تقویت شود، تصریح کرد: «مرکز بهداشت و درمان دانشگاه ۲۳۹ هزار مراجعه‌کننده داشته است و یکی از اقدام‌های مهمی که اخیراً صورت گرفت بحث واکسینه کردن اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان و خانواده‌های آنها بود که تاکنون ۲۳ هزار واکسیناسیون انجام شده است».

معاون پیشین دانشجویی دانشگاه، رسیدگی به وضعیت تغذیه، بازسازی سلف سرویس‌ها، رسیدگی بیش از یکصد پرونده در دبیرخانه شورای انضباطی، اقدام‌های صورت گرفته در صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان و اخذ مجوز رسمی از بانک مرکزی و راه‌اندازی طرح دانشگاه عاری از دخانیات را از دیگر فعالیت‌های حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه تهران توصیف کرد.

وی در پایان سخنان خود گفت: «از همه مسئولان و مدیران دانشگاه و حوزه معاونت دانشجویی و همچنین همکاران و کارکنان این حوزه تشکر و قدردانی می‌کنم و برای آقای دکتر وجهی در راستای تحقق و پیشبرد اهداف کلان دانشگاه در حوزه معاونت دانشجویی آرزوی توفیق دارم».

 هر رویکرد مثبتی در دانشگاه منجر به پیشرفت و توسعه کشور خواهد شد

علیرضا وجهی، معاون دانشگاه و رئیس سازمان خدمات دانشجویی، نیز خاطرنشان کرد: «از آقای دکتر مقیمی برای اعتمادی که داشتند و این مسئولیت را به من سپردند قدردانی می‌کنم. امیدوارم با کمک خداوند بتوانیم گام‌های خوبی را برداریم. همه ما به‌عنوان خدمتگزاران دانشگاه علاقه‌مند پیشرفت آن هستیم. باید گفت که زمان می‌گذرد و مهم این است که ما چه اثر مثبتی می‌توانیم از خود به جای بگذاریم».

معاون دانشجویی دانشگاه اظهار کرد: «از هیأت رئیسه پیشین دانشگاه برای زحمات و تلاش‌هایی که داشته‌اند تشکر می‌کنم و امیدوارم هیأت رئیسه جدید نیز بتواند گام‌های تأثیرگذاری را بردارد. ان‌شاءالله با همکاری همه مسئولان و کارکنان دانشگاه تهران کارهای خوب و مثمری صورت بگیرد، باید به این نکته توجه کنیم که هر رویکرد مثبتی در دانشگاه منجر به پیشرفت و توسعه کشور خواهد شد. حضرت علی (ع) می‌فرمایند: "خدا رحمت کند کسی را که وقتی کاری به آن سپرده می‌شود محکم انجام می‌دهد"، من از خداوند می‌خواهم که به لطف این امام رئوف، مشمول رحمت شوم و بتوانم کارهای مثبت و سازنده‌ای را انجام دهم».

بین‌المللی‌سازی از مهمترین رویکردهای برنامه راهبردی دانشگاه تهران است

محمدحسین صراف‌زاده، معاون پیشین بین‌الملل دانشگاه، یکی از مهمترین رویکرد‌های دانشگاه تهران در برنامه راهبردی را بین‌المللی‌سازی دانست و گفت: «در این خصوص توجه به موضوع‌هایی همچون فرصت‌سازی، شفاف‌سازی و روان‌سازی برای تبیین این هدف و در راستای اجرای برنامه‌ها از سوی اینجانب ارائه شد که برای دستیابی به این امر مهم همه کارکنان حوزه معاونت بین‌الملل و همچنین همکاران واحدهای ذی‌ربط دانشگاه تلاش‌های مثمر و بسیاری را انجام داده‌اند که از آنان تشکر و قدردانی می‌کنم».

وی در ادامه سخنان خود به معرفی همکاران و واحدهای مختلف معاونت بین‌الملل پرداخت و خاطرنشان کرد: «برگزاری شورای مدیران بین‌الملل، برگزاری شورای بین‌الملل دانشگاه، راه‌اندازی کمیته نظارت بر سفرهای خارجی و کمیته ارتقای رتبه دانشگاه تهران در نظام‌های رتبه‌بندی، تشکیل ۹ کارگروه جغرافیایی در حوزه کشورهای مختلف برای ارائه مشورت‌های لازم، همکاری با دبیرخانه پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام برای توسعه سیاست‌ها و ارتباطات منطقه از جمله فعالیت‌های این حوزه بوده است. افزون‌بر بخش‌های ستادی حدود ۲۷ مشاور بین‌الملل در واحدهای دانشگاه داشتیم که البته در کارهای اجرایی نیز فعالیت می‌‌کردند و سیاست‌های واحد دانشگاه از سوی این مشاوران پیگیری می‌شد».

معاون پیشین بین‌الملل دانشگاه، ورود مؤثر به شبکه‌های بین‌المللی دانشگاهی را برای دانشگاه تهران دارای اهمیت بسیار برشمرد و اظهار کرد: «حضور دانشگاه تهران در اتحادیه‌ها و شبکه‌های بین‌المللی بسیار کارآمد و مؤثر بوده است. در اکثر این اتحادیه‌ها کمیته‌های تخصصی وجود دارد که دانشگاه تهران می‌تواند در بعد شبکه‌سازی تخصصی و علمی فعالیت کند. همچنین تشکیل اتحادیه دانشگاه‌های جامع برتر پنج شهر بزرگ کشور (تفتاش)، تشکیل کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر تهران و انعقاد قراردادهای اراسموس پلاس از دیگر اقدام‌های حوزه معاونت بین‌الملل است».

صراف‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: «از خیرین حوزه بین‌الملل به‌ویژه کمک‌هایی که برای رفع مشکلات بیمه‌ای دانشجویان داشته‌اند، تشکر می‌کنم. در این فرصت از تلاش‌های همه مسئولان و همکاران حوزه معاونت بین‌الملل در ستاد و واحدهای مختلف دانشگاه قدردانی می‌کنم و برای آقای دکتر مرندی آرزوی توفیق دارم».

معاونت بین‌الملل دانشگاه مدیران و کادر شایسته‌ای دارد

محمد مرندی، معاون بین‌الملل دانشگاه، طی سخنان کوتاهی گفت: «از زمان راه‌اندازی معاونت بین‌الملل تاکنون معاونان شایسته‌ای در آن مدیریت کرده‌اند، به همین دلیل کادر بسیار خوبی در این معاونت همکاری می‌کنند. زمانی‌که پیشنهاد این سمت از سوی رئیس محترم دانشگاه، مطرح شد برای پذیرش آن با تردید مواجه بودم، اما آقای دکتر مقیمی با قاطعیت عنوان کردند که می‌خواهند کارها و فعالیت‌های مثمری انجام دهند و به‌واقع فرصت سفرهای خارجی را ندارند، مگر اینکه ضروری باشد».

وی افزود: «رویکرد ایشان زمینه مساعد پذیرش این مسئولیت را فراهم آورد و من هم همین منش را دنبال خواهم کرد و جز ضرورت، سفرهای خارج از کشور را نخواهم رفت تا جایی هم که امکان داشته باشد تلاش می‌کنیم تا از همکاران واحدهای مختلف دانشگاه برای این امر استفاده کنیم. امیدوارم با عنایت خداوند و تلاش و همکاری همه همکاران بتوانیم اقدام‌های خوب و کارآمدی را برای اعتلای جایگاه دانشگاه تهران به ثمر رسانیم».

تسهیل و روان‌سازی فعالیت‌های بخش‌های مختلف دانشگاه از وظایف حوزه ریاست است

در بخش دیگری از این مراسم سیدجمال موسوی، مشاور پیشین رئیس و مدیر کل حوزه ریاست با عنوان اینکه فعالیت‌های اداره کل حوزه ریاست تا حدی فرابخشی است، افزود‌: «این حوزه در خدمت معاونت‌ها، مدیران و همچنین سایر حوزه‌های دانشگاه است و تلاش دارد با توجه به واحدهای زیر مجموعه خود فعالیت‌های بخش‌های مختلف دانشگاه را تسهیل و روان‌سازی کند. بنده هم سعی کردم بتوانم این وظیفه را با کمک مدیران محترم و همکاران حوزه ریاست تا جایی که مقدور است به انجام برسانم».

وی در ادامه به تبیین بخش‌های مختلف حوزه ریاست دانشگاه پرداخت و خاطرنشان کرد‌: «دبیرخانه‌های هیأت امنا، هیأت‌های چهارگانه تخلفات اداری و انتظامی و مرکزی دانشگاه تهران و همچنین دبیرخانه اجلاس دانشگاه‌های بزرگ کشور که حسب مورد به این حوزه تفویض شده است، از جمله بخش‌های زیر مجموعه حوزه ریاست به شمار می‌آیند. در کنار این وظایف تعریف شده از آنجا که بسیاری از دانشگاهیان اعم از اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان، حوزه ریاست و شخص رئیس دانشگاه را مرجعی برای ارائه شکایت‌ها و گلایه‌های خود می‌دانند، در این مدت شکایت‌های متعددی به این حوزه ارجاع شد که بنده موظف به پیگیری آنها بودم و به این نتیجه رسیدیم که بهتر است این شکایت‌ها به‌صورت موضوعی دسته‌بندی شود تا بتوان بعدها برای بهبود فرآیندها از آنها استفاده کرد».

موسوی تصریح کرد: «برای کسانی‌که در دوره مدیریت جدید قبول مسئولیت کرده‌اند آرزوی توفیق دارم، امیدوارم با تلاش‌های سازنده گام‌های مؤثری جهت پیشرفت هر چه بیشتر دانشگاه برداشته شود. به آقای دکتر خدائیان تبریک می‌گویم تجربیاتی هم بنده دارم که در اختیار ایشان خواهم گذاشت. برای رفع مشکلات فرهنگی و اجتماعی کشور در این شرایط خاص امیدوارم دانشگاه تهران همانند گذشته بتواند تأثیرگذار باشد».

باید با تقویت نقاط قوت و ترمیم ضعف‌ها مسیر تحقق رویکرد جهاد علمی را هموار کنیم

 فرامرز خدائیان، مشاور رئیس و مدیر کل حوزه ریاست دانشگاه، ضمن گرامی‌داشت هفته وحدت گفت: «امیدوارم که به برکت این روزهای سعید، خداوند کمک کند تا این تغییرات برای دانشگاه تهران خوش‌یمن باشد. ان‌شاءالله با تقویت نقاط قوت و ترمیم ضعف‌هایی که البته در هر مجموعه‌ای می‌تواند باشد بتوانیم مسیری که با رویکرد جهاد علمی و تحقق دانشگاه کارآفرین همراه با مسئولیت‌پذیری اجتماعی آغاز شده است را هموار کنیم و سرعت ببخشیم».

خدائیان اظهار کرد: «از آقای دکتر موسوی برای زحماتی که در مدت تصدی این سمت تقبل کرده‌اند تشکر می‌کنم، ما در این مدت از تجربه‌های ایشان بهره‌مند شدیم و کمک‌های بسیاری را ارائه کردند. امید دارم که بتوانم در راه تحقق اهداف دانشگاه با توجه به مسئولیتی که بر عهده اینجانب گذاشته شده است، امانتداری کرده و به خوبی این امانت را به سر منزل برسانم. حضرت علی (ع) می‌فرمایند: "مسئولیت‌هایی که می‌پذیرید امانت هستند و این امانت اگر به خوبی عمل نشود، خائن هستید". ان‌شاءالله با همیاری و همدلی همکاران بتوانم از عهده این مسئولیت برآیم».

وی در پایان سخنان خود حوزه ریاست دانشگاه را حلقه واسطی بین بخش‌های مختلف دانشگاه و پل ارتباطی با بیرون از دانشگاه برشمرد و تصریح کرد: «قطعاً اگر وظایف این حوزه به درستی انجام نشود، امور دانشگاه با مشکل مواجه خواهد شد. امیدوارم که بتوانیم به خوبی این ارتباط و تعامل را با واحدهای مختلف دانشگاه برقرار کنیم و همچون گذشته برای پیشبرد کارها و امور دانشگاه گام برداریم. در این فرصت از آقای دکتر مقیمی برای حسن اعتمادی که داشتند وبنده را امین این مسئولیت دانستند قدردانی می‌کنم. امیدوارم با همکاری اعضای محترم هیأت رئیسه، مدیران، کارکنان و تشکل‌های مختلف بتوانیم جایگاه دانشگاه تهران را بیش از گذشته ارتقا دهیم».

در پایان این مراسم از سوی رئیس دانشگاه تهران احکام احمد نوحه‌‌گر، معاون اداری مالی و سرپرست معاونت طرح و برنامه، علیرضا وجهی، معاون دانشگاه و رئیس سازمان خدمات دانشجویی، محمد مرندی، معاون بین‌الملل دانشگاه و فرامرز خدائیان، مشاور رئیس و مدیر کل حوزه ریاست دانشگاه به آنان اعطا شد. همچنین از زحمات و تلاش‌های سعید یزدانی، سید جمال موسوی، محمدحسین صراف‌زاده، علی مقاری و سعید حبیبا تقدیر به‌عمل آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز