خبرگزاری کار ایران

حاشیه‌های امروز شورای شهر تهران؛

اختلاف زاکانی و عضو شورا برسر مصوبه املاک در اختیارِ غیر

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۵۹۵۹

عضو شورای شهر تهران گفت: اگر شهرداری لایحه‌ای به شورا ارسال کرده و شورا تصویب می‌کند آیا شهرداری برای اجرا مختار است یا ملزم؟ این موضوع بحث حقوقی است نه بحث دو طرفه میان بنده و آقای زاکانی. اگر این باشد که شورا مصوبه داشته است و شهرداری اختیار داشته باشد که اجرا کند یا نکند که یعنی شورا کار عبثی انجام می‌دهد!

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلسه امروز شورای شهر تهران که با حضور شهردار تهران برگزار شد با چند حاشیه همراه بود. ناصر امانی در این جلسه با اشاره به مصوبه واگذاری املاک در اختیار غیر شهرداری در دوره پنجم به ابلاغیه شهردار تهران مبنی بر توقف هرگونه واگذاری املاک انتقاد کرد و گفت: در این مصوبه منهای این که شهرداری را به یکسری اقدامات مکلف کرده، لیستی پیوست شده که مشمول ۸۶ ملک است و یک لیست ۸۶ ردیفی پیوست کردند که ۶۰ مورد از این املاک تمدید بهره‌برداری شده و ۲۶ مورد را واگذاری جدید کردند. 

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: با استناد تبصره پنج ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها اعلام کردند شورا باید مجوز بهره‌برداری و واگذاری بدهد و به همین دلیل شهرداری لایحه داده و تصویب کرده‌اند. آقای دکتر زاکانی همان روزهای اول که آمدند نامه زدند که واگذاری املاک شهرداری فعلا متوقف شود. 

امانی اضافه کرد: شخصا با کاری که آقای زاکانی کردند موافقم و کار درستی است اما اگر این مصوبه و لیست ۸۶ ردیفی نیاز به اصلاح و یا حتی لغو این مصوبه دارد بایستی شورا در مورد آن تصمیم بگیرد و حتی اگر قرار است متوقف شود باز هم نیاز به مصوبه شورای شهر دارد. 

علیرضا زاکانی در حین توضیح اقدامات خود در صحن شورا به این تذکر امانی واکنش نشان داد و گفت: موضوع بند ۶ ماده ۵۵ کاملا مشخص است و شهردار پیشنهادات خود را در این رابطه می‌آورد و در صورت موافقت شورای شهر این اقدامات را انجام می‌دهد. حالا همان شهردار نمی‌خواهد آن اقدامات را انجام دهد، مثلا می‌خواهد یک واگذاری انجام دهد و آن را به شورا می‌آورد تا مجوز را بگیرد اما اولویت دیگری پیش می‌آید و در اینجا منع یا الزامی ندارد که شهرداری حتما این کار را انجام بدهد و همانطور که برای آن مجوز گرفته می‌تواند آن را مسکوت بگذارد یا در اجرای آن تدبیر کند. اما امکان برای شهردار وجود ندارد که بدون مصوبه شورای شهر دست به واگذاری بزند. در کار شورای پنجم نیز یک اشکال جدی وجود داشت که ۹ عنوان را خودش اضافه کرده بود و اصل مصوبه در شورای پنجم محل اشکال بود. 

این صحبت‌های زاکانی، واکنش امانی را به همراه داشت. او گفت: اگر شهرداری لایحه‌ای به شورا ارسال کرده و شورا تصویب می‌کند آیا شهرداری برای اجرا مختار است یا ملزم؟ این موضوع بحث حقوقی است نه بحث دو طرفه میان بنده و آقای زاکانی. اگر این باشد که شورا مصوبه داشته است و شهرداری اختیار داشته باشد که اجرا کند یا نکند که یعنی شورا کارعبثی انجام می‌دهد! در قانون چنین چیزی پیش بینی نشده است. وقتی شهرداری لایحه‌ای می‌دهد و شورا مصوب می‌کند اگر هم بنا برعدم اجرا است باید برای آن لایحه بیاورد. 

چمران در واکنش به صحبت‌های زاکانی گفت: در ارتباط با بحثی که آقای امانی داشتند پاسخ به صورت مکتوب بیاید و ما منتظر پاسخ قانونی آن هستیم. 

شهردار تهران همچنین به صحبت‌های محمد آخوندی دیگر عضو شورای شهر نیز واکنش نشان داد. آخوندی نوک پیکان حاشیه‌های ایجاد شده بر سر غیبت جلسه گذشته زاکانی در صحن شورا را به سمت رسانه‌ها نشانه گرفته و گفته بود: «متاسفانه شاهدیم برخی از معدود رسانه‌هایی که اهداف خاص و سیاسی دارند اقدام به نشر اخبار کذبی می‌کنند که هدف آن مشخص است. خبرهایی درباره ایجاد حاشیه و درگیری در جلسات مشترک شورا و شهرداری منتشر شده که همه می‌دانند دروغ است و می‌خواهم بر این نکته تاکید کنم که اختلاف نظر کارشناسی وجود دارد و به معنی اختلاف و درگیری نیست و منشأ انتشار این اخبار نیز مشخص است.» 

زاکانی به این صحبت‌های عضو شورا نیز واکنش داد و گفت: آنچه آقای آخوندی بیان کردند حرف حقی است. دیگران درباره شائبه‌هایی که بیان می‌کنند، تجدیدنظر کنند. جامعه نیاز به خدمت و کار دارد و نیاز به دعوا ندارد. ما هم علاقه نداشتیم به گذشته برگردیم و نگاه کنیم و اشکالات را دائم توی سر افراد بزنیم و این مسیر را هم نرفتم و با تحریک برخی از رسانه‌ها هم نخواهم رفت. جامعه به آرامش، کار، خدمت و تلاش نیاز دارد و در این زمینه تفاهم داریم. از رسانه‌ها خواهش می‌کنم دقت کنند و اخبار کذب و نادرست منعکس نکنند. این به نفع هیچکس نیست.

از دیگر حاشیه‌های جلسه امروز شورا حضور شهردار تهران با معاونان خود در صحن بود. شهردار تهران در میانه صحبت‌های خود مدام از ارائه گزارش کار توسط معاونین خود سخن گفت و صحبت‌های خود را کوتاه کرد تا نوبت ارائه گزارش به معاوناش برسد. اما مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران اجازه قرائت گزارش کار را به معاونین شهردار نداد.

او با قرائت لایحه‌ای که توسط شهرداری به شورای شهر ارائه شده بود گفت: دو فوریت در دستور است و اگر بخواهیم همه معاونین صحبت کنند، به بعد از ظهر هم نمی رسیم و علاوه بر اینکه دو طرح یک فوریت دیگر نیز در دستور داریم.

علیرضا نادعلی در ادامه گفت: موضوع انتصابات با سایر موضوعاتی که شهردار طرح بحث کردند متفاوت است و الان فضا داغ است و رسانه ها آن را دنبال می کنند گزارش 5 دقیقه‌ای کانون ارزیابی را مطرح کنیم.

چمران در واکنش به صحبت‌های نادعلی گفت: اجازه بدهید دو فوریت را مطرح کنیم و اگر سریع تمام شد در موضوع انتصابات در خدمت دوستان خواهیم بود.

به گزارش ایلنا، در نهایت در جلسه امروز شورا هیچ یک از معاونین امکان صحبت در زمینه انتصابات و گزارش کار را پیدا نکردند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز