خبرگزاری کار ایران

مقام مسئول در وزارت بهداشت اعلام کرد:

افزایش ابتلا و مرگ‌ومیر سل در کشور/ ابراز نگرانی از کاهش تشخیص سل

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۴۲۸۰

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: شاهد افزایش ابتلا به بیماری سل و کاهش تشخیص آن هستیم. مرگ و میر ناشی از سل هم افزایش پیدا کرده که این موضوع یک نگرانی جدی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «محمدمهدی گویا» رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در یک نشست خبری به مناسبت روز جهانی مبارزه با سل گفت: در فاصله‌ی ده‌ساله تا ۲۰۱۹ در دنیا شاهد کاهش چشمگیر ابتلا به این بیماری و مرگ ناشی از آن بودیم. مخصوصا کشورهای دارای مشکلات جدی توانستند  موفقیت‌های عظیمی در بیماریابی و تشخیص و درمان آن ایجاد کنند. بارقه امید وجود داشت و صاحب نظران هم از حذف بیماری سل تا ۲۰۵۰ می‌گفتند. این نشان دهنده این بود که چه قدر سل مورد توجه قرار گرفته بود.

او افزود: در سال ۲۰۲۰ و ماه‌های پایانی ۲۰۲۱ ورق برگشت و شاهد افزایش ابتلا به این بیماری و کاهش تشخیص آن هستیم. مرگ و میر ناشی از سل هم افزایش پیدا کرده که این موضوع یک نگرانی جدی است.

گویا گفت: دلیل اصلی این رکورد از نظر دانشمندان، پاندمی کرونا و مشابهت علایم بالینی این بیماری با بیماری سل است. حتی همکاران پزشک ما که درحوزه کنترل بیماری‌ها فعالیت دارند همه توجه‌شان به سمت کرونا رفته و برای هر نوع علامت تنفسی اولین تشخیص درحال حاضر کروناست، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.این مساله باعث کاهش توجه به سل شده است.

گویا گفت: موارد دیرتر تشخیص داده شده سل در همه جای دنیا از جمله ایران افزایش داشته و افرادی که بیمار هستند و جامعه را آلوده می کنند ممکن است خبر نداشته باشند. این موضوع محدود به بیماری سل نیست و بقیه بیماری مزمن هم تحت تاثیر کووید هستند، همین مساله درمورد اچ آی وی هم وجود دارد.

او درباره آمار سل در ایران و تفاوتش از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ گفت: موارد ابتلا به سل تا سال ۲۰۱۹ با بیماری‌یابی فعال ما افزایش داشت و درمان نیز به همان صورت بود و موفقیت در درمان افزایش پیدا کرد. اما از آن سال موارد ابتلا در کشور ما هم کاهش پیدا کرده و ۲۰ درصد تشخیص از سال ۲۰۱۹ کاسته شده و ۵۶۶۶ مورد در سال گذشته تشخیص داده شده که ۱۸ درصد آن غیرایرانی بودند که به آن‌ها نیز خدمات درمانی ارائه شد.

او در ادامه گفت: سیستان و بلوچستان به ویژه شهر زابل و استان گلستان بیشترین موارد تشخیص سل را داشتند. تمهیداتی که در برنامه سل صورت گرفته و رایگان بودن تشخیص سل موجب کنترل این بیماری شد. این وضعیت در دنیا هم به همین گونه است و ۷.۱ میلیون نفر در ۲۰۱۹ تشخیص بیماری سل ثبت شد که در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت. این نشان می‌دهد که بیماریابی دستخوش آسیب شده است. یعنی افرادی مبتلا هستند اما بیماری آن‌ها تشخیص داده نشده است.

گویا درارتباط با بیماری سل گاوی گفت: آماری در این زمینه نداریم که چند درصد سل در کشور سل گاوی است اما می‌دانیم در کشورمان وجود دارد. ما ارتباط خوبی با سازمان دامپزشکی داریم که یکی از اقدامات آن پیشگیری از سل گاوی در دام‌های اهلی است. اگر ما اطلاعات خاصی از موارد ابتلای سل داشته باشیم آن را به سازمان دامپزشکی اطلاع می‌دهیم و همه دام‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند.

او درارتباط با واکسن سل گفت: واکسنی که استفاده می‌کنیم برای کودکانی است که تازه متولد شده اند، این واکسن برای افراد بزرگسال نیست و لزومی هم نیست واکسینه شوند. این واکسن‌ها تولید انستیتو پاستور و یکی از بهترین واکسن‌های دنیاست، درخواست مجوز برای صادرات آن هم گرفته شده است.

گویا درارتباط با بیماری سل نهفته گفت: اگر بررسی کنند ممکن است همه ما باکتری وارد بدنمان شده باشد، اما وارد شدن باکتری به بدن ما نشان نمی‌دهد ما مبتلا به سل هستیم، بلکه نشان از ابتلا به عفونت سل دارد.

مطالعه وزارت بهداشت درمورد میزان اثرگذاری سینوفارم منتشر خواهد شد

او درارتباط با موج ششم کرونا گفت: درمورد موج ششم پیش بینی مبنی بر این است که احتمال آن وجود دارد و هرچه جلو می‌رویم به دلیل نزدیک شدن به فصل سرما و رفتن دانش آموزان و دانشجویان به مدرسه و دانشگاه باعث می‌شود موارد ابتلا به وجود بیاید.

گویا افزود: اگر موج پنجم با این شدت بود دو عامل داشت، اولا با سویه جدیدی از کرونا مواجه بودیم یعنی دلتا، که چندین برابر قدرت سرایت و بیمارزایی آن بیشتر بود. در موقعی که این موج شروع شد هنوز واکسیناسیون در کشور ما اینگونه نبود. بیش از یک میلیون دوز در روز در دو ماه تزریق شده که باعث می‌شود موارد ابتلا کاهش پیدا کند. اما اگر تصور شود فقط واکسن، کرونا را کنترل می کند اشتباه است، در کنارش رعایت توصیه‌های بهداشتی به خصوص رعایت استفاده از ماسک، شستشوی دست ها، عدم حضور در اجتماعاتی که ضرورتی برای آن نیست و عوامل دیگر موثر هستند.

او افزود: در محیط‌های پرازدحام باید سیستم تهویه به صورت مناسب باشد که مانع به چرخه درآمدن ویروس شود. اما تنها یک عامل در کنترل دخیل نیست و پیش بینی کردن وقتی می تواند صورت بگیرد که اطلاعات کافی در اختیار ما باشد. اطلاعات ما راجع به همه گیری کویید به ۱۴ روز آینده محدود است.

گویا درارتباط با واکسن پاستوکووک گفت: واکسن پاستور مجوزهای خودش را دریافت کرده و در برنامه واکسیناسیون کشوری است و در ۱۲ سال به بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد، در دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع شده و هیچ منعی برای آن وجود ندارد.

او در ادامه گفت: ما کماکان باید کرونا را جدی بگیریم و کسی که علایم داشته و تستش هم منفی باشد، همکاران باید بیماری را در فرد درنظر بگیرند. تست باید تکرار شود که این با تشخیص پزشک است، کسی که با این علایم مراجعه می‌کند، یک بار ویزیت او شاید کفایت نکند.

گویا در پاسخ به خبرنگار ایلنا درارتباط با مطالعات در مورد اثربخشی واکسن سینوفارم در ایران گفت: در این زمینه چندین مطالعه در دست انجام است، یکی دیگر از مطالعات مربوط به معاونت تحقیقات وزارت بهداشت است که در سطح ارزشمندی صورت گرفته و منتشر خواهد شد، تلاش ما این است که این مطالعات را جمع آوری و مقایسه کنیم که آیا لازم است فردی که واکسن تزریق کرده برای او دوباره تزریق شود یا خیر.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز