خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

انتقاد از حذف سن فرسودگی خودروها/ برخی خودروهای دارای معاینه فنی از نظر پلیس صلاحیت تردد در معابر را ندارند

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۴۰۳۱

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: ۸۵ درصد ناوگان عمومی شهرداری تهران فرسوده است و عامل دودزایی در شهر هستند.

سردار "کمال هادیانفر" رئیس پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به اینکه با توجه به اینکه سن فرسودگی خودروها لغو شده و تنها معاینه فنی انجام می‌شود، اما انجام آن برای موتورسیکلت‌ها با جدیت اجرا نمی‌شود، اظهار کرد: الان بحثی که مورد انتقاد است مربوط به چرایی حذف فرسودگی سن خودروها است. از این جهت که شاید سازمان محیط زیست در دوره گذشته از این مساله دفاع نکرد. 

او ادامه داد: شاید منشا آلودگی هوا گذشته از اینکه بنزین و گازوئیل دچار مشکل است، فرسوده بودن وسایل نقلیه و عدم خروج خودرودهای اسقاطی و مشمول سن فرسودگی هم باشد و از قضا بیشترین عامل آلودگی در کلانشهرها است. لذا ضرورت دارد که این چرخه به استناد ماده ۸ قانون هوای پاک درست بچرخد. یعنی دولت باید تسهیلاتی را برای دارندگان وسایل نقلیه به وجود بیاورد که خودرو یا موتورسیکلت وقتی به سن فرسودگی رسید بتواند با تسهیلاتی که می‌دهد جایگزین کند. 

سردار هادیانفر با بیان اینکه اکنون سالانه بالغ بر دو میلیون و ۲۰۰ هزار خودروی تولید داخل به ناوگان حمل و نقل اضافه می‌شود، گفت: از آن طرف خروج خودروها از چرخه به صورت انگشت شمار اتفاق می‌افتد و مشکلات جدی را به وجود می‌آورد. 

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در بحث موتورسیکلت‌ها، تقریبا بخش زیادی از آن‌ها دارای پلاک هستند، گفت: اما بعضی از صاحبان خیلی قانون مدار نیستند و بحث سن فرسودگی نیز جزو مشکلاتی است که موتورسیکلت‌ها دارند. امروز ۸۵ درصد موتورسیکلت‌ها وسیله معیشت مردم است و با آن کار می‌کنند و مانند گذشته وسیله تفریح و سرگمی برای افراد نیست. 

سردار هادیانفر گفت: لذا مقداری توجه به این بخش که شرایط اقتصادی مناسب نیست و نمی‌خواهیم خیلی مشکلاتی را برای مردم به وجود آوریم، اما امروز اگر با توجه به ترخیص موتورسیکلت‌ها هنوز بالغ بر ۵۰۰ هزار موتور در پارکینگ‌های سطح کشور داریم، اینها حاصل برخوردی است که پلیس با آن‌ها داشته و به دلیل دودزا بودن یا آلودگی و نداشتن گواهینامه در پارکینگ‌ها متوقف هستند. در نتیجه پلیس برخورد می‌کند، اما سوال این است که آیا شرایط کنونی در معاینه فنی‌ها که در بیشتر شهرستان‌ها بازدید می‌شود مطلوب است یا برگه‌های صوری صادر می کنند و خودرویی که متوقف می‌کنیم دارای برگه معاینه فنی هستند اما از نظر پلیس این خودرو صلاحیت تردد در معابر و شهر را ندارد. 

او ادامه داد: همین الان ۸۵ درصد ناوگان عمومی شهرداری تهران فرسوده است و عامل دودزایی در تهران هستند. معاینه فنی این خودروها را چه کسی و چه طور صادر کرده است؟ وقتی تست چهارگاز گرفته می‌شود و مشخص است اتوبوس در دید مردم دود می‌کند و حرکت می‌کند این عامل آلودگی است. 

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: اما باید برای شهرداری هم تسهیلات بوجود بیاورند که خودروهای فرسوده را جایگزین کنند. اگر تسهیلات نباشد که اتوبوس و یا تاکسی جایگزین نشود این فرایند به صورت مخدوش جلو خواهد رفت. 

او در پاسخ به سوال دیگری درباره پرخطرترین بزرگراه‌های تهران از جمله آزادگان و امام علی(ع) که شهرداری معتقد است باید خطرپذیری آن برایش محرز شود تا نسبت به رفع آن اقدام کند، اظهار کرد: شهرداری می‌داند که پلیس براساس قانون مسئول رسیدگی به حوادث ترافیکی است و به استناد آن ابلاغ می‌کنیم که اگر نقطه حادثه‌خیزی وجود دارد که در آن شاهد تکرار تصادفات هستیم توسط شهرداری‌ها و سایر عوامل اجرائی برطرف شود و اگر برطرف نشود براساس قانون سهم تقصیر تعیین می‌کنیم و آن قسمت از سهم شهرداری را ضمیمه پرونده و خسارتی که رخ داده است به مراجع ذی صلاح قضایی معرفی می‌کنیم. 

او در پاسخ به این سوال که آیا این اتفاق درباره شهرداری تهران رخ داده است؟ گفت: در بحث حوادث جاده‌ای شهری این اتفاق زیاد رخ داده است با آمدن شهردار جدید تعامل خوبی رخ داده و در جلسه اخیری که با آقای زاکانی داشتیم کارگروهی را معین کردند تا ارتباط پلیس با شهرداری بیشتر بشود و بتوانیم برای تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی الگوسازی‌هایی در حوزه ITS در بحث هوشمندسازی و ترافیک داشته باشیم که به سایر مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها تسری پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز