خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

علاقه‌‌مندی بسیاری از ایرانیان مقیم خارج به تحصیل در دانشگاه‌های کشور/ دانشگاه آزاد می‌تواند میزبان متقاضیان باشد

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۹۰۰۳

رییس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد گفت: بسیاری از ایرانیان خارج از کشور علاقمند هستند در دانشگاه‌های داخل ایران تحصیل کنند؛ از این رو دانشگاه آزاد اسلامی با کیفیت مناسبی که در حوزه آموزش مجازی کسب کرده می‌تواند میزبان این افراد باشد.

«عزیز نجف‌پورآقابیگلو» رییس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در توضیح چرایی استقبال ۷۰ درصدی دانشجویان دانشگاه آزاد از آموزش مجازی با وجود گلایه‌های پیشین آن‌ها از کیفیت این نوع آموزش مجازی گفت: لازم است پیش از اینکه به آمار رضایت ۷۰ درصدی دانشجویان دانشگاه آزاد اشاره کنم بگویم که بیش از ۵۰ درصد از دانشجویانی که در نظرسنجی ما شرکت کردند، گفتند که کیفیت آموزش مجازی پایین‌تر از آموزش حضوری است. یعنی با علم به اینکه کیفیت پایین‌تر است آموزش مجازی را ترجیح دادند. نمی‌توان به این موضوع بدبین بود زیرا فرد به دانشگاه می‌آید که درس بخواند و این قطعا به خاطر راحتی شخص نبوده بلکه علل دیگری دارد. 

وی توضیح داد: دلیل این آمار آن است که بهره وری کلاس‌های مجازی بالاتر است. یعنی هم ساعات کلاس و جلسات انعطاف پذیرتر بوده و هم وقت دانشجو و استاد کمتر تلف می‌شود. ضمن اینکه فضای کلاس درس تعاملی‌تر بوده و استاد صرفا متکلم وحده نیست و دانشجویان مشارکت‌ بهتری دارند. 

نجف‌پور بیان کرد: در کنار ارائه استاد در کلاس درس، دانشجویان می‌توانند با متن و گفتگوها مشارکت کنند. منابع مختلفی در طی آموزش مجازی به شکل آفلاین تولید شدند که قبلا کمتر بوده‌اند. این منابع به آموزش دانشجویان کمک‌های زیادی کرده‌ است.

رییس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد گفت: علاوه بر این کسانی که به دنبال اشتغال در حین تحصیل هستند و آمار قابل توجهی هم دارند، از نوع آموزش مجازی استقبال بیشتری کرده‌اند. به دلیل اینکه مجبور نیستند تمام وقت در دانشگاه باشند و  می‌توانند در کنار کارکردن به تحصیلات خود هم ادامه دهند. 

وی در خصوص سامانه‌های آموزشی دانشگاه آزاد توضیح داد: دانشگاه آزاد علاوه بر همه مشکلاتی که داشته توانسته آموزش مجازی خوبی را ارائه دهد. دانشگاه آزاد دو سامانه به نام "وادانا" و "دان" دارد که حدود ۷۰۰ هزار نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد در کل کشور به غیر از استان تهران از طریق وادانا آموزش می‌بینند و حدود ۴۰۰ هزار نفر نیز در شهر تهران توسط سامانه‌ دان آموزش می‌بینند. با توجه به همه مشکلاتی که ممکن است، تمام سامانه‌های آموزشی داشته باشند کیفیت آموزشی نسبتا خوبی در اختیار دانشجویان گذاشته شده است ولی مساله فراتر از دانشگاه آزاد است. من فکر می‌کنم این آمار را می‌توان به کل جامعه آموزش عالی تسری داد. 

نجف‌پور گفت: همه اذعان داریم که هیچ وقت آموزش مجازی برتر از آموزش حضوری نخواهد شد. در عین حال الگوی درست این است که ما باید به سمت آموزش‌های دو بعدی (حضوری و آنلاین) برویم این الگویی است که در دستورکار دانشگاه آزاد است وانشالله تلاش می‌کنیم آن را پیش ببریم. 

وی در پاسخ به این سوال که پیش از این دانشجویان دانشگاه آزاد از آموزش مجازی و کیفیت پایین آن گلایه‌مند بودند اکنون چطور 70 درصد  آنها این آموزش را پسندیده‌اند؟ گفت: بله، اوایل همینطور بود زیرا سامانه‌های دانشگاه آزاد دچار ضعف و اختلال بود. در آن برهه همه سامانه‌ها مشکل داشتند و فقط دانشگاه آزاد نبود ولی به مرور ارتقا پیدا کردند و اکنون به جرأت می‌توان گفت سامانه‌های آموزش مجازی دانشگاه آزاد جزو بهترین‌هاست. 

رییس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد در توضیح بیشترین موانع و مشکلاتی که در خصوص آموزش مجازی وجود دارد، گفت: هزینه اینترنت هم برای ما هم برای دانشجویان یک مساله بزرگ بوده و هست. خواست موکد ما این بوده که این هزینه برای جامعه دانشگاهی کاهش پیدا کند.

نجف‌پور اظهار داشت: حدود یکی دو مرتبه سامانه‌های ما به خاطر تاخیر در پرداخت هزینه اینترنت و اجاره‌های زیرساختمان، قطع شد و برخی از کلاس‌ها و امتحانات تعطیل شدند. اکنون دانشگاه آزاد، آموزش و پرورش و آموزش عالی با برگزاری کلاس‌ها در حال تولید ترافیک هستند، پس ما هم باید در چرخه درآمد فروش اینترنتی که به جیب شرکت‌های وارد کننده اینترنت می‌رود، سهیم باشیم تا از این طریق بتوانیم تخفیف‌هایی به دانشجویان ارائه دهیم و هزینه‌هایشان را کاهش یابیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما در این مدت، مساله تجهیزات بوده است، هم خودمان و هم دانشجویانمان بر سر تجهیزات مشکل داشتیم. مشکل سواد کاربری، فناوری‌های دیجیتال و فناوری‌های مجازی هم یک معضل دیگر بوده، اما اکنون شرایط بهتر شده و آن‌ها را ارتقا دادیم.

رییس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین مساله‌ای که روی آن تمرکز داریم  بحث نظارت بر فرایندها، کلاس‌ها، ارتقای کیفیت کلاس‌های آموزش مجازی، آزمون‌ها و فعالیت‌های دیگر است.محور بعدی  هم که مورد توجه ماست بحث توسعه محتواهای آفلاین آموزشی و پژوهشی و همچنین اقدامات فاخر فرهنگی_ دانشجویی است.

نجف پور افزود: از تمام کسانی که به دنبال تحصیل توأم با اشتغال هستند و بسیاری از خانم‌هایی که تحصیلاتشان را انجام دادند ولی به دلیل اولویت اولشان یعنی خانواده نمی‌توانند وارد آموزش‌های حضوری شوند دعوت می‌کنیم سری به واحد الکترونیک دانشگاه آزاد بزنند و آموزش‌های ما را در این حوزه بررسی کنند چرا که حتما برایشان مفید خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: بسیاری از ایرانیان خارج از کشور علاقمند هستند در دانشگاه‌های داخل ایران تحصیل کنند؛ از این رو دانشگاه آزاد اسلامی با کیفیت مناسبی که در حوزه آموزش مجازی کسب کرده می‌تواند میزبان این افراد باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز