خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته امداد:

از سال۸۰ تا ۹۸ هزینه خانوار ایرانی ۲۲ برابر شده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۸۴۷۹

رئیس کمیته امداد از تقویت رویکرد تحولی توانمندسازی در کمیته امداد خبر داد و گفت: تعامل کمیته امداد با حاکمیت و نهادهای خیریه، نقش به سزایی در کاهش فقر خواهد داشت.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد در هم‌اندیشی ملی «پیاده‌سازی راهکارهای مقابله با فقر» با اشاره به تاسیس کمیته امداد در روزهای نخستین پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: این نهاد با دستور بنیانگذار انقلاب به منظور خدمت‌رسانی به محرومان و مستضعفان تشکیل شد و در چهار دهه فعالیت، خدمات ارزنده مادی و معنوی همچون تعمیر و بهسازی مسکن محرومان، خدمات بهداشت و درمان، آموزش، معیشت و مسائل فرهنگی را به انجام رسانده است.

وی با بیان اینکه امام راحل (ره) در وصیت‌نامه خود نیز رسیدگی به امور محرومان را به همه مسئولان کشور توصیه می‌کند، افزود: این رویکرد ریشه در تعالیم دین مبین اسلام دارد و رهبر معظم انقلاب نیز به تاسی از همین رویکرد، دهه چهارم انقلاب را دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری کردند.

 رئیس کمیته امداد تاکید کرد: این نهاد در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی با تغییر رویکرد اساسی، علاوه بر خدمات حمایتی، موضوع توانمندسازی جامعه هدف را در تمام ابعاد آن در جهت گسترش عدالت اجتماعی و اقتصادی در دستور کار قرار داده است تا با ایجاد ثبات نسبی و درآمد ثابت برای خانواده‌های تحت حمایت، اثرات منفی فقر را کاهش دهد.

بختیاری با اشاره به اینکه توانمندسازی در اسناد بالادستی کمیته امداد با هدف کاهش فقر در جامعه مورد تاکید قرار گرفته است، اظهار کرد: فقر مطلق به معنای عدم دسترسی به حداقل معیشت در نقاط مختلف کشور متفاوت است و تورم همراه با کاهش درآمد سرانه در سال‌های اخیر منجر به افزایش نرخ فقر شده است.

وی با بیان اینکه امروزه فقر تعریفی گسترده‌تر از نیاز مالی و دسترسی به خوراک و پوشاک و مسکن یافته است، خاطرنشان کرد: استانداردهای اشتغال، بیمه اجتماعی، فقدان سرمایه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نمادین در چارچوب تعریف جدید از فقر گنجانده شده است.

رئیس کمیته امداد به جنبه‌های مختلف آثار فقر در افراد و گروه‌های محروم پرداخت و گفت: متاسفانه افرادی که درگیر فقر اقتصادی هستند از جامعه طرد شده و سرمایه اجتماعی خود را هم از دست می‌دهند، این اقشار در دسترسی به سرمایه فرهنگی مثل تحصیلات و آموزش هم دچار مشکل می‌شوند.

بختیاری تعامل بخش خصوصی، خیریه‌ها و حاکمیت را در کاهش فقر بسیار اثرگذار دانست  و افزود: حکمرانی خوب و هوشمند در تعامل با نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد می‌تواند در کنار بخش خصوصی از طریق توانمندسازی فقرا با آثار شوم فقر مبارزه کند.

وی با بیان اینکه کرامت انسانی، رضایت از زندگی و معیشت پایدار از راه توانمندسازی میسر است، ادامه داد: رویکرد تحولی توانمندسازی در کمیته امداد در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس کمیته امداد به تاکیدات رهبر معظم انقلاب برای مقابله با فساد و تبعیض اشاره کرد و اضافه کرد: بدترین فساد در جامعه رواج فقر و افزایش اختلاف فقر و غناست. اصل ۴۳ قانون اساسی به ریشه‌کنی فقر با حفظ آزادگی مردم تاکید دارد. همچنین تامین خوراک، پوشاک، بهداشت و درمان آموزش و ایجاد مقدمات تشکیل خانواده مورد توجه قانون اساسی قرار گرفته است.

بختیاری با تاکید بر اینکه تامین اجتماعی هم در قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: اصل ۳۰ و ۳۱ قانون اساسی داشتن مسکن مناسب و آموزش را حق هر فرد و خانواده ایرانی دانسته است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه نتایج به دست آمده از تحقیقات نشان می‌دهد از سال۸۰ تا ۹۸ هزینه خانوار ایرانی ۲۲ برابر شده است و نرخ تورم به عنوان عامل فزاینده فقر در سال ۹۸ به ۴۱ درصد رسیده است.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه حدود پنج میلیون نفر از اقشار نیازمند جامعه از خدمات این نهاد استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، باید برای بالا رفتن تعداد مددجویان در سال‌های اخیر آمادگی داشته باشیم.

بختیاری توانمندسازی مهمترین راه مقابله با شرایط موجود دانست و تاکید کرد: در برنامه راهبردی پنج ساله هفتم کمیته امداد توانمندسازی مورد توجه قرار می‌گیرد. در یک تعریف مفهومی، توانمندسازی به  بسط و گسترش آزادی انتخاب، توسعه و بسط دارایی و توانایی محرومان می انجامد و سبب ایجاد قابلیت در افراد محروم برای مشارکت فعالانه در تامین رفاه می‌شود.

وی هدف نهایی از توانمندسازی را فقرزدایی عنوان کرد و گفت: راهبرد اصلی در این زمینه، اعتقاد به مردم است و مشکلات با حضور مردم به بهترین شکل ممکن حل شود.

بختیاری اظهار کرد: کمیته امداد یک نهاد انقلابی است که با هدف یاری کردن و خوداتکایی محرومان تشکیل شده است. امداد بزرگترین نهاد حمایتی کشور است که بیش از ۷۵ درصد گروه‌های نیازمند را در قالب برنامه‌های حمایتی تحت پوشش قرار داده است.

رئیس کمیته امداد گفت: در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله امداد توسعه شبکه‌های مردمی برای انجام اثربخش خدمات، پیشتازی در ترویج سنت حسنه خیر و احسان، تقویت اجتماعی و حفظ همگرایی و عدالت از مولفه های اصلی است.

وی خواستار ترکیب تجربیات امداد با رویکردهای نوین در توانمندسازی شد و ادامه داد: مشارکت و دخالت دادن مردم در تصمیم‌گیری‌ها برای توزیع دوباره فرصت‌ها در این رهیافت مورد توجه قرار می‌گیرد و به قابلیت و ظرفیت‌های مددجویان همراه با شناخت واقعی مشکلات آنان پرداخته خواهد شد.

بختیاری با اشاره به ابعاد مختلف توانمندسازی اضافه کرد: توانمندسازی اقتصادی به معنای قدرت بخشیدن به جامعه هدف است  تا احساس اعتماد به نفس کنند و بر ناتوانی خود چیره شوند.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه فقر عامل بسیار مهم در میزان مشارکت مردم در امور جامعه است، گفت: ناتوانی در پرداخت هزینه‌های زندگی به انزوا منجر می‌شود و هدف توانمندسازی از بین بردن این انزوا و ایجاد روحیه تعامل و همکاری برای فعالیت‌های گروهی است.

وی توسعه مراکز نیکوکاری مسجدمحور و تخصصی با هدف جلب مشارکت مردم برای حمایت از فقرا را از جمله اقدامات کمیته امداد برای مردمی کردن امدادرسانی دانست و افزود: در توانمندسازی فرهنگی ارائه آموزش‌های مورد نیاز، تقویت عزت نفس از طریق ارزش‌های والای اسلامی و انسانی و امید به زندگی را در کانون توجه قرار گرفته است.

بختیاری بر ضرورت توانمندسازی حقوقی مددجویان و نیازمندان تاکید کرد و گفت: استفاده از قانون و سایر ابزارها برای ایجاد ظرفیت حقوقی برای افراد فقیر بسیار مهم است زیرا مطالعات نشان می‌دهد یکی از الزامات برون‌رفت از فقر استفاده از ظرفیت‌های حقوقی کمیته امداد به عنوان بلندگوی محرومان است تا نسبت به احقاق حق آنان در تصویب طرح‌ها و لوایح در تعامل با قوه قضاییه و مقننه اقدام شود.

رئیس کمیته امداد خاطرنشان کرد: این نهاد در تدوین برنامه هفتم توسعه کشور در قالب برنامه حقوقی و قضایی، پیشنهادات خود را ارائه داده است تا اقدامات زیربنایی که اثرات بلندمدت  خواهد داشت در حمایت از نیازمندان پیش‌بینی شود زیرا معتقدیم محرومان جامعه بیش از صدقه به عدالت نیاز خواهند داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز