خبرگزاری کار ایران

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در گفت‌وگو با ایلنا:

برنامه پنجم توسعه تا پنج سال اجازه ساخت خوابگاه را به دانشگاه‌ها نداد

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۴۸۵۳

رئیس صندوق رفاه دانشجویان درباره ظرفیت خوابگاهی به نسبت تعداد دانشجویان گفت: در برنامه پنجم توسعه؛ در قانون مصوب بودجه کشور طی پنج سال اجازه خوابگاه سازی را از دانشگاه‌های کشور گرفت و همین موجب بروز مشکل در عرضه و تقاضا شد.

«ناصر مطیعی» رئیس صندوق رفاه دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره استفاده دانشجویان از خوابگاه‌ها بعد از واکسیناسیون اظهار داشت: نقطه شروع کلاس‌های حضوری در دانشگاه‌ها با واکسیناسیون دانشجویان، اساتید، کارکنان، موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا و اعلام معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

وی ادامه داد: اگر واکسیناسیون طبق برنامه‌ای که ستاد مقابله به کرونا اعلام کرده پیش برود و بسته به اینکه کدام گروه از دانشجویان (دکتری، کارشناسی ارشد، کارشناسی و کاردانی) واکسینه شوند، معاونت آموزشی وزارت علوم به آن دسته از دانشجویانی که می‌توانند حضوری کارشان را انجام دهند، اعلام خواهد کرد و دانشگاه‌ها بر اساس ظرفیت خوابگاهی که دارند کار اسکان دانشجویان را برنامه‌ریزی می‌کنند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان درباره میزان ظرفیت خوابگاه‌ها در سال تحصیلی جدید گفت: ظرفیت خوابگاه‌ها همان ظرفیتی است که قبل از شروع کرونا داشتیم، البته تعدادی خوابگاه جدید هم اضافه شده است. آمار خوابگاه‌های جدید توسط دانشگاه‌ها در اواخر شهریور اعلام خواهد شد.

مطیعی افزود: دانشجویان برای درخواست خوابگاه باید هر نیم سال آموزشی به خصوص برای مهر ماه ثبت نام کنند تا دانشجو بودن آن‌ها در آن ترم محرز شود. این اجازه برای آن‌ها وجود دارد که در سامانه‌های دانشجویی در خواست خوابگاه داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: در نیم سال تحصیلی جدید همه چیز بستگی به واکسیناسیون دانشگاهیان و دانشجویان دارد. از این رو ممکن است که پیش‌بینی‌ها خیلی دقیق از آب در نیاید و باید منتظر باشیم که واکسیناسیون مطابق برنامه پیش برود و بعد درباره اینکه دانشجو و اساتید با چه شرایطی می‌توانند در دانشگاه ورود پیدا کنند برنامه‌ریزی خواهد شد. در کل همه چیز برگرفته از دستوراتی است که ستاد مقابله با کرونا اعلام می‌کند. طبق اعلامی که شده از شهریور واکسیناسیون دانشجویان آغاز خواهد شد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در پاسخ به این سوال که آیا کارکان خوابگاهی هم واکسیناسیون خواهند شد؟ گفت: بله، به طور کلی کارکنان دانشگاهی، اساتید و دانشجویان واکسینه خواهند شد. نمی‌شود ما در دانشگاه گروهی را واکسینه کنیم و گروهی دیگر باقی بمانند و آسیب ببینند. در حال حاضر واکسیناسیون اساتید در حال انجام است و طبق هماهنگی‌هایی که وزارت علوم کرده برای کارکنان هم اقدام خواهد شد.

مطیعی ادامه داد: به هر حال ظرفیت خوابگاه‌ها نسبت به نیاز دانشجویان در قبل از شروع کرونا هم تا حدی تطابق نداشت‌.

وی اضافه کرد: اگر شرایط واکسیناسیون به گونه‌ای انجام شود که همه دانشجویان ما به دانشگاه برگردند و قرار باشد که به صورت نسبی پروتکل‌های بهداشتی، ضوابط و مقرارت و فاصله گذاری‌ها انجام شود؛ طبیعی است که باید افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی تراکم را در اتاق‌های دانشجوی در خوابگاه‌ها داشته باشیم. البته این هم امکان‌پذیر نیست زیرا اگر بخواهند دانشجویان را با تراکم استاندارد خوابگاهی ساکن کنند، طبیعی است که کمبود چند درصدی از ظرفیت‌های خوابگاهی بیشتر احساس شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در واکنش به کف خوابی برخی دانشجویان در خوابگاه های دانشگاه صنعتی شریف گفت: این مساله طی دیروز و امروز به وجود نیامده است. برنامه پنجم توسعه؛ در قانون مصوب بودجه کشور طی پنج سال اجازه خوابگاه‌سازی را از دانشگاه‌های کشور گرفت. آن زمان حتی اجازه ثبت پروژه‌های عمرانی خوابگاه‌سازی را به وزارت علوم نمی‌دانند که طبق مصوبه مجلس بوده است.

وی افزود: اینکه تا پنج سال اجازه خوابگاه‌سازی نمی‌‎دهند و در عین حال تعداد دانشجویان هم اضافه می‌شود، چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد؟ این مشکل برای دیروز و امروز نیست و به مرور زمان در سال‌های متمادی پیش آمده است. گاهی هم سازمان سنجش ظرفیت جدیدی را به دانشگاه‌ها اعلام کرده است. ولی هیچ کدامشان از معاونت دانشجویی استعلام نکردند که آیا شما توانایی تامین خوابگاه دانشجویان غیر بومی را دارید یا خیر؟

مطیعی خاطر نشان کرد: عدم تناسب بین روند افزایش دانشجو با روند توسعه زیر ساخت‌های رفاهی قطعا موجب کمبودهایی خواهد شد. بالاخره‌ شأن دانشجویان ما بیشتر از اینهاست که بخواهیم در مکان‌های نامناسب به آن‌ها اسکان دهیم. تلاشی که دانشگاه‌ها می‌کنند این است که ظرفیت‌های خوابگاهی را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه دانشگاه می‌تواند با درآمدهای خود نسبت به ساخت خوابگاه اقدام کند، گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند از حاصل درآمدهای اختصاصی خود خوابگاه بسازند. همچنین در چهارچوب یک ماده قانونی به صندوق رفاه هم این اجازه داده شده که از محل اعتبارات مربوطه، یارانه سود و کارمزد وام‌های ساخت خوابگاه را پرداخت کند.

مطیعی افزود: ما حدود ۴۰ پروژه مصوب در زمینه خوابگاه‌های مجردین و متاهلین در دانشگاه‌ها داریم که چند مورد آن‌ها تمام شده و حالا یارانه سود و کارمزد آن‌ها را می‌دهیم. اکنون مجلس و دولت در صدد هستند که این مشکل را حل کنند و دانشگاه‌ها همه تلاش می‌کنند اما همان پنج سال ساخت خوابگاه دانشجویی خیلی به عقب افتاد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در پایان گفت: وقتی عرضه یک چیز کاملا متوقف شود ولی تقاضای آن همچنان بالا باشد طبیعتا، این شکاف بین عرضه و تقاضا ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز