خبرگزاری کار ایران

رونمایی از سامانه هوشمند TOD شهر تهران/ شورای شهر در ایران با پارلمان‌های محلی بسیار فاصله دارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۱۷۱۴

عضو شورای شهر تهران گفت:‌ شوراهای شهر در ایران با پارلمانهای محلی بسیار فاصله دارند. شهرداری‌ها در ایران، با دولتهای محلی بسیار فاصله دارند. مسوولیت، بسیار غیر متمرکز است و بین شهرداری و دولت و تعداد زیادی نهاد دیگر توزیع شده است. عامل بسیاری از معضلات شهری نبودن تمرکز مدیریتی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهربانو امانی در جریان جلسه سیصد و پازندهم شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود گفت: چهار سال از عمر مدیریتی شهر تهران گذشت و ما در این ۴ سال خدماتی انجام دادیم و تصمیماتی گرفتیم. این ۴ سال و سایر ۴ سال‌ها ممکن است در مقابل عمر ۲۳۵ساله یا ۷۰۰۰ساله تهران هیچ به نظر رسد اما طبعا نه برای من و نه برای هیچکدام از همکاران سابق و آتی من، این مقایسه، عامل انفعال نیست و نباید باشد زیرا که تاریخ با ثانیه‌ها نوشته می‌شود و تک تک تصمیمات و حرف‌ها و اعمال ما، در آینده این شهر و زندگی مردمانش اثر خواهد گذاشت. گاه، اثری بسیار بیشتر از آنچه فکرش را می‌کنیم. 

او ادامه داد: من در این مدت، بسیار مراقب بودم که تا حد امکان متوجه عواقب تصمیماتی که می‌گیرم، باشم. شاید حتی مهمترین دغدغه‌ام فقط این بود که مراقب آینده باشم. به همین دلیل عمدتا خودم را درگیر موضوعات زیربنایی شهر که آثار بلند مدت و عمیق بر شهر می‌گذارند، کردم. آنچه را که بنیادین دانستم و در راستای‌شان تلاش کردم به شرح زیر است.

امانی با اشاره به اینکه مساله اولی که به آن توجه کرد خودرو بود گفت: تعریف بخشی از زونهای TOD تهران، تصویب دستورات مهم و ماندگار در این حوزه در سطح برنامه ۵ساله و بودجه‌های سالانه، الزام شهرداری به اصلاح طرح تفصیلی بر مبنای TOD، تهیه دستورالعمل خیابان کامل تهران، ایجاد کمیته‌های ۲۴گانه TOD، سامانه هوشمند TOD شهر تهران که مفتخرم اعلام کنم دیروز رونمایی شد، آموزش حدود ۵۰۰ نفر از کارشناسان و مدیران شهرداری و تالیف و ترجمه ۷ کتاب در این حوزه، بخشهای برجسته این اقدامات بودند که همه، اولین بودند و مستدام نیز خواهند بود. 

او با اشاره به مساله سرویس مدارس گفت: بسیار علاقه‌مند بودم که پارلمان محلی بتواند بر حوزه‌های گسترده‌تری از حکمرانی شهری بویژه آموزش کودکان و مدارس نظارت کند، و بالطبع وقت زیادی بر مدیریت این حوزه می‌گذاشتم. زیرا کودکان و نوجوانان امروز شهر، شهروندان مسوول و مدیران فردای شهرند. ولی به عنوان عضو شورا، تنها قسمتی از حوزه آموزش که می‌توانستم بر آن اثرگذار باشم، موضوع سرویس مدارس بود. سرویس‌های مدارس وضعیت بسیار آشفته‌ای داشتند و شکایات متعددی از سوی اولیا و دانش آموزان داشتیم. در همان ابتدای کار، بر این موضوع مهم تمرکز کردیم و با تلاش فشرده‌ای، طرح سرویسهای مدارس را به تصویب رساندیم و ابلاغ شد و به اجرا درآمد. استقبال از وجوه مثبت این اقدام بالا گرفت و آنچه در شورا و شهرداری انجام داده بودیم. 

امانی با اشاره به مساله آب گفت: از آنجایی که ساختار تاسیساتی شهر مهم است. در این راستا، بسیار سعی کردم که در سطح مدیریت شهری، توجهات را به آب جدی کنم. با وجود تذکرات رسمی متعدد به شهرداری در مصرف آب، شاید در فرهنگ‌سازی خیلی موفق نبودم ولی در حوزه تخصصی، نتایج خوبی کسب کردیم و انشالله باعث این تغییر نگرش شدیم که سیاست جمعآوری رواناب شهری، باید به سیاست جذب رواناب تبدیل شود و احداث چاههای جذبی، جایگزین احداث شبکه تونل‌ها شود. در دستورالعمل خیابان کامل نیز احداث چاههای جذبی در معابر کامل، ابلاغ شد. 

او در مورد مسوولیت اجتماعی با اشاره به آبان ۹۸ گفت: قبلا نظراتم را در باب آبان ۹۸ و رویدادهای مشابه آن را گفته ام. بخش تلخ تاریخ کشورند و ریشه آن در عقب ماندگی حکمرانی از تحولات جامعه است. باری، به بیان نظراتم اکتفا نکردم و کمترین مسوولیت اجتماعی خود را در این دیدم که به عنوان عضو کوچکی از نظام حاکمیت، به حضور پدر و مادران داغداری بروم که در آبان ۹۸ عزیزان خود را از دست داده بودند و عذرخواه باشم. جهت رسمیت بخشیدن به این حرکت، طرحی دوفوریتی ارایه دادم و طبق آن، شورا و شهرداری موظف به دلجویی رسمی از اینخانواده‌های داغدار شدند. 

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: اشتباه همیشه سرزدنی است، حتی از حاکمان. البته برخی از اشتباهات حقیقتا بخشودنی نیست ولی در هر حال، کمترین مسوولیت اجتماعی ما، عذرخواهی از اشتباه است که در فرهنگ اجتماعی و نیز فرهنگ حکمرانی ما، جا نیافتاده و بسیار از آن دوریم. 

امانی در ادامه با بیان اینکه شوراهای شهر در ایران با پارلمانهای محلی بسیار فاصله دارند اظهار کرد: شهرداری‌ها در ایران، با دولتهای محلی بسیار فاصله دارند. مسوولیت، بسیار غیر متمرکز است و بین شهرداری و دولت و تعداد زیادی نهاد دیگر توزیع شده است. عامل بسیاری از معضلات شهری نبودن تمرکز مدیریتی است. یک مثال ساده، بحث آلودگی هواست. اکنون ۱۸ بخش از حاکمیت، به طور مستقیم در این موضوع موثرند. تعداد زیادی از این بخشها، مستقر در دولت هستند و در حالی که همگی مصرف کننده خدمات تهران و عامل آلوده کردن هوای شهر هستند، پاسخگویی در مقابل مسایل شهر تهران، وظیفه رده چندم آن‌هاست. 

او اضافه کرد: تجمیع اختیارات، پاسخگویی می‌آورد. این مهم، یعنی تقویت پارلمان‌ها و دولتهای محلی، در جهان پس از کرونا از اهمیت بیشتری برخوردار است که قبلا در نطقی در این باب نظراتم را بیان کرده‌ام. ما در شورای پنجم در زمینه افزایش اختیارات شوراها و شهرداری‌ها موفق نبودیم ولی نمونه‌ای از یک حکمرانی کم هزینه و کم فساد را ارایه کردیم که زمینه و نمونه بسیار مهمی برای آیندگانی که سعی دراقناع حاکمیت مرکزی دارند برای توسعه اختیارات پارلمانها و دولتهای محلی خواهد بود. 

امانی در ادامه خطاب به منتخبین شورای ششم گفت: خدمت منتخبین محترم شورای اسلامی شهر تهران تبریک عرض میکنم. درست است که ما و شما به مدت ۴ سال در راس تصمیم گیری مدیریتی تهران هستیم ولی آثار و عواقب تصمیاتمان، سال‌ها و دهه‌ها بر شهر اثر خواهد گذاشت. ضمن آرزوی بهترینها برای شما در این موقعیت از خدمتگزاری و اثر بخشی، از شما همکاران گرامی، یک درخواست دارم. لطفا، عمیقا آگاه باشید که تصمیات و بیانات شما بویژه در زمینه کالبد و زیرساختهای شهری، آثار و عواقب طولانی مدت بر شهر دارد. لطفا تعجیل در طرح‌ها و لوایح نداشته باشید. روش ما اینگونه بود. هرچند متهم شدیم به کم کاری، ولی به کارشناسان میدان دادیم و تاحد امکان، تا زمانی که آن‌ها، از بابت فنی و علمی به جمع‌بندی واحد یا نزدیک به هم نمی‌رسیدند، طرح‌ها و لوایح را تصویب نمی‌کردیم. 

او در پایان گفت: از آثار این رویکرد، ممانعت از ساخت برج باغها، ممانعت از اجرای مگا پروژه‌ها و حذف هولوگرام‌ها بود. پویایی و حسایت علمی کارشناسان در کمیته‌ها و کمیسیونها، تنها عاملی است که می‌تواند مانع اتخاذ تصمیم‌های اشتباهی شود که عواقبش دهه‌ها شهر را درگیر خود کند. سرافراز و عاقبت به خیر باشید انشالله.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز