خبرگزاری کار ایران

آمار مربوط به خشونت‌های خیابانی بسیار ناچیز است

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۱۸۸۳

جانشین پلیس پیشگیری تهران بزرگ گفت: من تصور می‌کنم مردم به خوبی از قوانین آگاهی دارند. امروز حتی یک کودک خردسال هم به این مساله واقف است که وارد کردن آسیب جرحی به دیگران مستوجب پرداخت دیه می‌شود. این نکته‌ای نیست که کسی از آن بی اطلاع باشد.

به گزارش ایلنا، سرهنگ "علیرضا ناصری نژاد" درخصوص روند نزاع‌های خیابانی بعد از تصادفات رانندگی در تهران  بیان داشت: درحال حاضر خوشبختانه در این خصوص نگرانی خاصی وجود ندارد. این مساله البته ربط چندانی هم با شیوع بیماری کرونا ندارد. در گذشته بعد از وقوع تصادفات رانندگی این نیاز وجود داشته تا حتما افسر پلیس به محل حادثه بیاید و کروکی بکشد تا خسارت دیدگان تصادف بتوانند از بیمه استفاده کنند. خود این موضوع بیشتر باعث می‌شد تا وقت مردم گرفته بشود و گرفتار این مساله باشند. اما الان با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از مشکلات مربوط به بحث تصادفات حل شده است وقتی شهروندان با تصادف رانندگی مواجه می‌شوند کمتر پیش می‌آید که ذهنشان به هم بریزد.

وی اذعان داشت: باید در نظر بگیریم تصادف رانندگی دو بخش دارد که یک بخش به خسارت‌های مادی بر می‌گردد و بخش دیگر هم به لطمات روحی مربوط می‌شود. از آنجایی که برای فرد تصادف کرده نیاز است تا وقت بگذارد و مثلا خودرو آسیب دیده اش را تعمیر کند یا هزینه خسارت وارد شده به خودرو طرف مقابل را تامین کند، این مسائل باعث می‌شود تا فرد از دو جهت تحت فشار قرار بگیرد. اما با توجه به اینکه امروز بخشی از کار آسان شده و مثلا دیگر نیازی به کروکی کشیدن نیست همین باعث شده تا مردم با آرامش بیشتری با مشکل تصادفات رانندگی کنار بیایند.

ناصری نژاد در واکنش به اینکه خلا‌های قانونی و بی مبالاتی رانندگان در بروز تصادفات چه سهمی در بروز خشونت خیابانی دارد، گفت: به هرحال این مساله روشن و مشخصی است. اگر جرحی اتفاق بیفتد و طرفین نزاع به همدیگر صدمات جسمی وارد کنند طبق قانون ملزم به پرداخت دیه هستند. گاهی هم این نوع برخورد‌ها با مجازات حبس مواجه خواهد بود؛ بنابراین در این حوزه خلا قانونی وجود ندارد. قوانین مربوط به این موضوعات مشخص است.

جانشین پلیس پیشگیری پایتخت درخصوص لزوم برقراری آموزش‌های همگانی درباره قوانین مرتبط با خشونت‌های خیابانی گفت: درباره این تصور که آگاهی عمومی از قوانین وضع مطلوبی ندارد باید کار کارشناسی انجام بشود تا ببینیم میزان آشنایی شهروندان با قوانین از چه کیفیتی برخوردار است. البته من تصور می‌کنم مردم به خوبی از قوانین آگاهی دارند. امروز حتی یک کودک خردسال هم به این مساله واقف است که وارد کردن آسیب جرحی به دیگران مستوجب پرداخت دیه می‌شود. این نکته‌ای نیست که کسی از آن بی اطلاع باشد.

وی در پاسخ به اینکه ضعف اعتماد به پلیس چه سهمی در خشونت‌های خیابانی ناشی از تصادفات رانندگی دارد گفت: برای دریافتن این موضوع باید ببینیم چه مقدار از مراجعات مردمی به کلانتری‌ها یا تماس‌های عمومی با سامانه فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مربوط به مشاجرات یا نزاع‌های خیابانی ناشی از تصادفات است. در این باره باید بگویم آمار مربوط به این مساله یک عدد ناچیزی را نشان می‌دهد. یعنی حتی آنقدر هم نیست که ما بخواهیم برای میزان این نوع مراجعات و تماس‌ها درصد تعیین کنیم و بگویم مثلا زیر دو درصد بوده است. چون واقعا آمار مربوط به این مساله یک عدد بسیار قلیلی است.

ناصری نژاد افزود: نباید تصور کرد هر کسی که دچار تصادف رانندگی می‌شود به نزاع خیابانی هم دست می‌زند. آن چیزی هم که مبنای این سخن ما قرار گرفته نظریه‌های کارشناسی نیست بلکه برخاسته از مشاهدات عینی ماست. ممکن است در یک کلانتری به صورت روزانه صد پرونده تشکیل شود. حال باید ببینیم چند درصد از این پرونده‌ها مربوط به نزاع‌های خیابانی ناشی از تصادفات رانندگی است. من با تکیه بر تجربه ناشی از مشاهدات عینی به شما می‌گویم تقریبا هیچ یا در شرایط خاص حداکثر یک مورد از این پرونده‌ها به این موضوع اختصاص خواهد داشت.

جانشین پلیس پیشگیری پایتخت درباره تاثیر حمل سلاح سرد یا گرم توسط رانندگان بر روند خشونت‌های خیابانی گفت: این موضوع هم باز بر اساس مشاهدات عینی ما قابل تحلیل است. اگر قرار باشد ما بخواهیم درصد استفاده رانندگان از سلاح گرم یا سرد را دربیابیم لازم است تا در ایست بازرسی همه راننده‌ها را بازداشت و خودروهایشان را هم توقیف کنیم. از اساس هرگونه نگهداری سلاح گرم یا سرد فارغ از اینکه برای نزاع مورد استفاده قرار بگیرد یا نگیرد برابر قانون جرم محسوب می‌شود. البته این جرم انگاری مربوط به آن چیزی است که واقعا به عنوان سلاح مورد شناسایی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در صورتی که فردی از سلاح برای نزاع استفاده بکند در چارچوب مشخص مربوط به این موضوع رسیدگی می‌شود. اگر هم از سلاح استفاده نشود و این سلاح صرفا توسط فرد نگهداری شده باشد باز در چارچوب و طبق مقررات مشخص مربوط به چنین موضوعی برخورد‌های لازم صورت خواهد گرفت. اما اصولا نگهداری سلاح از نظر روانشناسی حاوی نوعی احساس قدرت کاذب برای افراد خواهد بود. وقتی که افراد نقطه آرامش خودشان را از دست دادند در چنین حالتی ممکن است دست به اقدام نامتعارفی بزنند. چنین احساسی را هم وجود آن سلاح سبب می‌شود. به طور ویژه هم وجود سلاح درون خودرو باعث بروز چنین احساساتی برای جوانان و نوجوانان می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز