خبرگزاری کار ایران

عشایر نماد اقتصاد مقاومتی هستند

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۶۳۹۲

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: توجه کنید که عشایر نماد اقتصاد مقاومتی هستند که با کم‌ترین مزاحمت برای حاکمیت، بیشترین فایده را برای آن دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا،  شاهپور علائی مقدم معاون وزیر جهاد کشاورزی و سرپرست سازمان امور عشایر در  آیین توزیع کاروان‌های خانه بهداشت عشایری و اعزام ۹۲ خانه بهداشت سیار به سراسر کشور که با حضور وزیر بهداشت برگزار شد، ضمن گرامی داشت یاد شهدای ۷ تیر و دکتر بهشتی، بیان کرد: جامعه عشایر با جمعیت کمی که دارد، دارای اثر بخشی بالا در توسعه و پایداری جامعه قرار دارد و طبق تعریف زندگی مبتنی بر دام و کوچرویی که از نظر ساختار هم متعلق به قومی باشد را عشایر می‌نامند.

وی ادامه داد: طبق آخرین ثبتی که انجام شده ۲۴۶ هزار خانوار که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می‌شوند در کشور به شکل پراکنده حضور دارند، در واقع ما ۸۴ میلیون هکتار مرتع داریم که ۳۴ میلیون هکتار آن به دست خانواده‌های سخت کوش عشایر است که نیازهای اساسی ما را تامین می‌کنند.

علائی مقدم با اشاره به اثر عشایر بر تامین گوشت مورد نیاز در فضای شهری، افزود: در کنار این موضوع، عشایر به عنوان یک زیست شناس کهن بر اساس استراتژی اقلیم، کوچ می‌کنند و به عنوان یک محقق بومی به دنبال آب بودند.

وی گفت: توجه کنید که عشایر نماد اقتصاد مقاومتی هستند که با کم‌ترین مزاحمت برای حاکمیت، بیشترین فایده را برای آن دارند که با مقررات عرفی خود از کیان این نظام به شکل غیر مستقیم دفاع می‌کنند، ما در واقع بیش از ۱۵ شاخص را در حوزه عشایر پیش بردیم و می‌بریم که باعث رشد کلی کیفیت زیست آنها شود.

علائی مقدم بیان کرد: باید به چند نکته توجه کرد که قبل از انقلاب اسلامی شاخص بهداشت عشایر زیر ۱۰ درصد بود اما بعد از انقلاب ۳۳ درصد شد و با تلاش‌های انجام شده الان به ۵۳ درصد رسیده است، اگر سلامت نباشد اشتغال و امنیت و تولید هم نخواهد بود و در واقع به شکل غیر مستقیم عشایر به سلامت جامعه کمک می‌کنند، ما بیش از ۳۰ جلسه برای ارتقاع شاخص سلامت عشایر برگزار کردیم و تفاهم نامه‌ایی بین وزارت لهداشت و بخش سازمان عشایر صورت گرفت که اگر تعداد کانکس‌ها بیش از ۶۰۰ شود به شاخص ۹۰ درصد خواهیم رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز