خبرگزاری کار ایران

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در گفت‌وگو با ایلنا:

معضل اعتیاد ناشی از سهل‌انگاری و کجروی برخی دستگاه‌های فرهنگی است/ انتقاد از ترویج مواد مخدر در سریال و فیلم‌ها/ انهدام باندی که کودکان کار را معتاد کرده بود+ فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۳۱۰۰

بنابراعلام رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در سال ۹۹، فقط پلیس به شبکه‌ها و باندها در حوزه مواد مخدر ۱۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان ضربه وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار «مجید کریمی» رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا معتقد است؛  اگرچه تاکنون اقدامات بسیار موثر و خوبی در حوزه مبارزه با مواد مخدر انجام شده است و در سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان فقط پلیس به بنیان‌های مالی شبکه‌های قاچاق ضربه وارد کرده است، اما نیازمند اصلاح قانون در این زمینه هستیم. رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا می‌گوید؛ تکرار مجازات‌ها و متنبه نشدن مجرمان به ما نشان می‌دهد که در تعدیل مجازات‌ها شاید موفق عمل نکرده‌ایم، چرا که ما را با جمع بیشتری از مجرمان که بارها دستگیر شده‌اند، مواجه کرده است؛ او تاکید می کند؛ ما به عنوان پلیس دنبال این نیستیم که شدت مجازات ها را افزایش دهیم یا بگوییم که حتما باید اعدام صورت گیرد، اما خواستار این هستیم که هزینه‌‌های مجازات‌ها را در مواجه با مجرمانی که اصرار بر تکرار جرم دارند،  بالا ببریم. گفتگوی تفصیلی خبرگزاری ایلنا با سردار «مجید کریمی» رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا را در ادامه می‌خوانید:

دو میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد در کشور وجود دارد

براساس اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان متولی مبارزه با مواد مخدر، آمار معتادان در حال حاضر دو میلیون و ۸۰۲ هزار نفر است.

آمار معتادان در کشور در حال حاضر چقدر است و آیا سن اعتیاد کاهش پیدا کرده است یا خیر؟

آمار ما براساس مستندات و مراجع رسمی است. براساس اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان متولی مبارزه با مواد مخدر، آمار معتادان در حال حاضر دو میلیون و ۸۰۲ هزار نفر است. این افراد به عنوان معتادانی هستند که دارای شناسنامه‌اند یعنی این افراد یا به صورت خود معرف به کمپ‌ها مراجعه کرده‌اند و در حال طی کردن پروسه درمانی هستند، یا در طرح‌های پاکسازی و برخوردهای پلیس شناسایی و دستگیر شده‌اند. این‌ها افرادی هستند که شناسنامه‌دار بوده و ما این جامعه هدف را شناسایی کرده‌ایم. ممکن است افرادی باشند که تاکنون در این دستگیری‌ها و هدایت به مراکز درمانی شناسایی نشده باشند که این افراد نیز در شیوع‌شناسی جدیدی که ستاد مبارزه با مواد مخدر در دست بررسی دارد، ممکن است شناسایی شده و به آمار اضافه شوند البته ما امیدواریم تعداد معتادان در کشور کاهش پیدا کند و ما خوشحال می‌شویم سلامت در جامعه روز به روز افزایش پیدا کند.

معضل اعتیاد ناشی از سهل‌انگاری و کجروی برخی دستگاه‌های فرهنگی است/ انتقاد از ترویج مواد مخدر در سریال و فیلم‌ها/ انهدام باندی که کودکان کار را معتاد کرده بود+ فیلم

برخی والدین، فرزندانشان را مجبور به مصرف مواد مخدر در مقابل دوربین‌ می‌کنند

متاسفانه گاهی اوقات در فضای مجازی شاهد هستیم، برخی از والدین، فرزندان‌شان را مجبور به مصرف مواد مخدر در مقابل دوربین‌ها می‌کنند و با افتخار از آن‌ها فیلم می‌گیرند و در فضای مجازی قرار می‌دهند.

در حال حاضر سن شیوع اعتیاد در کشور چقدر است؟

در دستگیری‌هایی که صورت می‌گیرد متاسفانه نوجوانان هم گاهی اوقات درگیر این موضوع هستند. البته باید بگویم که سن اعتیاد در جامعه کاهش پیدا نکرده است و بستگی به جامعه آماری دارد که ما بررسی می‌کنیم. ما هنوز در مجموعه پلیس به این نرسیدیم که در مجموع جمعیت کشور، سن اعتیاد کاهش پیدا کرده است. البته متاسفانه  گاهی اوقات در فضای مجازی شاهد هستیم برخی از والدین فرزندان‌شان را مجبور به مصرف مواد مخدر در مقابل دوربین‌ها می‌کنند و با افتخار از آن‌ها فیلم می‌گیرند و در فضای مجازی قرار می‌دهند. بخش فضای مجازی پلیس ما، این افراد را شناسایی و دستگیر کرده است و وقتی با آن پدر و مادر صحبت می‌کنیم، می‌گویند ما در یک مهمانی بودیم و می‌خواستیم دور هم خوش باشیم این کار را برای خوشحالی و شادی گرفتیم و قرار نبود اینگونه باشد، اما فکر نمی‌کنم که این درست باشد و پدر و مادری راضی باشد که حتی یک سیگار در دست فرزندش بدهد تا با مصرف آن یک فضای شادی را ایجاد کند.

این بخش همان مسئولیت پذیری اجتماعی است. همانطور که عرض کردم همه کار را نباید بر عهده دستگاه‌های دولتی و پلیس گذاشت، بلکه ما به عنوان والدین خودمان هم باید دغدغه فرزندان‌مان را داشته باشیم و فرزندان‌مان در فضای مجازی تحت رصد و کنترل باشند و خودمان بر آنها کنترل داشته باشیم. این فضای مجازی در حال حاضر اقیانوسی است که همه نوع مطلب در آن وجود دارد و ابعاد منفی نیز در آن فرهنگ‌سازی و قبح شکنی می‌شود و متاسفانه این فضا در دسترس فرزندان قرار می‌گیرد و همین‌جا نقاط ورود به عرصه اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی است.

شناسایی و انهدام باندی که کودکان کار را به مواد مخدر آلوده کرده بود

پرونده‌ای داشتیم که متاسفانه کودکان کار را آلوده به مواد مخدر کرده بودند و این کودکان را در خیابان‌ها و چهارراه ها برای کار می‌فرستادند. این کودکان سن خیلی کمی هم داشتند. البته این باند توسط همکاران من در پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ در حدود دو سال پیش شناسایی و اعضای آن نیز دستگیر شده‌اند.

درخصوص مقابله با خرید و فروش مواد مخدر در اطراف مدارس چه اقداماتی صورت گرفته است؟

یکی از اقدامات خوبی که در دو سال گذشته، پلیس انجام داده و مورد رضایت مسئولان به ویژه رهبر معظم انقلاب قرار گرفت، توجه ویژه به اطراف مراکز آموزشی بود. ما طرحی را به عنوان طرح نشاط در دو سال گذشته اجرا کردیم که به صورت آشکار و پنهانی تا فاصله دو کیلومتری در اطراف مراکز آموزشی به ویژه مدارس را تحت پوشش قرار داده‌اند و افرادی که به صورت علنی نسبت به مصرف مواد مخدر و قبح‌شکنی مواد مخدر در انظار عمومی اقدام می‌کردند و یا خرید و فروش و توزیع مواد مخدر انجام می دادند را شناسایی و دستگیر کردند که عملکرد بسیار خوبی بود، البته با شیوع کرونا و کم شدن حضور دانش آموزان و دانشجویان در محیط‌های آموزشی و مدارس مقداری این طرح به حالت کمرنگ‌تر درآمده است، اما پس از پشت سر گذاشتن این بیماری قطعا این طرح را با جدیت بیشتر ادامه خواهیم داد. ما نقاطی را که در این طرح انتخاب کرده بودیم حدود ۲ هزار نقطه بود که انشالله سعی می‌کنیم با تجربه‌ای که به دست آوردیم این نقاط را افزایش دهیم.

آیا مورد خاصی در خصوص اعتیاد بین نوجوانان بوده است؟

به طور خاص اگر بخواهم در این خصوص صحبت کنم، پرونده‌ای داشتیم که متاسفانه کودکان کار را آلوده به مواد مخدر کرده بودند و این کودکان را در خیابان‌ها و چهارراه ها برای کار می‌فرستادند، این کودکان سن خیلی کمی هم داشتند. البته این باند توسط همکاران من در پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ در حدود دو سال پیش شناسایی و اعضای آن نیز دستگیر شده‌اند.

ضربه ۱۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومانی به باندهای قاچاق مواد مخدر در سال ۹۹

در شناسایی اموال قاچاقچیان مشکل داریم که البته در قانون جدید این موارد اصلاح می‌شود. کمر قاچاقچی با ضربه به بنیان‌های مالی شبکه‌های قاچاق است که شکسته می‌شود.

با توجه به اینکه مسئولان کشور در خصوص پولشویی قاچاقچیان از طریق سیستم‌های مالی مختلف هشدار داده‌اند، چه اقداماتی در این خصوص در اداره پولشویی پلیس مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته است؟

 اداره پولشویی پلیس مبارزه با مواد مخدر همچنان فعالیت می‌کند، اما فعالیت ما تابعی از برخی از همکاری‌‌ها است همکاری که باید وزارت اقتصاد و دارایی و سایر مراجع با پلیس داشته باشند، البته این همکاری‌ها در حال انجام است، اما اگر ما بخواهیم به طور واقع و دقیق و جدی به بنیان‌های مالی قاچاقچیان ضربه وارد کنیم هنوز راه زیادی مانده است. هنوز در بسیاری از موارد ما با خلاء قانونی مواجه هستیم و در شناسایی اموال قاچاقچیان مشکل داریم که البته در قانون جدید این موارد اصلاح می‌شود. مجازات‌هایی که برای قاچاق مواد مخدر در قانون فعلی وجود دارد یک مقدار دست و بال ضابط قضایی و مجری قانون و قضات را بسته است. همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند که اگر می‌خواهید در مبارزه با مواد مخدر پیروز شوید باید کمر قاچاقچی شکسته شود؛ کمر قاچاقچی با ضربه به بنیان‌های مالی شبکه‌های قاچاق شکسته می‌شود. بنابراین در این حوزه هم نیازمند اصلاح قانون هستیم که در این پیش‌نویس جدید این موارد دیده شده است، هرچند که تاکنون اقدامات بسیار موثر و خوبی در این حوزه انجام شده است. ما در ضربه زدن به بنیان‌های مالی شبکه‌های قاچاق در سال۱۳۹۹، ۱۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان فقط پلیس به این شبکه‌ها و باندها در حوزه مواد مخدر ضربه وارد کرده است.

در سریال‌ها و فیلم‌ها مصرف مواد مخدر گاهی به عنوان ژست یا پرستیژ نشان داده می‌شود

متاسفانه مصرف مواد مخدر در برخی از سریال هایی که اخیرا در شبکه های نمایش خانگی پخش می شود، ترویج می‌شود. این فیلم ها در کشور خودمان ساخته می شود. متاسفانه در این سریال‌ها و فیلم‌ها مصرف مواد مخدر گاهی اوقات به عنوان یک ژست یا پرستیژ مطرح می‌شود و اصلا بحث مسئولیت پذیری اجتماعی در این فیلم ها گمشده است.

براساس قانون نیز  پلیس مبارزه با مواد مخدر تنها یکی از ۱۶ دستگاهی است که وظیفه مبارزه با مواد مخدر با برعهده دارد و در این راستا به وظایف خود عمل می‌کند، اما گاهی اوقات مشاهده می‌شود که دیگر دستگاه‌ها آنچنان که باید به وظایف خود در زمینه مقابله و پیشگیری از مواد مخدر عمل نمی‌کنند، شما این موضوع را چطور ارزیابی می‌کنید؟

بدون تعارف و صریح و روشن باید بگویم که معضل اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی ما از سهل انگاری و کج کاری برخی از دستگاه‌های فرهنگی در داخل کشور است. پلیس حلقه آخر این زنجیره است، یعنی جایی است که دستگاه‌ها همه اقدامات خود را انجام داده‌اند و دیگر هیچ کاری نمی‌توان انجام داد و پلیس باید به عنوان ضابط قضایی بیاید و برخوردی را با جامعه مجرمان و خطاکاران انجام دهد، اما چرا در حوزه پیشگیری از جرم اقدامی صورت نگرفته است. معتقدم باید دستگاه‌های متولی پاسخگو باشند، چرا ما اجازه دادیم شرایط ما در زمینه مواد مخدر به این وضعیت تبدیل شود و حالا بخواهیم با همه الان برخورد انتظامی کنیم، نقش دستگاه‌های فرهنگی در موضوع مواد مخدر چیست؟ چرا باید در حوزه‌های فرهنگی، در کتاب دانش آموزان، در حوزه‌های دانشگاهی، در حوزه‌های فرهنگی رسانه‌ها به اعتیاد و مواد مخدر کمتر پرداخته شود؟

چرا باید در شبکه‌های خانگی که محصولات به صورت لوح های فشرده در بازار وجود دارد و یا از طریق شبکه‌های اینترنتی در حال پخش است؛ به سادگی مصرف مواد مخدر نشان داده می‌شود و به این موضوع سهل انگارانه پرداخته می‌شود؟ متاسفانه مصرف مواد مخدر در برخی از سریال هایی که اخیرا در شبکه های نمایش خانگی پخش می شود، ترویج می‌شود. این فیلم ها در کشور خودمان ساخته می شود. متاسفانه در این سریال‌ها و فیلم‌ها مصرف مواد مخدر گاهی اوقات به عنوان یک ژست یا پرستیژ مطرح می‌شود و اصلا بحث مسئولیت پذیری اجتماعی در این فیلم ها گمشده است. چرا باید جامعه کارگری که یک جامعه بسیار زحمتکش و پرتلاش در کشور هستند و پشتیبانی از تولید بر عهده آنها است، آلوده به مصرف مواد مخدر باشد، متاسفانه آمار نسبتا بالایی از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص اعتیاد در جامعه کارگری مطرح شده است.

برخورد انتظامی یا قضایی صرف در حوزه پیشگیری از جرم جوابگو نیست

این موضوعات مسائلی است که ما در حوزه پیشگیری از جرم از آن غافل شده‌ایم. من هم مانند سایر مردم شهروند شهر تهران هستم و در این شهر زندگی می کنم و فرزند دارم؛ خودم گاها دغدغه فرزندانم را دارم. من هم به عنوان یک پدر نگران حضور فرزندانم در فضای مجازی هستم. نگران فرزندانم در مترو و اتوبوس یا در پارک هستم و از مسئولان بخش‌های فرهنگی به عنوان یک پدر انتظار دارم؛ البته اقدامات خوبی شده است، اما به حد کفایت نیست. برنامه‌ها باید بازنگری شود و در حوزه پیشگیری از جرم ضرورت دارد که ما اگر بخواهیم نرخ جرائم را متوقف کنیم فقط و فقط برخورد انتظامی صرف یا قضایی جوابگو نیست، ما باید روی بحث‌های فرهنگی و آموزشی هم سرمایه گذاری کنیم.

معضل اعتیاد ناشی از سهل‌انگاری و کجروی برخی دستگاه‌های فرهنگی است/ انتقاد از ترویج مواد مخدر در سریال و فیلم‌ها/ انهدام باندی که کودکان کار را معتاد کرده بود+ فیلم

تغییر قانون در جهت کاهش مجازات باعث افزایش جرائم شد 

تکرار مجازات‌ها و متنبه نشدن مجرمان به ما نشان می‌دهد که در تعدیل مجازات‌ها شاید موفق عمل نکرده‌ایم، چرا که ما را با جمع بیشتری از مجرمان که بارها دستگیر شده‌اند مواجه کرده است.

مجلس قانونی را برای تعدیل مجازات مجرمان مواد مخدر تصویب کرده است، روسای پیشین پلیس مبارزه با مواد مخدر معتقد بودند اجرای تعدیل مجازات اعدام باعث شده که قاچاقچیان، محموله‌های مواد مخدر را در میزان کمتر اما در تعداد بیشتر قاچاق کنند، نظر شما در این خصوص چیست؟

یکی از خواسته‌های پلیس همواره این بوده که قانون باید قابلیت اجرا داشته باشد. ما برای اجرای قانون به صورت کامل هیچ مشکلی نداریم و می‌توانیم به طور کامل قانون را اجرا کنیم، اما وضعیتی که الان وجود دارد این است که تغییر قانون در جهت کاهش مجازات، باعث افزایش جرائم می‌شود؛ در همان زمان هم که افراد دیگری مسئولیت این پلیس را بر عهده داشتند به این موضوع اشاره کردند، اما این تصمیم گرفته شد و این قانون اجرا شد و در حال حاضر ما به این نتیجه رسیدیم که حرف پلیس در آن زمان درست بوده است.

تکرار مجازات‌ها و متنبه نشدن مجرمان به ما نشان می‌دهد که در تعدیل مجازات‌ها شاید موفق عمل نکرده‌ایم، چرا که ما را با جمع بیشتری از مجرمان که بارها دستگیر شده‌اند مواجه کرده است. چه خرده فروش مواد مخدر و چه کسی که توزیع کننده منطقه‌ای یا محلی است؛ هر یک ۱۰ الی ۱۵ بار دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده و براساس قانون برای این افراد آرای قضایی صادر شده است، اما این افراد بعد از آزادی مجدد به چرخه مواد مخدر بازمی گردند. نتیجه بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد در کشورهای همسایه وقتی فردی با ۱۰۰ گرم ماده مخدر ماری جوانا که توهم زا است دستگیر می‌شود به ۱۸ سال حبس با اعمال شاقه محکوم می‌شود، این تنبیه برای فرد واقعا قابلیت اجرا دارد.

پول کلان و حرام به قاچاقچیان مزه کرده است

ما به عنوان پلیس دنبال این نیستیم که شدت مجازات‌ها را افزایش دهیم یا بگوییم که حتما باید اعدام صورت گیرد، اما خواستار این هستیم که هزینه‌‌های مجازات‌ها را در مواجه با مجرمانی که اصرار بر تکرار جرم دارند، بالا ببریم.

ما به عنوان پلیس دنبال این نیستیم که شدت مجازات ها را افزایش دهیم یا بگوییم که حتما باید اعدام صورت گیرد، اما خواستار این هستیم که هزینه‌‌های مجازات‌ها را در مواجه با مجرمانی که اصرار بر تکرار جرم دارند، بالا ببریم. گاهی اوقات یک فرد بعد از دستگیری کار را کنار می‌گذارد و تنبیه می‌شود و به زندگی عادی باز می‌گردد، اما ما با یک عده افرادی در قاچاق مواد مخدر مواجه هستیم که پول کلان و حرام بر آنها مزه کرده است و بعد از چندین بار دستگیری مجددا به فعالیت مجرمانه خود ادامه می‌دهند و شاهد آن هستیم که بعضا ما این افراد را با محموله‌های سنگین‌تر دستگیر می‌کنیم و در اختیار مراجع قضایی قرار می‌دهیم. ما تعاملات خودمان را با مجلس شورای اسلامی گسترش دادیم و با ستاد مبارزه با مواد مخدر و دستگاه‌های متولی که می‌توانند به ما در این زمینه کمک کنند جلساتی راهبردی، فنی و تحولی برگزار کرده‌ایم.

ارسال ۸۲ هزار گزارش مردمی در سال ۹۹

در سال ۹۹ حدود ۸۲ هزار گزارش مردمی به ما واصل شد که حاصل آن میزان کشفیات بسیار خوبی بوده و حکایت از این موضوع دارد که مردم به موضوع اعتیاد و مواد مخدر اهمیت می‌دهند و این موضوع جزو مطالبات اصلی شان است.

در حال حاضر واقعا خلاء قانونی در کشور در عرصه مبارزه با مواد مخدر وجود دارد، البته پیش نویس قانون جدید تهیه شده و نظرات پلیس در آن لحاظ شده و امیدواریم که این قانون هر چه زودتر در مجلس بررسی و تصویب شود. اصرار ما در اصلاح قانون برای این است که مردم اولین جایی که در مواجهه با مواد فروش و یا مصرف کننده مواد مخدر، با آن تماس می‌گیرند و یا مراجعه می کنند، پلیس است. در سال ۹۹ حدود ۸۲ هزار گزارش مردمی به ما واصل شد که حاصل آن میزان کشفیات بسیار خوبی بوده و حکایت از این موضوع دارد که مردم به موضوع اعتیاد و مواد مخدر اهمیت می‌دهند و این موضوع جزو مطالبات اصلی شان است. ما نیز این  موضوع را به عنوان پلیس درک کرده‌ایم و خودمان را موظف و مسئول می‌دانیم که به خواسته‌های به حق مردم که مطالبه مسئولیت‌های ما است پاسخ دهیم و اجرای دقیق قانون را حق مردم می‌دانیم و حتما در این زمینه تلاش می‌کنیم. وظیفه اصلی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و پلیس مبارزه با مواد مخدر ایجاد امنیت و آرامش در جامعه است. همانطور که ما حافظ نظم، امنیت و آرامش هستیم حافظ سلامت هم هستیم در دوره‌ای که کرونا در تمام دنیا رفت و آمد، حمل و نقل زمینی و هوایی و دریایی را مختل کرد، پلیس جمهوری اسلامی ایران یک تنه در مرزهای شرقی ایستاد و تلاش کرد و جلوی ورود مواد مخدر را گرفت. تعداد زیادی از همکاران من دچار بیماری کرونا شدند و متاسفانه تعدادی در این راه جان خود را از دست داده‌اند، اما ما همچنان ایستاده‌ایم و تلاش می‌کنیم تا آرامش خیال، امنیت و آسایش را برای مردم فراهم کنیم.

 خلاء قانونی در زمینه مبارزه با مواد مخدر سریعتر برطرف شود

وقتی فرد دستگیر می‌شود یا مصرف کننده مواد مخدر است یا جزو خرده فروشان، برای این افراد کسب درآمد مهم است و سلب آسایش مردم اهمیتی براشان ندارد. بنابراین یکی از دغدغه‌های ما این خلاء‌های قانونی است که امیدواریم به همت سایر مسئولان هرچه زودتر مشکلات موجود در مسیر حرکت پلیس مرتفع شود.

از سایر مسئولان نیز همین خواهش را دارم، کما اینکه تاکنون دیگر دستگاه‌ها نیز در این حوزه دغدغه داشته‌اند اما  لازم است که این همکاری‌ها تقویت شود. از نظر پلیس مبارزه با مواد مخدر، «ماده مخدر» ام‌الجرائم است کسی که معتاد و خرده فروش مواد مخدر است در سایر جرائم نیز حضور دارد و این موضوع در دستگیری‌های پلیس آگاهی، کف‌زنی‌ها، جیب‌بری‌ها و سایر جرائمی که در جامعه با آن مواجه هستیم قابل مشاهده است، وقتی فرد دستگیر می‌شود یا مصرف کننده مواد مخدر است یا جزو خرده فروشان، برای این افراد کسب درآمد مهم است و سلب آسایش مردم اهمیتی برای آنها ندارد. بنابراین یکی از دغدغه‌های ما این خلاء‌های قانونی است که امیدواریم به همت سایر مسئولان هرچه زودتر مشکلات موجود در مسیر حرکت پلیس مرتفع شود.

استفاده از زنان و جوانان برای حمل مواد مخدر

افرادی هستند که به عنوان حامل مواد مخدر از آنها استفاده می‌کنند این افراد اغلب از جوانان و خانم‌ها هستند و برای جابجایی مواد از این افراد استفاده می‌کنند و در پرونده‌ها به این موارد برخورد داشته‌ایم اما اینکه افراد تستر باشد فقط نه چنین چیزی را تایید نمی‌کنم چراکه پس از سال ها کار در این پلیس هنوز کسی را با چنین مواردی ندیده ام.

اخیرا با یکی از معتادان متجاهر برخورد داشتم که ادعا می‌کرد به عنوان تستر مواد مخدر وارد این عرصه شده و بعد از مدتی به یک معتاد متجاهر تبدیل شده است، آیا شما در پرونده‌هایتان با چنین افرادی برخورد کرده‌اید؟

برخی از قاچاقچیان برای رسیدن به پول و سود هر کاری می‌کنند، ما در پرونده‌هایمان با چنین افرادی تاکنون برخورد نکرده‌ایم. فقط یک گزارش مکتوب در رسانه دیدیم و تا به حال کسی را به عنوان تستر ندیده‌ایم، اما افرادی هستند که به عنوان حامل مواد مخدر از آنها استفاده می‌کنند، این افراد اغلب از جوانان و خانم‌ها هستند و برای جابجایی مواد از آنها استفاده می‌کنند و در پرونده‌ها به این موارد برخورد داشته‌ایم، اما اینکه افراد صرفا تستر باشد؛ نه چنین چیزی را تایید نمی‌کنم چراکه پس از سال ها کار در این پلیس هنوز کسی را با چنین مواردی ندیده ام. این افراد که تستر هستند بعد از دو یا سه بار مصرف به ویژه شیشه قطعا معتاد می‌شوند و دیگر ما این افراد را به عنوان معتاد می‌شناسیم و معتادانی هستند که متاسفانه برگشت‌پذیر نیستند و یا برگشت آن‌ها بسیار بسیار سخت است، چراکه هنوز برای شیشه درمان خاصی متاسفانه پیدا نشده است.

اگر نکته پایانی باقی مانده است بفرمایید.

از رسانه‌‌ها درخواست دارم که همیار پلیس در فرهنگ‌سازی و مبارزه با مواد مخدر باشند. پلیس به تنهایی نمی‌تواند آنطور که باید و شاید مسئولیت را به تنهایی برعهده بگیرد و بگوید که کل کشور را پاک می‌کند، رسانه در حوزه فرهنگ‌سازی و انتشار اطلاعات صحیح و آگاهی‌بخشی به مردم می‌تواند همراه و همیار پلیس باشد و به ما کمک کند. اگر ما آگاهی بخشی‌مان را به جامعه و مردم توسعه دهیم شاید بخش زیادی از گرایش به مصرف مواد مخدر کاهش پیدا کند. تعدادی از والدین هنوز مواد مخدر را نمی‌شناسند، این وظیفه ما و رسانه را دو چندان می‌کند که اطلاع‌رسانی دقیق داشته باشیم و به مردم به صورت مکرر هشدار دهیم. هرچقدر صحبت کنیم لازم است و ضرورت دارد و مردم باید بدانند این خطر درب خانه همه خوابیده است، حتی خود من که پلیس هستم ممکن است روزی برای فرزندان من این مشکل ایجاد شود. بنابراین آگاهی رسانی واطلاع‌رسانی از اولویت‌ها است و مسئولیت‌پذیری اجتماعی در تمام حوزه‌ها و اقشار ضرروت دارد که توسعه پیدا کند.

گفت‌وگو: نجمه رحمتی

حجم ویدیو: ۲۵۳.۹۲M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۱۱:۱۲ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز