خبرگزاری کار ایران

معاون عمرانی وزیر کشور:

انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا تمرین یک مشارکت مردم محور است / مهمترین دستاورد این انتخابات شهروندسپاری است

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۰۴۱۳

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستائی وزیر کشور با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی توضیحاتی در خصوص انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که در روز جمعه ۲۸ خردادماه سالجاری برگزار خواهد شد، ارائه کرد.

 به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ مهدی جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستائی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری ها که در یک برنامه زنده تلویزیونی شرکت کرد، گفت: یکی از انتخاباتی که جنب و جوش فراوانی ایجاد می کند؛ هم شهروندان، هم روستاییان و هم عشایر را درگیر می‌کند انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا است، زیرا افراد با داوطلبان رودررو ارتباط دارند و شناخت آن ها به مراتب بیشتر بوده و انتخاباتش متمایز از سایر انتخابات است.

 

جمالی نژاد ادامه داد: در شهرها بیش از ۵۱ هزار نفر و در روستاها بیش از دویست و چهل و هشت هزار نفر ثبت نام کرده اند. خوشبختانه در روستاها استقبال خیلی خوبی شده است و بیش از ۸۵ درصد  از ثبت نام کنندگان نیز تایید صلاحیت شده اند. فقط هفت شهر کشور به حد نصاب نرسیده که در استان های فارس، اصفهان و مرکزی بوده و مابقی آنها انتخابات را دارند. از پنجشنبه هفته گذشته که تبلیغات شروع شده تا انشاالله فردا در خدمتشان هستیم و امیدوارم آن نشاط و شادابی را بتوانیم با وجود این عزیزان در شهر ها و روستاها شاهد باشیم.

 وی افزود: در روستاهایی که بالای ۲۰ خانوار  داشته باشند انتخابات برگزار می‌شود.

 معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور اظهار داشت: این انتخابات تمرین یک مشارکت واقعی و مردم محور بوده و موضوعات شهروروستا را به خود مردم می‌سپارد. قبل از این که شوراهای اسلامی شهر و روستا داشته ‌باشیم وزارت کشور و استانداران به عنوان قائم مقامی و جانشینی بودند.

وی افزود: دستاورد این انتخابات بسیار زیاد است ولی به نظر من مهمترین و اصلی ترینش شهروندسپاری است، اینکه مسئولیت را به خود مردم میسپاریم،

خیلی از مشکلات و مسائل که قبلاً برمیگشت به مدیران ملی و استانی، الان خود آن عزیزان پیگیر و پاسخگو هستند و کار مدیران ملی هم خیلی راحت تر و کمتر شده است که محصول همان اصل تمرکززدایی است.

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ادامه داد: این امر برنامه ریزی از پایین به بالا را رقم می زند، اگر بخواهیم دستاوردهای فعلی تکمیل شود بایستی سلسله مراتب فعلی شورایی و نظام ارگانیک آن را  تقویت کنیم، متاسفانه در اینجا به میزان زیادی مشکل داریم، ما شوراهای روستاها را داریم، شوراهای شهرها را داریم، شورای بخش و شهرستان، شورای استان و شورای عالی استانها را داریم؛ یک سلسله بسیار منظم و منضبط و یک نظام ارگانیک بسیار ارزشمند که من بعضی اوقات به بدن انسان تشبیه می کنم.

مستحضرید در اصل هفتم قانون اساسی و در اصول صد تا صد و ششم ظرفیت های زیادی برای شوراها پیش بینی شده است. مثلا شورای عالی استان ها به راحتی می توانند به مجلس طرح دهد و در پیشبرد برنامه های عمرانی و اقتصادی و فرهنگی شهرها موثر باشد، یقینا اگر از این توانمندی‌ها و قابلیت‌ها بهتر استفاده شود، دستاوردهایش بمراتب بیشتر هم خواهد بود.

جمالی نژاد تاکید کرد: اگر حضور متخصصین و نخبگان را در شوراها داشته باشیم خیلی می‌توانند در تصمیم‌گیری ها و تصمیم‌سازی های کارآمد و موثر کمک کند، چرا که برآیند و چکیده افکار و مطالبات مردم هستند.  وقتی ما عنوان می کنیم شهرداری ها بیش از ۳۰۰ ماموریت دارند متناظر همین وظایف و ماموریت ها را در شوراها می بینیم که باید برای انجام بهینه آنها برنامه داشته باشند، پس یقیناً باید احاطه کامل بر این موضوعات داشته و تخصص کافی را نیز در حوزه های مختلف شهری داشته باشند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: یکی از مشکلاتی که در شوراها داریم عدم آگاهی به قوانین است. متاسفانه در شروع به کار این افراد آموزش لازم و کافی را نمی بینند و به همین خاطر خیلی از قوانین موضوعه شهرها و روستاها را نمی دانند مگر کسانی باشند که  متخصص باشند. به همین دلیل اخیراً ما آموزش قبل از انتخابات را هم در تقویم آموزشی سازمان داشتیم.

وی ادامه داد: شوراها یک سری بایسته هایی را باید مدنظر داشته باشند که شامل پاسخگویی، شفافیت، قانون مداری و اثربخشی، کارآمدی، مسئولیت پذیری، عدالت محوری، مشارکت واقعی، آینده نگری و آینده پژوهی در جامعه است.   

وی افزود: نه در برنامه سوم و نه چهارم و نه پنجم حتی برنامه هفتم هم که در حال تنظیم است ما  نگرانی عدم تحقق مدیریت یکپارچه شهری را داشته و داریم. البته اخیراً در مجلس طرحی را آماده کرده اند و خود ما نیز یک لایحه ای را تنظیم کرده ایم که بتوانیم این بحث را به سرانجام برسانیم.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: همه کلان شهرها و اکثر شهرهای بزرگ کشور خوشبختانه دارای برنامه بوده و اگر مدیریت یکپارچه شهری را هم داشته باشیم، دستگاهها و نهادهای مختلف میتوانند برنامه هایشان را به اشتراک گذاشته و خیلی راحت میشود این برنامه ها را بطور هماهنگ اجرا کرد. فعلا نیز یکی از مشکلات اساسی شوراها همین است که نتوانسته ایم این قضیه را عملیاتی بکنیم و شوراهای شهر شده اند شورای شهرداری.

وی تصریح کرد: خوشبختانه یک فرصت خیلی مناسبی در پیشروی مردم است اگر بخواهم یک نماینده مجلس را انتخاب کنیم شاید نشناسیم اما در یک شهر کوچک خیلی راحت می توانیم افراد را جستجو کنیم به راحتی می شود کسانی را انتخاب کرد که بتوانند مشکل شهر و روستا را حل کنند.

جمالی نژاد گفت: هفته گذشته در هیئت دولت شکل گیری شورایاری ها نیز تصویب شد تا چرخه نظام شورایی کشور تکمیل شود.

وی در پایان بر اصل خبرگی، نخبگی، تخصص، دلسوزی، پاکدستی، وارستگی و شناخت کسانی که با پوست و گوشت و استخوانشان برای شهر و روستا دل بسوزانند تاکید کرد و افزود: این افراد میتوانند کمک فراوانی برای توسعه شهرها کنند و تمام وجودشان را برای اداره شهر و روستای شان در کف دست گذارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز