خبرگزاری کار ایران

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا:

شناسایی۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از اموال "تمساح خلیج فارس"/ ایجاد جامعه خلافکار با تشکیل مناطق غیرمهندسی در حاشیه برخی کلانشهرها+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۲۸۳۶

به گفته رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در سراسر کشور آزمایشگاه‌های آنالیز و تشخیص مواد مخدر را در پلیس راه‌اندازی کرده‌ایم و یک شبکه آزمایشگاهی داریم مانند شبکه‌های تشخیص هویت در پلیس جنایی، که به محض اینکه ماده مخدر یا روان‌گردان وارد بازار شده و کشف شود، اولین کار این است که این مواد در آزمایشگاه‌ها تست می‌شود و براساس اعلام این آزمایشگاه‌ها هیچ ماده روان‌گردان و مخدر جدیدی در سال ۹۹ و امسال نداشتیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سرتیپ دوم مجید کریمی، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در اردیبهشت سال ۹۹ با حکم فرمانده ناجا رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا شد. وی که پیش از این معاون عملیات پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا بود، معتقد است؛ در سال ۹۹ یک رکورد تاریخی در راستای مبارزه با موادر مخدر در دنیا ثبت شده است و میزان کشفیات مواد مخدر در کشورمان بالغ بر هزار و ۱۰ تن بوده است،‌ همچنین دستگیری ۱۷۹ نفر از سران و عناصر اصلی قاچاق مواد مخدر در سال گذشته شناسایی و دستگیر شده‌اند، اما مهمتر از همه این‌ها شناسایی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از اموالِ تمساح خلیج فارس در راستای ضربه به بنیان‌‌های مالی این باند قاچاق مواد مخدر بوده است.رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا همچنین می‌گوید با راه‌اندازی آزمایشگاه‌های آنالیز و تشخیص مواد مخدر در سراسر کشور به محض اینکه ماده مخدر یا روان‌گردان وارد بازار شده و کشف شود، در این آزمایشگاه‌ها آنالیز می‌شود، و اطمینان می‌دهد هیچ ماده مخدر جدیدی وارد کشور نشده است.

به گفته سردار کریمی با توجه به همسایگی ایران با کشورهای تولید کننده تریاک و قرار گرفتن در مسیر ترانزیت مواد مخدر به کشورهای هدف که همان بازار کشورهای اروپایی است، علیرغم همه تلاش‌هایی که نیروی جمهوری اسلامی ایران در انسداد مرزها، توزیع نیروها در مناطق مختلف مانند کوه‌ها، بیابان‌ها و دشت‌ها داشته، متاسفانه باندهای سازمان یافته قاچاق مواد مخدر به خاطر اینکه این مسیر مقرون به صرفه است از آن چشم پوشی نکرده و نمی‌کنند و این باعث شده است که کشور ما به عنوان مسیر ترانزیت این مواد انتخاب شود. این مواد برای ساخت هروئین در کشورهای اروپای شرقی و توزیع آن در سایر کشورهای اروپایی از کشور افغانستان قاچاق می‌شود.

کشف هزار و ۱۰ تن انواع مواد مخدر در سال ۹۹

در سال گذشته یک رکورد تاریخی در راستای مبارزه با مواد مخدر نه تنها در کشور بلکه در دنیا این رکورد ثبت شد و همکاران من در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی بالغ بر هزار و ۱۰ تن انواع مواد مخدر را کشف کردند و این نکته از آن جایی اهمیت پیدا می‌کند که از دسترسی سهل و آسان این مواد در داخل بازار جلوگیری شده است.

اعتیاد یکی از پنج آسیب اجتماعی در کشور است و پلیس مبارزه با مواد مخدر یکی از مهمترین دستگاه‌هایی است که در زمینه مقابله با مواد مخدر اقدامات بسیاری انجام داده است، با توجه به اقدامات مقابله‌ای پلیس مبارزه با مواد مخدر در مرزها و در داخل کشور میزان کشفیات انواع مواد مخدر در سال ۹۹ به چه میزان بوده است؟

در ابتدای عرایضم یاد و خاطره شهدای ارزشمند انقلاب اسلامی به ویژه شهدای عرصه نظم و امنیت و شهدای راه مبارزه با مواد مخدر را گرامی می‌داریم. در سال گذشته یک رکورد تاریخی در راستای مبارزه با مواد مخدر نه تنها در کشور بلکه در دنیا این رکورد ثبت شد و همکاران من در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی بالغ بر هزار و ۱۰ تن انواع مواد مخدر را کشف کردند و این نکته از آن جایی اهمیت پیدا می‌کند که از دسترسی سهل و آسان این مواد در داخل بازار جلوگیری شده است. هر چند هنوز مشکلاتی وجود دارد، اما برنامه‌های ما در سال ۱۴۰۰ براساس ابلاغ تدابیر فرمانده محترم ناجا با تمرکز بر شرق و حاشیه شرق کشور است و امیدواریم امسال موفق‌تر از سال گذشته جلوی ورود مواد مخدر به کشور را بگیریم.

حل معضل اعتیاد نیازمند عزم جامعه بین‌المللی است

معضل اعتیاد یکی از معضلاتی است که متاسفانه در جامعه ما نیز وجود دارد، البته این معضل منحصر به کشور ما نیست و هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که بتواند ادعا کند در حوزه اعتیاد مشکل ندارد. این معضل در تمام دنیا وجود دارد و به این سادگی قابل حل نیست و برای مقابله با آن تلاش جهانی و عزم جامعه بین‌المللی لازم است.

در چند سال اخیر فرمانده معظم کل قوا شخصا به این موضوع ورود کرده‌اند و در جلساتی که با حضور مسئولان و سران کشور برگزار می‌کنند؛ در بین چند آسیب اجتماعی که در کشور وجود دارد و مورد بررسی قرار می‌گیرد از نظر ایشان اعتیاد، مهمترین آسیب اجتماعی در کشور است و در جلسات کاهش این آسیب به عنوان مطالبه از مسئولان کشور مطرح می‌شود و مسئولان اقدامات خود را در این خصوص گزارش‌ می‌دهند.این پیگیری‌ها از سوی ایشان باعث منشاء خیر شده و امیدواریم همه دستگاه‌ها در این مسیر عزم جدی خود را در مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد بکار گیرند.

شناسایی۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از اموال "تمساح خلیج فارس"/ ایجاد جامعه خلافکار با تشکیل مناطق غیرمهندسی در حاشیه برخی کلانشهرها+فیلم

اقدامات مقابله‌ای در مرزها جدی‌تر شده است

افزایش کشفیات به دلیل افزایش ورود مواد به کشور بوده است یا به دلیل اقدامات مقابله‌ای است که در کشور انجام می‌شود؟

در خصوص افزایش کشفیات باید بگویم که اقدامات مقابله‌ای و برنامه‌های ما در نقاط مرزی افزایش پیدا کرده و برخوردهای جدی‌تری در مرز صورت گرفته است. همچنین تجهیزات مرزبانی و پلیس مبارزه با مواد مخدر در سال گذشته در مرزها مورد استفاده قرار گرفته است، از سوی دیگر تکنیک‌ها و شیوه‌های جدیدی را در شناسایی روند قاچاق مواد مخدر در کشور به کار بسته‌ایم که امید است نتیجه این روش‌ها با افزایش کشفیات تا پایان سال نویدبخش موفقیت در مبارزه با این بلای خانان سوز باشد.

دستگیری ۱۷۹ نفر از سران و عناصر اصلی قاچاق مواد مخدر

در سال ۹۹ برخورد با تعداد ۱۷۹ نفر از  سران و عناصر اصلی قاچاق مواد مخدر بوده است که این افراد شناسایی، دستگیری و تحویل مراجع قضایی شدند.

چه تعداد قاچاقچی و سرشبکه‌های توزیع مواد مخدر در کشور در سال ۹۹ شناسایی و دستگیر شده‌اند؟

مهمترین اقدامات ما در سال ۹۹ برخورد با تعداد ۱۷۹ نفر از  سران و عناصر اصلی قاچاق مواد مخدر بوده است که این افراد شناسایی، دستگیری و تحویل مراجع قضایی شدند. این سرشاخه‌ها و عناصر اصلی که کار ساماندهی قاچاق در داخل کشور و همچنین اقدام به ترانزیت مواد مخدر به سایر کشورها می کردند، شناسایی و دستگیر شده‌اند.

شناسایی و برخورد با ۱۱۸ شبکه اجتماعی، کانال و گروه در عرصه ترویج، آموزش و مصرف مواد مخدر

در راستای فعالیت پلیس درخصوص  شناسایی باندهای قاچاق مواد مخدر در فضای مجازی تقریبا ۱۱۸ شبکه اجتماعی، کانال و گروه که در عرصه ترویج، آموزش، مصرف و یا حمل و نقل و توزیع مواد مخدر فعال بوده‌اند توسط همکاران من شناسایی و دستگیر شده‌اند و به مراجع قضایی دلالت شده تا برخورد قضایی لازم با آنها صورت گیرد.

یکی از اولویت‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر برخورد با سرشاخه‌ها و توزیع‌کنندگان اصلی است، آیا باند مشخصی که فعالیت گسترده داشته، در سال ۹۹ شناسایی و منهدم شده است؟

یکی از اولویت‌های پلیس رصد و پایش فضای مجازی است، از جمله توانمندی‌های پلیس نیز رصد شبکه‌ها و سایت‌های داخلی و خارجی است. همکاری مردم در این زمینه نیز سبب هم افزایی در اجرای ماموریت می‌شود. متاسفانه با شرایط گستردگی بیماری کرونا و استفاده بیشتر جامعه از فضای مجازی قاچاقچیان و سوداگران مرگ نیز از این فضا برای مقاصد خود استفاده کرده و با تبلیغ مصرف، آموزش، توزیع، روش و شگرد خود را عوض کرده‌اند که باید به اطلاع مردم عزیز برسانیم، پلیس همواره با رصد این فضا توانسته است، تعدادی از این باندها را شناسایی، دستگیر و تحویل مراجع قضایی دهد. از خانواده‌ها درخواست دارم با کنترل بیشتر بر روی جوانان و نوجوانان خود این همکاری را با پلیس داشته و در صورت مواجهه با این شبکه‌ها موارد را از طریق سایت پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا اطلاع‌رسانی کنند تا همکاران من در کمترین زمان ممکن با این شبکه‌ها برخورد قانونی کنند و عوامل آن دستگیر و تحویل مراجع قضایی شوند.

در همین راستا نیز تقریبا ۱۱۸ شبکه اجتماعی، کانال و گروه که در عرصه ترویج، آموزش، مصرف و یا حمل و نقل و توزیع مواد مخدر فعال بوده‌اند، توسط همکاران من شناسایی و دستگیر شده‌اند و به مراجع قضایی دلالت شده تا برخورد قضایی لازم با آنها صورت گیرد.

شناسایی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از اموال تمساح خلیج فارس

امیدواریم رأی خوبی برای پرونده قورباغه مکران صادر شود

اگر قرار است مجازات‌هایی مانند اعدام و حبس ابد تقلیل پیدا کند باید حتما مجازات‌های جایگزین برای آن در نظر گرفته شود و اینگونه نباشد که فرد بدون تحمل کیفر رها شود و مجددا به اقدامات مجرمانه خود اصرار داشته باشد این هم برای پلیس و هم برای مردم ایجاد دردسر کند.

درباره سرانجام پرونده‌های بزرگ که در حال حاضر در پلیس مبارزه با مواد مخدر باز است، توضیحاتی ارائه دهید، به ویژه سرانجام پرونده تمساح خلیج فارس و قورباغه مکران.

با پیگیری چندین ساله پلیس و دستگاه قضایی سال گذشته فردی اعدام شد که یکی از بزرگترین قاچاقچیان مواد مخدر با عنوان تمساح خلیج فارس در کشور و منطقه بود و گردش مالی بسیار زیادی داشت. ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از اموال این فرد شناسایی شد. ما دنبال اعدام افراد نیستیم، اما اگر قانون با جدیت با این افراد برخورد نکند به واسطه پول بسیار زیادی که به دست این افراد می‌رسد قطعا بعد از آزادی دوباره همین مسیر را ادامه خواهند داد. اگر قرار است مجازات‌هایی مانند اعدام و حبس ابد تقلیل پیدا کند باید حتما مجازات‌های جایگزین برای آن در نظر گرفته شود و اینگونه نباشد که فرد بدون تحمل کیفر رها شود و مجددا به اقدامات مجرمانه خود اصرار داشته باشد و هم برای پلیس و هم برای مردم ایجاد دردسر کند.

 وضعیت پرونده قورباغه مکران پرونده در حال نهایی شدن است و امیدواریم که رای خوبی برای آن نیز صادر شود.

آیا افراد جدید در ارتباط با این پرونده دستگیر شده‌اند؟

افراد جدید در ارتباط با این پرونده در این حجم کلان دستگیر نشده‌اند، اما افرادی بوده‌اند که سازمان دهندگان باندهای قاچاق بوده‌اند، که این افراد شناسایی و دستگیر شده‌اند.

شناسایی۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از اموال "تمساح خلیج فارس"/ ایجاد جامعه خلافکار با تشکیل مناطق غیرمهندسی در حاشیه برخی کلانشهرها+فیلم

۳۰ تا ۳۵ درصد مواد تولیدی در کشور افغانستان برای ترانزیت و مصرف وارد کشور می‌شود

براساس اعلام سازمان ملل ۳۰ تا ۳۵ درصد مواد تولیدی در کشور افغانستان برای ترانزیت و هم مصرف وارد کشور ما می‌شود. اما آن چیزی که قابل توجه است این است که مواد مخدری مانند هروئین و یا مرفین که به نوعی برای تولید هروئین از آن استفاده می‌شود مصرف زیادی در داخل کشور ما ندارد.

بخشی از موادی که به کشورهای دیگر ارسال می‌شود، از طریق کشور ما ترانزیت می‌شود و ما در مسیر عبور این مواد مخدر قرار گرفته‌ایم، چه کشورهایی بیشتر مقصد ترانزیت مواد مخدر از افغانستان هستند و آیا همکاری‌های بین‌المللی بین ایران و کشورهای مقصد برای جلوگیری و مبارزه با مواد مخدر وجود دارد؟

با توجه به همسایگی ایران با کشورهای تولید کننده تریاک و قرار گرفتن در مسیر ترانزیت مواد مخدر به کشورهای هدف که همان بازار کشورهای اروپایی است، علیرغم همه تلاش‌هایی که نیروی جمهوری اسلامی ایران در انسداد مرزها، توزیع نیروها در مناطق مختلف مانند کوه‌ها، بیابان‌ها و دشت‌ها داشته، متاسفانه باندهای سازمان یافته قاچاق مواد مخدر به خاطر اینکه این مسیر مقرون به صرفه است از آن چشم پوشی نکرده و نمی‌کنند و این باعث شده است که کشور ما به عنوان مسیر ترانزیت این مواد انتخاب شود.

مصرف مرفین در کشور اصلا نداریم

طبق آن چیزی که سازمان ملل اعلام می‌کند، ۳۰ تا ۳۵ درصد مواد تولیدی در کشور افغانستان برای ترانزیت و هم مصرف وارد کشور ما می‌شود، اما آن چیزی که قابل توجه است، این است که مواد مخدری مانند هروئین و یا مرفین که به نوعی برای تولید هروئین از آن استفاده می‌شود، مصرف زیادی در داخل کشور ما ندارد. ما اصلا مصرف مرفین در داخل کشور نداریم، مصرف هروئین هم  در کشور ما بسیار کم است؛ یعنی آماری که در مصرف کنندگان هروئین داریم به نسبت مصرف کنندگان تریاک و حشیش تعداد کمتری است و این نشان دهنده این است که هروئینی که وارد کشور می‌شود چه بخشی از آن که توسط نیروهای مقابله‌ای مانند نیروی انتظامی کشف می‌شود و چه بخشی که ترانزیت شده و از کشور خارج می‌شود؛ همه به مقصد کشورهای اروپایی است. به ویژه مرفین که از کشور خارج می‌شود و در بخشی از کشورهای اروپای شرقی به هروئین تبدیل می‌شود و به بازار مصرف که کشورهای اروپایی هستند، ارسال می‌شود.

تبدیل مرفین به هروئین در بخشی از کشورهای اروپای شرقی

مسئله‌ای که این جا مطرح است، این است که همگان فکر می‌کنند که هروئین فقط در افغانستان تولید می‌شود، هرچند که بخش زیادی از تولید افغانستان تبدیل به هروئین می‌شود و سازمان ملل نیز اعلام کرده که بین ۵۰ تا ۶۰ درصد تریاک تولید شده در افغانستان تبدیل به هروئین شده و در بازار عرضه می‌شود، اما آن چیزی که کاملا مشخص است و در گزارش اتحادیه اروپا و دیگر گزارش‌های بین‌المللی درج شده، این است که در بخشی از کشورهای اروپای شرقی نیز تبدیل مرفین به هروئین صورت می‌گیرد.

شناسایی۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از اموال "تمساح خلیج فارس"/ ایجاد جامعه خلافکار با تشکیل مناطق غیرمهندسی در حاشیه برخی کلانشهرها+فیلم

وقتی ما می‌گوییم مبارزه با مواد مخدر در جهت حفظ جامعه بشری است برای این است که ما از ورود مواد مخدر به سراسر دنیا جلوگیری می‌کنیم تا سلامت بشر را حفظ کنیم. اما کشورهای غربی بحث حقوق بشر و استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر را مطرح می‌کنند و مدعی هستند ما مجازات‌های سنگین برای قاچاقچیان مواد مخدر در نظر می‌گیریم برای همین ما نمی‌توانیم برای حفظ حقوق بشر با شما همکاری کنیم.

آیا همکاری لازم برای مقابله با مواد مخدر از سوی دیگر کشورها با جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود؟

ما تقریبا با اغلب کشورهای دنیا ارتباط داریم و به صورت روزمره و ۲۴ ساعته تبادل اطلاعات بین ما و آنها صورت می‌گیرد، اما این اطلاعات مطلوب نیست. متاسفانه کشورهای اروپایی همکاری لازم را با ما ندارند. در نشست‌های دو جانبه و کمیسیون‌های بین‌المللی ما این موضوع را مطرح کرده‌ایم که براساس اصل مسئولیت مشترک، کشورهای غربی نیز مسئولیت دارند، در عرصه مبارزه با مواد مخدر مشارکت کنند. معضل مواد مخدر یک معضل بین‌المللی است و همه باید در آن نقش خود را ایفا کنند. از سال ۲۰۰۱ اغلب این کشورها در افغانستان که به عنوان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر محسوب می‌شود؛ حضور دارند، اما اقدام موثری را از این کشورها به عنوان مبارزه جدی در عرصه مبارزه با مواد مخدر شاهد نبوده‌ایم. پلیس جمهوری اسلامی ایران به اذعان همین کشورها پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در دنیاست اما متاسفانه مقامات این کشورها به بهانه‌های مختلف سیاسی و واهی ما را محدود می‌کنند که یکی از این مسائل حقوق بشر است. وقتی ما می‌گوییم مبارزه با مواد مخدر در جهت حفظ جامعه بشری است برای این است که ما از ورود مواد مخدر به سراسر دنیا جلوگیری می‌کنیم تا سلامت بشر را حفظ کنیم، اما این  کشورها بحث حقوق بشر و استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر را مطرح می‌کنند و مدعی هستند ما مجازات‌های سنگین برای قاچاقچیان مواد مخدر در نظر می‌گیریم برای همین ما نمی‌توانیم برای حفظ حقوق بشر با شما همکاری کنیم.

تحریم پلیس ایران و عدم استفاده از فناوری‌های نوین به بهانه‌های سیاسی

تناقض در برنامه‌ها و گفته‌های کشورهای غربی از یک جهت این است که شعار مبارزه با تروریسم و مواد مخدر می‌دهند، اما از سوی دیگر کشورهایی مانند جمهوری اسلامی که صادقانه با این پدیده‌ها مبارزه می‌کنند را مورد تحریم قرار می‌دهند، حتی پلیس جمهوری اسلامی ایران را مورد تحریم قرار می‌دهند و اجازه دسترسی پلیس را به فناوری‌های نوین و مدرن در عرصه مبارزه با مواد مخدر نمی‌دهند، غافل از اینکه اگر پلیس جمهوری اسلامی ایران تضعیف شود نتیجه آن در کشورهای اروپایی نمایان خواهد شد. همکاران من جان خود را به خطر می‌اندازند تا با باندهای مسلح قاچاق مواد مخدر برخورد کنند و جلوی ورود مواد مخدر را از افغانستان و پاکستان به کشور بگیرند، چراکه اگر ورود این مواد در کشور ما متوقف نشود کشورهای اروپایی باید به صورت گرم گرم در کوچه‌های کشورهای مختلف این مواد را جمع‌آوری کنند و هزینه‌های برخورد با مواد مخدر در آن کشورها افزایش پیدا می کند.

۶۴ هزار معتاد متجاهر و بی‌خانمان در کشور وجود دارد

در یکسال گذشته ستاد مبارزه با مواد مخدر با پیگیری‌‌ها و سرمایه‌گذاری که انجام داده ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر در کشور را افزایش داده و این ظرفیت حداقل دو برابر شده است اما با توجه به معتادانی که وجود دارد همچنان این ظرفیت کم است.

 چه تعداد متعاد متجاهر در کشور داریم و آیا معضل قانونی در خصوص جمع‌آوری معتادان متجاهر نیز وجود دارد؟

بر اساس برآورد و اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر حدود ۶۴ هزار معتاد به عنوان معتاد متجاهر و بی خانمان در کشور وجود دارد که ضرورت دارد برای نگهداری این افراد فکری شود.

مردم عزیز باید بدانند برای دستیابی به کشفیات بیش از ۱۰۱۰ تن، تعدادی از همکارانم شهید و تعدادی جانباز شده‌اند، تا این میزان مواد مخدر از سطح کشور جمع آوری شود، اما وقتی فردی از خانه خارج می‌شود و می‌بیند، یک معتاد در کنار جوی آب افتاده و زن و بچه‌اش می‌خواهند از کنار این فرد عبور کنند، احساس امنیت نمی‌کند این موضوع وظیفه ما را دو چندان می‌کند، اما چه کنیم که پلیس در حد مقررات و مقتضیات سازمانی اقدام می‌کند. این فرد را پلیس جمع‌آوری می‌کند و در اختیار مرکز درمانی قرار می‌دهد و با اجرای قانون تحویل مراکز درمانی خواهد شد. بنابراین مراکز درمانی باید ظرفیت‌های خود را افزایش دهند.

قانون نیز مدت نگهداری این افراد را به عنوان معتاد متجاهر سه ماه در نظر گرفته است، در صورتی که دوره سم‌زدایی این افراد به اذعان پزشکان حداقل یکسال است. فرد تا سم‌زدایی کامل از نظر فیزیکی و روانی نشود؛ قطعا نمی‌‌توانیم کاری برای او انجام داد که دوباره به اعتیاد باز نگردد و متاسفانه این چرخه ناقص وجود دارد. این افراد جمع‌آوری و تحویل مراکز می‌شوند، اما به واسطه کمبود ظرفیت و یا اینکه این پروسه چرخه درمان و صیانت پس از خروج وجود ندارد، این فرد بعد از مدتی دوباره به مراکز آلوده باز می‌گردد، چراکه این فرد معتاد بعد از یکسال یا شش ماه وقتی از مراکز درمانی خارج شده به حال خود رها می‌شود و خانواده آن را نمی پذیرد. سوءسابقه برای این فرد به دلیل اعتیاد در نظر گرفته می‌شود بنابراین شغلی به  او داده نمی‌شود، خانواده هم او را نمی‌پذیرد بنابراین این فرد چاره‌ای ندارد جز این که دوباره در پاتوق‌ها و نقاط آلوده به سمت اعتیاد مجدد روی بیاورد و این چرخه دوباره ادامه پیدا می‌کند.

این فرآیند سال‌های سال است که ادامه پیدا کرده. هر چند که در یکسال گذشته ستاد مبارزه با مواد مخدر با پیگیری‌‌ها و سرمایه‌گذاری که انجام داده، ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر در کشور را افزایش داده و این ظرفیت حداقل دو برابر شده است، اما با توجه به معتادانی که وجود دارد همچنان این ظرفیت کم است.

شناسایی۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از اموال "تمساح خلیج فارس"/ ایجاد جامعه خلافکار با تشکیل مناطق غیرمهندسی در حاشیه برخی کلانشهرها+فیلم

مشکلات اقتصادی کارمندان دولت را هم حاشیه‌نشین کرده است

به واسطه مشکلات اقتصادی برخی از هموطنان حتی کارمندان دولت مجبور شده‌اند که در حاشیه شهرها مستقر شوند.

با توجه به اینکه اغلب جرائم در حوزه مواد مخدر در حاشیه شهرها صورت می‌گیرد، حاشیه‌نشینی چقدر در افزایش تهیه و توزیع و جرائم مرتبط با موادمخدر موثر است؟

یکی از مشکلاتی که ما در کشور ما با آن مواجه هستیم موضوع حاشیه نشینی است و اتفاقا یکی از موضوعاتی که در جلسات مسئولان نظام دنبال می‌شود، همین معضل و آسیب اجتماعی اعتیاد با محوریت حاشیه نشینی است. من نمی‌خواهم بگویم که خدایی نکرده، هر کسی که در حاشیه شهرها زندگی می کند حتما فرد مجرمی است این اصلا درست نیست، چراکه به واسطه مشکلات اقتصادی برخی از هموطنان حتی کارمندان دولت مجبور شده‌اند که در حاشیه شهرها مستقر شوند.

قبل از ایجاد شهرک‌ها در اطراف کلانشهرها از پلیس پیوست امنیتی گرفته شود

اما بخشی از افراد متخلف نیز از مناطق مختلف جمع شده‌اند و یک جامعه خلافکاری را در برخی از نقاط حاشیه شهرها ایجاد کرده‌اند. تعدادی از این افراد اتباع غیرمجاز خارجی هستند که در داخل کشور ما حضور دارند، بخشی هم شامل افرادی هستند که از استان‌های دیگر به کلانشهرها وارد شده‌اند، این افراد به واسطه اینکه شغل و پیشه خاصی ندارند متاسفانه درگیر موضوع خرید و فروش مواد مخدر و یا استعمال مواد مخدر شده‌اند. بخشی از این حاشیه‌های شهر به واسطه اینکه براساس اصول مهندسی و شهرسازی ساخته نشده‌اند علاوه بر مشکلات شهری، بهداشتی و فرهنگی که ایجاد کرده است مشکلات امنیتی را هم برای پلیس ایجاد و دو چندان کرده است. بنابراین خوب است قبل از اینکه منطقه یا شهرکی در اطراف کلانشهرها ایجاد شود از پلیس پیوست امنیتی برای این مناطق بخواهند و پلیس در آنجا مستقر شده و پایگاهی ایجاد کند و از تشکیل کانون‌های جرم در این مناطق پیشگیری کند. اما به واسطه اینکه این موضوع مد نظر قرار نگرفته و به صورت بی‌رویه این حاشیه‌ها در اطراف شهرها گسترش پیدا کرده‌اند شاید در برخی از نقاط از موضوع پیشگیری از جرم را غافل شدیم و دستگاه‌های که در حوزه پیشگیری از جرم وظیفه داشتند وظیفه خود را به درستی انجام نداده‌اند.

شناسایی مناطق جرم‌خیز

آیا پلیس مناطق جرم‌خیز را که آلوده مواد مخدر هستند، شناسایی کرده است؟

بله، پلیس دقیقا نقاط آلوده را در سراسر کشور شناسایی کرده‌ و به محض اینکه حکم قضایی برای ما صادر شود، ما قابلیت برخورد را داریم و همینطور در حوزه معتادان نقاط آلوده را می دانیم گاهی اوقات هم مردم تماس می گیرند و نقاطی را اعلام می کنند که جز نقاط آلوده نیست اما تعدادی از معتادان تجمع می کنند و مصرف دارند ما نیرو اعزام می کنیم و نسبت به پاکسازی اقدام می‌کنیم.

مشکل خاصی در زمینه ورود پیش‌سازها نداریم

برای جلوگیری از پیش‌سازها به کشور چه اقداماتی صورت گرفته است؟

از آنجا که ما تولید مواد مخدر در داخل کشور نداریم قطعا پیش‌سازها نیز به درد کشور ما نمی‌خورد پیش‌سازها بیشتر به سمت کشور افغانستان که بزرگترین تولید کننده مواد مخدر است روانه می‌شود، بنابراین ما مشکل خاصی در حوزه پیش‌ساز نداریم.

کشت محدود شاهدانه در منزل یا گلخانه‌ها

در برخی از نقاط برخی افراد سودجو در داخل منازل خودشان یا داخل گلخانه‌ها در حد محدود اقدام به کشت کرده‌اند.

آیا با کشت مواد مخدر در کشور مواجه هستیم؟

در خصوص کشت گیاهان مخدر باید بگویم که خدا را شکر از بعد از انقلاب معضلی با عنوان معضل کشت گیاهان مواد مخدر که به عنوان یک بحران در کشور مطرح باشد نداریم. اما در برخی از نقاط برخی افراد سودجو در داخل منازل خودشان یا داخل گلخانه‌ها در حد محدود اقدام به کشت کرده‌اند. یعنی گیاه شاه‌دانه را در داخل منزل کاشته و یا در برخی از گلخانه‌ها به صورت غیرمجاز کشت شده است در مواردی که مردم با ما همکاری داشته‌اند و این مواد را به ما گزارش کرده‌اند و یا همکاران ما در پیگیری برخی از پرونده‌ها در حوزه خرید و فروش مواد مخدر به ویژه گل داشته‌اند این نقاط را شناسایی کرده و برخورد کرده‌اند. البته جای نگرانی وجود ندارد چراکه در حجم بسیار کم بوده و تولید و خروجی آن چنانی ندارد که بخواهد برای ما ایجاد نگرانی کند اما من معتقدم کم آن هم زیاد است و از مسئولان در قوه قضاییه خواهش می‌کنم که با این افراد به شکل جدی‌تری برخورد شود.

هیچ ماده روان‌گردان و مخدر جدیدی در سال ۹۹ و امسال نداشتیم

یک شبکه آزمایشگاهی داریم مانند شبکه‌های تشخیص هویت در پلیس جنایی، به محض اینکه ماده مخدر یا روان‌گردان وارد بازار شده و کشف شود، اولین کار این است که این مواد در آزمایشگاه‌ها تست می‌شود و نتیجه را به قاضی و افسر پرونده اعلام می‌کند بنابراین هیچ ماده روان‌گردان و مخدر جدیدی در سال ۹۹ و امسال نداشتیم.

آیا مواد مخدر جدیدی به کشور وارد شده است؟

خوشبختانه ورود مواد مخدر جدید به کشور نداریم و این موضوع را با اطمینان کامل می‌گویم. ما در سراسر کشور آزمایشگاه‌های آنالیز و تشخیص مواد مخدر را در پلیس راه‌اندازی کرده‌ایم و یک شبکه آزمایشگاهی داریم مانند شبکه‌های تشخیص هویت در پلیس جنایی، به محض اینکه ماده مخدر یا روان‌گردان وارد بازار شده و کشف شود، اولین کار این است که این مواد در آزمایشگاه‌ها تست می‌شود و نتیجه را به قاضی و افسر پرونده اعلام می‌کند بنابراین هیچ ماده روان‌گردان و مخدر جدیدی در سال ۹۹ و امسال نداشتیم. هرچند قاچاقچیان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر برای اینکه ایجاد جذابیت کنند و گرایش افراد را به سمت مصرف مواد مخدر زیاد کنند مواد مخدر را با اسم‌ها و اشکال جدید در بازار ترویج می کنند به طور مثال شیشه را که تاکنون به شکل سفید یا نمک بوده رنگی می‌کنند با عنوان شیشه فسفری،‌ قرمز یا سبز وارد بازار می‌کنند یا بر کاغذهایی اشکال متنوع کارتونی و زیبا دارند مواد روان‌گردان را به صورت مایع روی آن می‌چکانند و این عکس‌ها را برای اینکه مورد توجه قشر نوجوان و جوان قرار بگیرد به این شکل وارد بازار می‌کنند و یا اسامی را تغییر می‌دهند اما خوشبختانه تاکنون ماده مخدر جدیدی که پلیس نشناسد وارد بازار نشده است.

گفت‌وگو: نجمه رحمتی

حجم ویدیو: ۱۹۵.۳۴M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۱۶:۲۴ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز