خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و گو با ایلنا مطرح شد:

هشدار نسبت به بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان در فصل گرم

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۲۷۹۷

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: بروز و شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مخصوصاً آنهایی که از طریق ناقلین انتقال پیدا می‌کنند در فصل گرم به دلیل فعالیت بیشتر ناقلین و حیوانات افرایش پیدا می‌کند.

«بهزاد امیری» متخصص بیماری‌های عفونی و رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌و گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به شایع‌ترین بیماری‌های بین انسان و حیوان در فصل گرم سال بیان کرد: بروز و شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مخصوصاً آنهایی که از طریق ناقلین انتقال پیدا می‌کنند در فصل گرم به دلیل فعالیت بیشتر ناقلین و حیوانات افرایش پیدا می‌کند. 

بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم 

وی ادامه داد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است، مخزن ویروس در طبیعت کنه‌ها به ویژه نوعی از کنه به نام هیالوما است که در فصل گرم سال فعالیت‌شان شروع می‌شود.

امیری افزود: منابع غذایی کنه‌ها حیوانات هستند که از آنها خون‌خواری می‌کنند و در هنگام خون‌خواری ویروسی که در بدن کنه است وارد بدن حیوان می‌شود و حیوان به ویروس آلوده می‌شود و حدود دو هفته ویروس در بدن حیوان زنده می‌ماند.

وی گفت: ویروس عامل این بیماری برای دام مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند، اما اگر زمانی که دام آلوده به ویروس است چنانچه بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی ذبح شود، ویروس می‌تواند از طریق تماس انسان با خون و ترشحات دام آلوده وارد بدن انسان شود.

امیری افزود: همچنین ویروس می‌تواند از طریق گزش انسان توسط کک آلوده بدون واسطه دام وارد بدن انسان شود. علائم این بیماری در انسان شامل؛ شروع ناگهانی تب، سردرد، ضعف، درد عضلانی، گلودرد ، سرگیجه، درد شکم، حالت تهوع و استفراغ و در موارد شدید می‌تواند تظاهرات خونریزی دهنده نظیر خونریزی‌های زیر پوستی، خونریزی از دستگاه گوارش و خونریزی از دستگاه ادراری بروز نماید.

وی در مورد مشاغلی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند، افزود: این بیماری بیشتر در بین دامپروران، کشاورزان، کارگران کشتارگاه، قصابان مشاهده می‌شود. 

سالک باعث زخم‌های بزرگ و بد شکل می‌شود

وی در مورد بیماری دیگری گفت: بیماری دیگری که در فصل گرما انتقال می‌یابد، بیماری سالک یا لیشمانیوز پوستی است که عامل آن یک انگل است و ناقل آن نوعی پشه به نام پشه خاکی است و مخزن اصلی آن موش‌های صحرایی هستند. پشه خاکی از طریق مکیدن خون موش‌های صحرایی، انگل را به بدن خود منتقل می‌کند و چنانچه متعاقب آن، انسان را بگزد هنگام خون‌خواری انگل را به انسان منتقل می‌کند و فعالیت پشه‌خاکی با افزایش دما شروع می‌شود.

امیری افزود: این بیماری بعضاً منجر به زخم‌های بزرگ و بد شکل و طولانی مدت بر روی بدن انسان می‌شود. 

شیوع تب مالت در زمان زاد و ولد و شیر‌آوری دام‌ها 

وی با اشاره به بیماری تب مالت یا بروسلوز گفت: این بیماری در فصل بهار که زمان زاد و ولد و شیرآوری دام‌‌ها است شیوع پیدا می‌کند و از طریق مصرف لبنیات آلوده یا از طریق تماس انسان با ترشحات آلوده دام منتقل می‌شود. 

بیماری هاری در هر فصلی امکان دارد

سگ‌ها و در مرحله بعدی گربه‌ها بیشترین عوامل انتقال بیماری هاری به انسان هستند و هر چند که بیماری هاری در هر فصلی می‌توان بروز کند ولی اغلب در فصل گرم که مردم بیشتر در معرض تماس با حیوانات گزنده قرار می‌گیرند بروز می‌کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز