خبرگزاری کار ایران

شیوه‌نامه اجرایی پاداش آراء سازشی در مراجع حل اختلاف استان تهران نهایی شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۱۹۷۰

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران در نشستی با مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران بر اجرایی شدن شیوه نامه اجرایی پاداش آراء سازشی در مراجع حل اختلاف استان تهران توافق کردند.

به گزارش ایلنا، علی دیزجی گفت: حجم بالای پرونده‌های مطروحه در مراجع حل اختلاف و تورم بیش از ۴۰ هزار فقره پرونده اجرایی در واحدهای اجرای احکام مدنی دادگستری تهران، الزام به رعایت حداقل های قانونی، الزام به رعایت میانگین مدت زمان رسیدگی و رعایت اصل سرعت، عدم کفایت ادله اثبات دعوی در برخی از پرونده‌ها، عدم وجود انگیزه کافی نمایندگان دولت در هیاتهای تشخیص و حل اختلاف (نمایندگان وزارت کار در هیاتهای تشخیص و حل اختلاف و نمایندگان دادگستری و فرمانداری در هیات‌های حل اختلاف) و امثال آن از جمله دلایلی هستند که در اغلب پرونده‌های مراجع حل اختلاف موجب تجدید وقت رسیدگی، طولانی شدن روند رسیدگی، افزایش تردد غیر ضروری ارباب رجوع (کارگر، کارفرما و نمایندگان ایشان) و گاهاً ایجاد بروز زمینه‌های فساد در ادارات اجرایی استان و افزایش بی رویه اجرائیات در دایره اجرای احکام دادگستری می‌گردد.

این مقام قضایی در ادامه توضیح داد: طولانی شدن زمان رسیدگی از طریق افزایش تعداد جلسات رسیدگی، افزایش تعداد اوراق دعوی، افزایش هزینه‌های ابلاغ و ... در نهایت افزایش بار مالی برای اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان را در پی خواهد داشت. لذا یکی از راهکارهای موثر در اصلاح ناهنجاری‌های مذکور «افزایش آراء سازشی و ارتقاء فرهنگ صلح و سازش » است.

معاون قضایی رئیس کل تصریح کرد: افزایش آراء سازشی آثار اجتماعی و اقتصادی قابل ملاحظه ای بدنبال دارد که موجبات کاهش شکایات وارده و افزایش سرمایه‌های اجتماعی را فراهم خواهد نمود، از این رو ایجاد انگیزه مناسب برای نمایندگان دولت در مراجع حل و اختلاف می‌تواند بدواً باعث افزایش درصد آراء سازشی و سپس کاهش هزینه‌های اداری گردد.

دیزجی گفت: هدف اصلی از اجرای شیوه نامه مختومه شدن پرونده های مراجع حل اختلاف بصورت سازشی در مراحل اولیه رسیدگی (علی‌الخصوص هئیت تشخیص) است.

لازم به ذکر است رئیس اداره در پایان هر ماه رونوشت آراء سازشی مربوط به هر هیات که قطعیت آن به تایید مسئول بایگانی و رئیس اداره رسیده را به اداره روابط کار ارسال می‌نمایند. همچنین پس از بررسی آراء سازشی توسط اداره روابط کار، لیست نمایندگان دولت که در صدور رای موثر بوده‌اند و تعداد آراء سازشی هر هئیت از طریق مدیر روابط کار برای مدیریت پشتیبانی ارسال می‌گردد.

گفتنی است: علاوه بر پاداش نقدی موصوف ، در پایان سال برای ۵ نفر از نمایندگان دولت ( عضو مراجع حل اختلاف ) که موثرترین فعالیت را در صدور آراء سازشی داشته اند تقدیر نامه‌ای با امضاء مشترک ریاست محترم کل استان تهران و مدیر کل محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اعطا می گردد که در ارتقاء سازمانی ایشان نیز موثر خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز