خبرگزاری کار ایران

واگذاری گود برج میلاد، شهرفروشی یا اجرای پروژه‌ای مشارکتی؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۷۶۸۹

در حالی که شهرداری تهران تاکید دارد، فروش گود برج میلاد در قالب یک پروژه مشارکتی به بانک شهر انجام می‌شود، اما خام فروشی این اراضی و مالکیت تام بانک شهر به آن معنایی جز شهرفروشی ندارد.

به گزارش ایلنا، واگذاری گود برج میلاد این روزها با اما و اگرهای بسیاری همراه بوده است. شهرداری تهران معتقد است که این اقدام شهرفروشی نیست، اما کارشناسان شهری و منتقدین آن را مصداق بارز شهرفروشی می‌دانند.

گود برج میلاد پیش از این در قالب یک پروژه مشارکتی به بنیاد تعاون ناجا واگذار شده بود. به گفته محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری وشهرسازی شورای شهر تهران در سال ۷۸ بر اساس مصوبه کمیسیون ماده ۵ بارگذاری‌هایی برای اراضی برج میلاد پیش‌بینی شد که قرار بود همزمان با اتمام فاز نخست، فاز دوم که متشکل از مرکز تجارت جهانی، هتل و پارکینگ‌های طبقاتی بود، احداث شود، اما سرانجام با مخالفت شورای شهر وقت با ارتفاع و طراحی نما این پروژه بلاتکلیف ماند.

به گفته سالاری در سال ۹۵ مجددا فاز دو برج میلاد در کمیسیون ماده ۵ مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم بر آن شد تا تعداد طبقات و طراحی تغییر کند، اما عملا انجام نشد. پس از آن شهرداری تهران در دوره جدید مدیریت شهری مالکیت گود برج میلاد را از ناجا پس گرفت، اما در اقدامی دیگر آن را به بانک شهر فروخت.

شکرالله بنار، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران، درباره فسخ پروژه «میلاد» (گود برج میلاد) با بنیاد تعاون ناجا گفت: پروژه برج میلاد چند بخش دارد که ۴۳ هزار متر زمین بخشی از آن است که در اختیار بنیاد تعاون ناجا بود و پس از ۱۰ سال، قرارداد آن فسخ و مقرر شد شهرداری ۳۸۰ میلیارد تومان به این نهاد خسارت پرداخت کند.

عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران در نشست خبری که امروز برگزار شد، در واکنش به اجرای مصداق بارز شهرفروشی در فروش گود برج میلاد به بانک شهر گفت: یکی از بزرگترین اقدامات انجام شده در شهرداری در حوزه مشارکت پروژه‌های بلاتکلیف بوده است. با نیروی انتظامی در این دو سال بارها جلسه داشتیم و آن‌ها را قانع کردیم که در منطقه ۲۰ تراکم بگیرند و گود برج میلاد را به ما بدهند. حالا با بانک شهر که توانمندی دارد تا این پروژه را درآمدزا کند مطابق با مقررات شورای عالی شهرسازی آن را به نتیجه رساندیم.

اما سوال این است، آیا واگذاری مالکیت اراضی یا ابنیه طرح گود برج میلاد، شهر فروشی نیست؟ در خبری که هجدهم اردیبهشت ماه منتشر شد، شکرالله بنار مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران در پاسخ به برخی نگرانی‌ها در خصوص واگذاری گود فاز۲ برج میلاد، مدعی شد که «واگذاری گود میلاد به بانک شهر، شهر فروشی نیست»!

واگذاری اگر به معنای انتقال مالکیت باشد یقینا به معنای شهرفروشی است. درصورتی این واگذاری شهر فروشی محسوب نمی‌شود که سهم بانک شهر بعنوان سرمایه گذار جهت اجرای طرح مصوب بهره برداری از فضاها و ابنیه در پروژه باشد، ولیکن اگر این سرمایه‌گذاری در قبال تملک تمام یا بخشی از اراضی و یا ابنیه طرح باشد معنایی جز شهر فروشی برای آن نمیتوان متصور بود.

همچنین بنار مدعی شده است که «توسعه اقتصادی یک کشور چیزی جز توسعه شهرها نیست»!

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران به عنوان یک مدیر اجرایی برای توجیه عملکرد خود نیازی به تئوری‌پردازی ندارد، بلکه باید طبق قانون به وظایف خود در جهت حفظ و توسعه منافع عمومی بپردازد.

بنار در بخش دیگری از مطالب خود مدعی شده است: «پروژه گود میلاد و برج میلاد جدا از هم هستند.» این ادعا اگر از روی بی‌اطلاعی باشد هم نشانه بدی از وضعیت مدیریتی حاکم بر این سازمان محسوب می‌شود چرا که طبق همه طرح‌هایی که در دهه ۷۰ برای برج میلاد تهیه گردیده است و صاحبان آثار و طراحان آن‌ها نظیر جناب آقای دکتر حافظی در قید حیات هستند، زمین‌های موصوف به «گود فاز۲ برج میلاد» محل اجرای بخش‌های تکمیلی مجموعه برج میلاد بوده است ولیکن در مقطعی با یک تصمیم مدیریتی بجای تکمیل طرح، این اراضی از مجموعه جدا شده و برای آن طرحی مستقل تهیه می‌شود که این تصمیم به معنای نادیده گرفتن تمامی مطالعات و برنامه ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های قبلی و تهدید سازه اصلی برج میلاد بعنوان نماد توان مهندسی کشور محسوب می‌شود.

از مدیریت فعلی شهر تهران انتظار می‌رود ضمن صداقت کامل و بدون حاشیه و تئوری پردازی، با ارائه مدارک و مستندات، افکار عمومی را ازعدم فروش املاک و اراضی شهر و حفظ منافع عمومی مطمئن کند تا به پایبندی شهردار و شورای اسلامی فعلی شهر تهران به شعار «شهر نفروشی» خدشه‌ای وارد نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز