خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت مطرح کرد:

"چاقی" علت مرگ‌ برخی کودکان مبتلا به کرونا

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۶۹۰۳

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: متاسفانه ما کودکان متعددی را به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ از دست دادیم که‌ ام‌المرض آن‌ها چاقی بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در مراسم اختتامیه طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان بیان کرد: واژه کوچ همواره معانی و تفاسیر مختلفی دارد، یکی از واژه‌های پر رمز و راز آفرینش همین واژه کوچ است. کوچ یکی از رازهای مگوی آفرینش است؛ چه کسی می‌داند این چه حسی است که یک مرغ مهاجر دارد؟ این که خلقت چگونه برمبنای کوچ بوده است جای مطالعه دارد. 

وی افزود: کوچ و هجرت در شریعت ما نیز جایگاه ویژه دارد؛ ما تاریخ اسلام را بر مبنای میلاد پیامبر نگذاشتیم بلکه بر مبنای کوچ و مهاجرت ایشان قرار دادیم. کوچ گاهی کندن از یک مکان و به مکان دیگر و گاهی کوچ از درون است. 

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: امروز ما از کووید ۱۹ درس‌های فراوان آموختیم یکی از درس‌ها این بود که مرگ و میرها در زمان کرونا به دلیل  سن بالا یا بیماری‌های زمینه‌ای بوده است. قبل از کووید۱۹، مرگ و میر سالانه حدود ۳۸۰ هزار مورد بوده که حدود ۳۱۳ هزار مورد آن به دلیل بیماری‌های غیر واگیر دار و ۹۷ هزار مرگ به دلیل پرفشاری خون و عوامل ناشی از آن بوده است. درصد زیادی از این مرگ‌ها به دلیل بیماری‌های غیرواگیر و عاملی به نام چاقی، بی‌تحرکی و شیوه زندگی غیر متعادل است. 

وی افزود: ما در دوران کرونا آموختیم بیمارانی که دارای بیماری‌های غیرواگیر هستند، بیشتر می‌میرند و کودکان و نوجوانانی در این مدت فوت کردند که یا یک بیماری مادر زادی و زمینه‌ای داشتند و یا چاق بودند. اولین مرگ کرونا در کودکان مربوط به یک کودک ۹ساله اهل قم بود. این کودک هیچ بیماری زمینه‌ای نداشت و فقط چاق بود. 

وزیر بهداشت گفت: بعد از آن متاسفانه ما کودکان متعددی را به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ از دست دادیم که‌ام المرض آن‌ها چاقی بوده است. در حالی که ما مرگ و میر کمتری بابت کرونا در میان کودکان، نوجوانان و جوانان داشتیم. بیشتر مرگ‌ها در افراد بالای ۶۰ سال و دارای بیماری زمینه‌ای بوده است به همین دلیل واکسیناسیون را از اینها شروع کردیم. 

نمکی اضافه کرد: چگونه می‌شود با این پدیده مهلک چاقی در افتاد؟ این کار صد در صد یک اقدام فرهنگی است و یک تغییر رویکرد و نگاه را می‌طلبد که باید در شیوه زیستن آدم‌ها باشد و از کمترین سن ممکن آغاز شود. بهترین ورود به این اقدام فرهنگی از طریق مدرسه است. مدرسه مناسب‌ترین مقطع است که می‌تواند در رفتار کودکان تاثیر بگذارد و تغییر شیوه زندگی را از همانجا آغاز کرد. مبارزه با چاقی از مدرسه آغاز می‌شود. 

نمکی اضافه کرد: این کار یک اقدام عظیم بین‌بخشی می‌طلبد، اگر بی‌تحرکی ادامه پیدا کند و ورزش منظم از برنامه زندگی خانواده‌ها حذف شود ما در آینده چالش عظیمی خواهیم داشت. یک شب بستری شدن در ارزانترین سی سی یوهای دنیا هزار دلار هزینه دارد، اگر این رویه ادامه داشته باشد هزینه‌ها سرسام‌آور خواهد بود. بنابراین ارزان‌ترین راه اجرای طرح کوچ است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز