خبرگزاری کار ایران

عاملی:

شرکت‌های دانش بنیان، اثرات بلندمدت در مدیریت تخصصی کشور دارند

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۵۱۶۹

سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با علی وحدت مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در محل دبیرخانه این شورا دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایلنا، سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیدار مدیرعامل و مدیران صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: تحول در مواجهه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اتفاق مبارکی است که در کشور صورت گرفته و صندوق نوآوری و شکوفایی نیز به خوبی به ایفای نقش در این حوزه پرداخته است.

عاملی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان موتور محرک علم و فناوری در کشور هستند و به دلیل تخصص‌گرایی که در ذات آن‌هاست، در بلندمدت تأثیرات فرهنگی و مدیریتی شایانی در جامعه خواهند و به نوعی مسیر را در سطح کسب و کارها و سطوح مختلف علم و فناوری به سمت تخصصی شدن امور طی خواهند کرد.

استاد دانشگاه تهران با توجه به جمعیت قابل توجه دانشجویان علوم انسانی در کشور افزود: اولویت‌های فناوری در نظر گرفته شده در صندوق از اهمیت شایانی برخورد هستند و باید از آن‌ها حمایت‌های لازم صورت گیرد، ضمن آن‌که حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی در رشته‌های مختلف مانند مدیریت، حقوق، روانشناسی، علوم شناختی و… باید بیش از پیش مورد توجه صندوق قرار گیرند و برای آن‌ها در طراحی و توسعه کسب‌وکارهای تخصصی تمهیدات لازم اندیشیده شود و ما شاهد شکل گیری شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های علومی اجتماعی و علوم انسانی باشیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هوش مصنوعی را از اولویت‌های مهم کشور دانست و گفت: انسان قوه تخیل دارد و می‌تواند در موضوعات مختلف ذهنیت‌پردازی کند. از آنجا که ذهن یک ماهیت رقومی و دیجیتال دارد و هوش مصنوعی، صنعت بازخوانی ذهن و ذهنیت هاست، فاصله بین آرمان‌ها و واقعیت‌ها کاهش پیدا می‌کند، لذا مناسب است در اولویت‌های نه گانه، اولویتی در حوزه هوش مصنوعی اضافه شود.

عاملی افزود: صندوق نسبت به سرمایه‌گذاری در حوزه نوآوری عمومی ورود داشته باشد و با درک اثرات اقتصادی و اجتماعی فراوان این حوزه اقدامات لازم در این خصوص را به انجام برساند. همچنین توانمندسازی و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه بین‌الملل و صادرات بر اساس استانداردهای موجود جهانی ضروری است.

وی با تقدیر از تلاش‌های مدیران صندوق نوآوری و شکوفایی در تنوع بخشی به خدمات صندوق، افزایش میزان سرمایه‌گذاری و اشتغال، آمادگی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای هرگونه حمایت و پشتیبانی از صندوق را اعلام نمود.

در ابتدای جلسه علی وحدت مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با ارائه گزارشی از عملکرد این صندوق گفت: صندوق در دوره جدید فعالیت خود با جهت‌گیری‌های راهبردی و مشارکت سایر ذینفعان حوزه دانش‌بنیان از جمله بانک‌های اقتصادی کشور دستاوردهای خوبی دارد.

وحدت با ارائه گزارش تسهیلات، ضمانت نامه‌ها، روند مطالبات واخواستی، سرمایه‌گذاری، صندوق‌های جسورانه و گرنت‌های صندوق افزود: سال ۱۳۹۲ تنها ۵۵ شرکت تحت پوشش صندوق بودند و این شرکت‌ها در اردیبهشت ۱۴۰۰ به ۵۹۶۷ شرکت رسیده است و اکنون ۱۵ صندوق جسورانه بورسی با سرمایه ۱۱۲۵ میلیارد تومان با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی تأسیس شده و ارائه خدمات می‌دهند.

مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: با بازنگری در مدل سرمایه‌گذاری مستقیم، هم‌سرمایه‌گذاری، توسعه نهادهای تخصصی و تسهیل انتشار صکوک نوآوری جایگزین آن شد و در دو سال گذشته پس از بازنگری و طراحی مدل‌ها، در ۴۸ طرح هم‌سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک با ۱۹ صندوق پژوهش و فناوری به منظورسرمایه‌گذاری مشترک انجام شده است.

مهندس نصرالله جهانگرد عضو هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه جلسه گفت: اکوسیستم علم و فناوری در کشور به خوبی طراحی شده و قانون، ساختار، بودجه، برنامه، اولویت‌ها، نیروی انسانی و تغییر نگرش اساسی در حوزه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری، مراکز نوآوری و… وجود دارد که نیازمند حمایت هرچه بیشتر تمامی بخش‌های حاکمیتی است.

جهانگرد افزود: در سال‌های اخیر با وجود تحریم‌های بین المللی علیه کشور و نیز همه‌گیری بیماری کرونا، فرصت‌های خوبی برای رشد و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و نقش‌آفرینی آن‌ها در حوزه‌های تأثیرگذار کشور به وجود آمد و نقش صندوق در این دوران انکارناپذیر است.

سید حسن قدسی‌پور معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه گفت: با توجه به نظارت‌های صورت گرفته در تعامل با صندوق، تحول ساختاری و فرآیندی خوبی در دوره جدید فعالیت‌های صندوق مشاهده می‌شود؛ لکن در برخی حوزه‌های کلان ملی که در شورای عتف مورد تصویب قرار گرفته، مانند قطار سریع‌السیر، خودروی ملی و موتور توربو، برخی دانشگاه‌های کشور پیشرفت‌هایی داشته‌اند که لازم است صندوق نوآوری و شکوفایی از آن‌ها حمایت داشته باشد.

ابراهیم سوزنچی معاون خط‌مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: صندوق از سال ۱۳۹۵ دچار مشکلاتی شد که از نقش آفرینی مؤثر آن جلوگیری می‌کرد، اما در دوره جدید، صندوق از یک موجود منفعل که منتظر مشتری بود به کنشگری فعال بدل شد که موضوعات و اولویت‌ها را طراحی کرده و گزارش‌های موجود، نمایانگر اثربخشی فعالیت‌های صندوق بوده است.

سوزنچی با توجه به قوانین موجود در کشور افزود: طبق قانون سالانه نیم درصد بودجه باید در اختصاص صندوق قرار می‌گرفت، که طی این سال‌ها محقق نشده است و از این لحاظ صندوق دچار مضیقه و نیازمند حمایت همه جانبه است.

فرهنگ فصیحی قائم مقام دبیر ستاد علم و فناوری نیز ضمن تقدیر از تحولات مثبت صندوق گفت: ریل‌گذاری درستی در حوزه سرمایه‌گذاری صورت گرفته و باید تقویت شود؛ چرا که در گذشته حمایت از برخی حوزه‌ها دچار تأخیر در اجرا بوده‌اند. سرمایه‌گذاری در ۴۸ طرح ملی و حمایت از طرح‌های جسورانه از اقدامات خوبی است که گروه مدیریتی جدید و پرتحرک صندوق انجام داده‌اند.

فصیحی افزود: در حوزه کلان کشور نیازمند مسأله‌شناسی درست از موضوعات هستیم تا بتوانیم راهکارهای صحیحی ارائه کنیم و در این میان نقش صندوق مهم است و اولویت‌های نقشه جامع علمی کشور و شورای عتف از جمله این مسائل در کشور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز