خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

توضیح سازمان محیط زیست درباره تلف شدن گورخر وارداتی/ بررسی نحوه‌ انتقال حیوانات در رویه کاری ما نیست

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۲۳۳۶

رئیس کل پستانداران در دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بررسی اینکه گونه‌ از چه طریقی؛ زمینی یا هوایی به باغ وحشی در کشور می‌شود، در رویه کاری سازمان نیست تا نظارت کند.

«محمد نصرتی» رئیس گروه پستانداران در دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که اغلب باغ وحش‌های کشور شرایط نابسامانی برای نگهداری حیوانات دارند و در روزهای گذشته هم یک گورخر در مسیر باغ وحش صفا دشت تلف شده، مسوول اصلی این اتفاقات و ناظر فعالیت باغ وحش‌ها چه نهادی است؟ بیان کرد: این باغ وحش‌ها مجوز فعالیتشان را از سازمان محیط زیست می‌گیرند و در این موضوع شکی نیست و بعد طرح و نقشه و جایگاه نگهداری حیوانات را به سازمان اطلاع می‌دهند تا مورد بررسی قرار گیرد و بر اساس مجوزی که می‌گیرند باید باغ وحش دامپزشک و کارشناس حیات وحش داشته باشد.

وی ادامه داد: بعد از آن هم اگر بخواهند گونه‌ایی را وارد کنند، طبیعتا باید از طریق سازمان پیگیری کنند، که هم از طریق بخش استانی و هم مرکزی این اتفاق می‌افتد و این کاملا به نوع گونه مربوط است که اگر گونه از نظر تاثیر بر تنوع زیستی اهمیت داشته باشد با بخش مرکزی هماهنگ می‌شود.

نصرتی افزود: اما اینکه گونه‌ از چه طریق، زمینی یا هوایی برای باغ وحش وارد کشور می‌شود، دیگر در رویه سازمان نیست تا نظارت کند آنقدر تعداد این باغ وحش‌ها زیاد است که به همه‌ی آنها نمی‌رسد تا چگونگی ورود هر گونه مورد بررسی قرار گیرد، معمولا صاحب باغ وحش و آن دامپزشک و کارشناس‌ها باید به این موضوع نظارت کنند.

نصرتی در مورد اینکه آیا الان لزومی به تعطیلی باغ وحشی دیده می‌شود یا نه، بیان کرد: برخی باغ وحش‌ها از این جهت اخطار گرفتند، مثلا قبل‌تر صحبت‌هایی در مورد باغ وحش ارومیه مطرح بود و الان جابه جایی گونه به این شکل که حیوانی وارد مرکز شود، در این مرکز اتفاق نمی‌افتد تا زمانی که شرایط نگهداری حیواناتش را ارتقا دهد، در غیر این صورت باید همین حیوانات را نگه دارد یا به مراکز دیگر تحویل دهد و کم کم مرکز را تعطیل کند.

وی در رابطه با اظهارات گمرک مبنی بر اینکه جابه جایی گورخرها ثبت سفارش نشده بوده، ادامه داد: معمولا کارهای اداری ورود گونه از طرف سازمان محیط زیست صادر می‌شود و نتیجه به گمرک منعکس می‌شود ولی اینکه گزارش رفته یا نه و اینکه کوتاهی از چه کسی بوده باید مورد بررسی قرار بگیرد و در روزهای آینده مشخص می‌شود.

نصرتی افزود: پروسه‌ی کار به این صورت است که باغ وحش متقاضی می‌شود و سازمان نامه یا رونوشتی به گمرک می‌دهد و بعید می‌دانم بدون هماهنگی حیوانی جا به جا شده باشد چون در هر حال جا به جایی از مرز کشور است و الان هم نامه نگاری‌ها بیشتر اتوماتیک است که بلافاصله می‌رسد و باید دید نامه با چه شماره‌ای اعلام شده است. 

وی در پایان گفت: آخرین اخباری که از وضعیت گورخرها دارم این است که از اداره کل تهران قرار بود برای سرکشی به باغ وحش صفا دشت بروند و گزارش را به ما اعلام کنند که اگر این دو حیوان نیاز درمانی دارند اعلام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز