خبرگزاری کار ایران

لاری:

فقط ۳۵ درصد دانشجویان دوره‌های تخصصی و Ph.D متأهل هستند

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۰۱۰۹

معاون فرهنگی و دانشجویی و سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به میزان گرایش جوانان دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های علوم پزشکی به امر ازدواج، گفت: تنها ۳۵ درصد از دانشجویان علوم پزشکی که در سنین ۳۰ سال به بالا قرار دارند در شرایط تأهل به سر می‌برند.

به گزارش ایلنا، سیما سادات لاری  در مراسم "افتتاح مرکز خانواده پایدار" که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی بابل برگزار شد، به صورت وبیناری حضور به هم رساند و بیان داشت: در این موضوع تردیدی نیست که حمایت از دانشجویان جز با تامین سلامت روان آن‌ها میسر نیست و ایجاد رفاه زیستی، روانی و معنوی نیز برای دانشجویان دارای اهمیت به سزایی است.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر این نکته که دانشجویان از نهاد خانواده بیرون آمده‌اند و آرامش خود را نیز در این نهاد می‌توانند به دست بیاورند، خاطرنشان کرد: دوران دانشجویی یکی از پر مخاطره‌ترین و پر استرس‌ترین دوران در طول زندگی یک فرد است، در این میان تحصیل مانند جاده‌ای طلایی است که آمال و آرزوهای داشتن یک آینده شغلی شیرین را برای افرادی که از این دریچه به زندگی نگاه می‌کنند، تامین می‌کند.

وی در ادامه دوران دانشجویی را دوران جوشش عواطف در دانشجویان دانست و ابراز داشت: در این دوران، دانشجو به تشکیل زندگی مشترک فکر می‌کند، انتخاب یک همسر برای طی کردن موفقیت در مراحل مختلف زندگی از جمله مراحل تحصیلی از نکات مد نظر بسیاری از دانشجویان است.

معاون وزیر بهداشت به مشکلات پیش روی جوانان در مسیر داشتن ازدواج موفق در دوران تحصیلی و دانشجویی اشاره کرد و گفت: لزوم تامین آتیه زندگی، نداشتن کفایت اقتصادی و فقدان آمادگی کافی برای قبول مسؤولیت یک زندگی مشترک، از جمله مشکلاتی است که در مسیر همسریابی، همسرگزینی و انتخاب همسر برای جوانان وجود دارد.

لاری ازدواج در هر عصر و در هر نسلی را یکی از پدیده‌های تاثیرگذار در زندگی دانست و خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که بسیاری از دانشجویان در دوران تحصیل دانشجویی و یا پس از اتمام تحصیلات خود، همسری را اختیار می‌کنند؛ در این میان نقش ما به عنوان مسؤولان و افرادی که با جوانان دانشجو در ارتباط هستیم، حمایت از برگزاری ازدواج‌های آسان است.

وی با تاکید بر انجام ازدواج‌های دانشجویی و اهمیت نقش ارگان‌ها و مسؤولان ذی‌ربط در انجام این امر به خصوص در دوران دانشجویی، گفت: متولیان امر و نهادهایی مانند نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برای انجام و ترویج ازدواج دانشجویی تلاش بسیار فراوانی کرده‌اند و به همین دلیل است که با وجود تمامی مشکلات، همچنان ازدواج‌های دانشجویی از پشتوانه عقلی برخوردار است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، تصریح کرد: ما به عنوان متولیان امور رفاهی دانشجویان و تامین کننده بهداشت روانی این عزیزان، بر خود واجب می‌دانیم در حمایت از ازدواج دانشجویی، تحکیم نظام خانواده و ایجاد یک بستر لازم برای ایجاد یک خانواده پایدار، از هیچ کوششی دریغ نکنیم. خانواده اساس هویتی و ریشه و منشاء حیات اعضای خود را تشکیل می‌دهد.

او اضافه کرد: بدون داشتن احساس ریشه، دانشجوی جوان در معرض آسیب‌های روانی و اجتماعی قرار می‌گیرد زیرا احساس هویت از طریق احساس تعلق خاطر در  دل خانواده است که می‌تواند شکل بگیرد.

یکی از مهمترین وظایف خانواده "پرورش احساس تعلق و دلبستگی به اعضای خانواده" است

لاری یکی از مهمترین وظایف خانواده را "پرورش احساس تعلق و دلبستگی به اعضای خانواده" دانست و بیان داشت: راز ماندگاری خانواده در پیوندهای عاطفی و اجتماعی اعضای خانواده است. امروزه علم روانشناسی به این نکته پی‌برده است که خانواده یک واحد عاطفی و اجتماعی است و ازدواج به واقع قبول مسئولیت در قبال فردی به نام همسر است.

معاون وزیر بهداشت دانشگاه را به عنوان نهادی علمی و فرهنگی دانست و بیان داشت: ترویج ازدواج آسان و تشکیل خانواده پایدار از موضوعاتی است که در دانشگاه‌ها و نهادهای تولیدکننده دانش باید مورد تاکید قرار گیرد. "مرکز خانواده پایدار" که از سال پیش خدمات خوبی به دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران ارائه داده است به عنوان یک ساختار ضروری با همراهی ادارات مشاوره و سلامت روان دانشجویی می‌تواند در "انتخاب همسر مناسب"، "پیگیری مسائل مربوط به ازدواج دانشجویی"، "فراهم سازی امکانات و شرایط رفاهی و اقتصادی مناسب برای ازدواج"، "بستر سازی برای ترویج هرچه بیشتر انجام ازدواج آسان" و همچنین "بررسی راه‌ها و راهکارهای داشتن ازدواجی پایدار"، نقش به سزایی برعهده داشته باشد.

وی اضافه کرد: امیدوارم دانشگاه‌های استان با دستیابی به اهداف تعیین شده در فاز یک این طرح، بتوانند در فاز دوم کلیه زوج‌های استان‌های شمالی را تحت پوشش این مرکز قرار دهند و در فاز سوم ان‌شاءالله بتوانند در کل کشور این طرح را اجرایی کنند. برای این کار حتماً باید ارزیابی ازدواج‌های دانشجویی در سال‌های گذشته انجام شود تا مشکلات، معایب و مزایای این طرح استخراج شود.

نقش خانواده در ایجاد ازدواج آسان و پایدار حیاتی است

لاری به اهمیت رفع موانع موجود در مسیر انجام ازدواج آسان اشاره کرد و بیان داشت: باید تلاش کرد تا تسهیلات رفاهی برای دانشجویان بیشتر شود، من گمان می‌کنم یکی از مسائل مهمی که در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها به کمک نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در مرکز در حال پی‌گیری است، موضوع ارتباط با خانواده‌ است. به گمان من یکی از معضلاتی که ما برای ازدواج دانشجویی در پیش روی خود می‌بینیم نوع نگرش خانواده‌ها است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، تصریح کرد: امیدوارم "شورای ارتباط با خانواده" که انشاءالله به زودی آیین‌نامه آن تصویب و به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد، بتواند در ایجاد روشنگری بین خانواده‌های دانشجویان در ترغیب برای ایجاد ازدواج دانشجویی نقش موثری داشته باشد. باید آگاه سازی در این مسیر به صورت مستمر ادامه داشته باشد تا خانواده‌ها ناخواسته با دخالت‌ها و توقعات بی‌جا در زندگی زوج‌های دانشجو ایجاد مشکل نکنند.

شاخص خوابگاه‌های متاهلی رشدی ۲۰ درصدی داشته است

لاری در بخش دوم سخنان خود یکی از مهمترین دغدغه‌های دانشجویان علاقمند به تشکیل خانواده را بحث مسکن دانست و گفت: متاسفانه در دانشگاه علوم پزشکی زیر ساخت‌های خوبی برای خوابگاه‌های متاهلی در اختیار نداریم؛ گر چه من در ابتدای ورود به عرصه معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی درخواست کردم که در خصوص رشد شاخص‌های خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌های خود تلاش کنند. بر این اساس ما توانستیم در این مدت حدود ۲۰ درصد شاخص خوابگاه‌های متاهلی را در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ارتقا دهیم به نحوی که در ابتدای ورود من به این حوزه ۸۵۰ واحد متاهلی در کل دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور وجود داشت که این تعداد اکنون به هزار و ۱۰۰ واحد ارتقا پیدا کرده است.

او با اعلام این خبر که ۱۱۵ واحد متاهلی دیگر نیز در دست ساخت است، بیان داشت: مشکل این است که برای ما ردیف بودجه‌ای برای ساخت خوابگاه‌های مجردی وجود ندارد، بنابراین تلاش کرده‌ایم برای ساخت خوابگاه‌های خود از ظرفیت وام‌ها و تسهیلات بانکی استفاده کنیم.

لاری تمرکز بر وام ودیعه مسکن را مسکنی در مسیر رفع مقطعی مشکل اسکان دانشجویان متأهل دانست و افزود: ما تلاش کردیم تا از طریق وام ودیعه مسکن، دانشجویان خود را حمایت کنیم که در این میان با تلاش‌های بسیار همه عزیزان توانستیم کل رقم سالانه این وام را به ۱۰۰ میلیارد تومان برسانیم تا راهی برای ترغیب دانشجویان برای ازدواج آسان باشد.

تنها ۳۵ درصد دانشجویان دوره‌های تخصصی متاهل هستند

وی با اشاره به وضعیت تأهل در دانشجویان دوره‌های تخصصی و ph.D، ابراز داشت: متاسفانه تنها ۳۵ درصد این دسته از دانشجویان علوم پزشکی که در سنین ۳۰ سال به بالا هستند، ازدواج کرده‌اند که در این زمینه نیز تلاش شده است ردیفی برای وام دستیاری دانشجویان ایجاد شود. ایجاد بیمه سلامت دانشجویان یکی دیگر از اقدمات صورت گرفته است که تا کنون حدود ۵ هزار دانشجو این بیمه را برای خود و خانواده در اختیار دارند.

معاون وزیر بهداشت در پایان گفت: در حال اقدام برای انعقاد تفاهم نامه بیمه تامین اجتماعی بین وزیر رفاه و وزیر بهداشت نیز هستیم و بسته بیمه تکمیلی نیز برای دریافت درمان‌ها و خدمات پاراکلینیکی آماده شده تا برای دانشجویان حوزه دستیاری و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مسیر رفع مشکلات این عزیزان به خصوص در حوزه ازدواج کمک کننده باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز