خبرگزاری کار ایران

شهرداری ملزم به ارائه برنامه عملیاتی احداث پارکینگ عمومی در پایتخت شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۹۶۹۱

اعضای شورای شهر تهران شهرداری را ملزم به ارائه برنامه عملیاتی احداث پارکینگ عمومی و پارکینگ‌های زیر سطحی با رویکرد مشارکتی رد پایتخت کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جریان جلسه امروز شورای شهر تهران بررسی یک فوریت طرح الزام شهرداری به ارائه برنامه عملیاتی احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ‌های زیر سطحی با رویکرد مشارکتی در دستور کار قرار گرفت. 

محمد سالاری با ارائه گزارش کمیسیون عمران و حمل ونقل گفت: طی چند ماه گذشته این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. نگرانی برای پیدا کردن جای پارک در سطح خیابان‌های شهر تهران یکی از مهمترین چالش‌های امروز شهروندان تهرانی است. شهری کاملا خودورمحور که تعداد قابل توجهی خودور در خیابان‌های شهر وجود دارد.

او ادامه داد: عملا بسیاری از خیابان‌ها و کوچه‌های فرعی نیز تبدیل به توقفگاه ماشین‌ها شده‌اند. از طرفی شورای شهری دوره پنجم اقدامات خوبی را انجام داده و شهرداری را نسبت به تامین پارکینگ‌های محله‌ای ملزم کرده است. 

سالاری با اشاره به تکلیف شهرداری برای ایجاد حساب درآمدی مختص احداث پارکینگ‌ها گفت: برای این منظور شهرداری را مکلف کردیم تمامی منابع درامدی حاصل از کسری پارکینگ در ساختمان‌هایی که امکان تامین پارکینگ ندارند را در یک حساب جداگانه واریز کند و در تامین سرانه پارکینگ به کار گیرد. 

او با بیان اینکه یکی از مشکلات در حوزه سرانه‌ها مساله پارکینگ است گفت: به رغم آنکه کمیسیون ماده ۵ مصوبه‌ای را داشته است تا سرمایه گذاران را برای ایجاد پارکنیگ طبقاتی تشویق می‌کرد اما از آنجایی که توجیه اقتصادی نداشت عملا مورد استقبال قرار نگرفت. 

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات خوبی که صورت گرفته در حوزه شهرسازی و معماری اینست که پس از پیگیری‌های مکرر توانستیم در تعامل با سازمان ثبت اسناد، آن‌ها را اقناع کنیم تا ساختمان‌هایی که کسری پارکینگ دارند، بتوانند در جای دیگری پارکینگ بگیرند و سند نیز برای آن‌ها زده شود. طرح تفصیلی این زمینه را فراهم کرده بود که اگر یک ساختمانی کسری پارکینگ داشت، بتواند در شعاع ۲۵۰ متری این کسری را جبران کند اما سازوکار ثبت سند آن فراهم نشده بود که خوشبختانه ما توانستیم این موضوع را محقق کنیم. 

وی با بیان اینکه امروز پارکینگ‌سازی توجیه اقتصادی دارد و اعداد و ارقام قابل توجهی برای خرید فروش آن مطرح می‌شود، گفت: اکنون هم سرمایه گذاران بخش خصوصی برای پارکینگ‌سازی انگیزه اقتصادی دارند و هم شهرداری مجموعه‌ای از ظرفیت‌های مغفول مانده از جمله فضاهای زیر سطحی را دارد که می‌تواند آن‌ها را بالفعل کند. کشورهای توسعه یافته از فضاهای زیر سطحی برای تامین سرانه‌های خدماتی و پارکینگ استفاده می‌کنند. 

سالاری با اشاره به طرح «الزام شهرداری به ارایه برنامه عملیاتی احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ‌های زیر سطحی با رویکرد مشارکتی»، افزود: این طرح شهرداری را مجاز می‌کند، مبتنی بر سازوکارهای قید شده در طرح که بر مبنای کار کارشناسی تهیه شده است، زمینه را برای نهضت پارکینگ‌سازی در پایتخت فراهم کند و این رویکرد و الگو می‌تواند به سایر شهرهای کشور تعمیم پیدا کند و به عنوان یکی از پارادایم‌های شیفت‌های حوزه شهرسازی و معماری در این دوره محسوب شود. اجرای این طرح هیچ بار مالی برای شهرداری ندارد بلکه ارزش افزوده و درآمد نیز دارد، هرچند هدف اصلی ما از ارائه این طرح ساماندهی وضعیت نابسامان پارک خوردرو در کوچه‌ها و خیابان‌ها با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از فضاهای زیر سطحی شهر است. 

به گزارش ایلنا، یک فوریت این طرح با موافقت اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز