خبرگزاری کار ایران

همزمان با گرامیداشت روز جهانی تالاب عنوان شد: حقابه زیست محیطی تالاب رگ اصلی تامین کننده حیات این مناطق است/ تغییر کاربری و بهره برداری غیرمنطقی از مهمترین عوامل تهدید تالاب ها است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۳۳۸۲

همزمان با پنجاهمین سالگرد کنوانسیون بین المللی رامسر، مراسم گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها با "شعار پیوند ناگسستنی آب، تالاب و زندگی" پیش از ظهر امروز با حضور رئیس و کارشناسان محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست استان تهران و تشکل های محیط زیستی، فعالان و علاقمندان به محیط زیست در حاشیه تالاب سد ماملو برگزار شد.

به گزارش ایلنا و بنابر اعلام  روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، امیر عباس احمدی رییس اداره محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست استان تهران در حاشیه این برنامه با  بیان ارزش و اهمیت کارکرد تالاب‌ها به عنوان یکی از اکوسیستم‌های بسیار مهم آبی گفت: از مهمترین کارکرد های ارزشمند تالابها ارزش های اکولوژیکی آنهاست و تالابها به عنوان اکوسیستم های بسیار غنی تحت عنوان گهواره تنوع زیستی جهان نامیده می شوند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد تنوع زیستی در جهان در تالابها قرار دارد، اظهار داشت: تالابها به عنوان یکی از مامن ترین محل ها برای پرندگان کنار آبزی بوده که همه ساله با مهاجرت پرندگان در سراسر دنیا، تالابها میزبان این پرندگان هستند.

احمدی با بیان اینکه یکی دیگر از کارکردهای مهم تالاب‌ها کنترل سیلابها است، گفت: زمانی که رودخانه‌های خروشان حجم بالایی از رسوبات را با خود می‌آورند وجود تالاب‌ها قبل از ورود آب به دریاچه‌ها باعث کنترل سیلاب می‌شود و همچنین این مناطق در جلوگیری از فرسایش و تامین آب های زیر زمینی نقش دارند.

رییس اداره محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست استان تهران بیان داشت: از دیگر کارکرد های تالاب ها میزان تولیدات تالاب ها است که بر اساس بررسی های انجام شده حدود 40 درصد درآمد اکوسیستم های جهان مربوط به تالابها است.

وی با بیان اینکه تالاب‌ها فارغ از زیبایی هایی که به عنوان محلی برای پرنده نگری و ارزشهای علمی دارند تحت تاثیر تهدیدات زیادی نیز قرار دارند، افزود: یکی از مهمترین موضوعاتی که در تالاب ها با آن روبرو هستیم بحث حقابه زیست محیطی تالاب هاست که به عنوان رگ اصلی تامین کننده حیات این مناطق است.

احمدی در ادامه تصریح کرد: از دیگر تهدیدها تغییر کاربری، استفاده از سموم و بهره برداری نامعقولانه در تالاب هاست.

وی  با اشاره به اینکه استان تهران با مساحت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار دارای 9 تالاب است که چیزی حدود ۸ هزار هکتار مساحت این سطح را تشکیل می دهند، گفت: در تهران هم تالابهای فصلی و هم دائمی وجود دارند که همه ساله در فصل زمستان پذیرای پرندگان زیادی هستند و این نکته قابل توجه است که در تهران حدود 38 تا 40 گونه مختلف از پرندگان را سرشماری کرده ایم.

رییس اداره محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه تالاب سد ماملو از تالابهایی است که از رودخانه حفاظت شده جاجرود منشاء می گیرد و این رودخانه به عنوان اولین رودخانه حفاظت شده در کشور است، افزود: از سال گذشته موضوع نیاز آبی و طرح مدیریتی این رودخانه تهیه شده و باید در شورای حفاظت آب کشور مطرح شود تا بتوانیم حقابه زیست محیطی این تالاب را به عنوان یکی از تالاب‌های مهم در استان تامین کنیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه امروزه رویکرد به تالابها  رویکرد مدیریت زیست بومی است، خاطرنشان کرد: به این مفهوم که تمامی افرادی که در این تالاب ها ذینفع هستند باید در برنامه‌ریزی آن نقش داشته باشند و این روش یکی از روش‌های نوین مدیریتی است که در دنیا برای تالاب ها اجرا می شود.

گفتنی است همچنین  پاکسازی حاشیه تالاب سد ماملو، رهاسازی پرندگان ، پرنده نگری و تشکیل زنجیره انسانی با حضور تشکل های محیط زیستی، فعالان و علاقمندان به محیط زیست از دیگر برنامه های این روز بود.

دوم فوریه، روز جهانی تالاب‌ها نام گرفته است و در سال ۱۳۴۹ خورشیدی در چنین روزی در شهر رامسر، معاهده‌ای جهانی برای حفاظت از تالاب‌ها به تصویب رسید که به کنوانسیون رامسر معروف است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز