خبرگزاری کار ایران

سخنگوی ستاد ملی کرونا خبر داد:

تعطیلی جشنواره فیلم فجر در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها/ معرفی ۲۲۰۹ نانوایی به مراجع قضایی/خرید ۱.۵ میلیون دوز واکسن از روسیه

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۳۲۶۷

سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت: نانوایی‌ها بیشترین تخلف در رعایت پروتکل‌ها را دارند و بیشترین تذکر را دریافت می‌کنند که معمولا هفته‌ایی بیش از ۲ هزار تخلف در نانوایی‌ها داریم‌.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «علیرضا رییسی» سخنگوی ستاد ملی کرونا و معاون وزیر بهداشت در نشست خبری روز سه شنبه با تبریک دهه فجر و با اشاره به دستاوردهای نظام سلامت، بیان کرد: قبل از انقلاب میزان مرگ و میرها در حوزه اطفال و کودکان زیر یک سال بیش از ۲۵۰ مرگ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر بود که این عدد اکنون به زیر ۹ رسیده است و میزان مرگ و میر مادران باردار در هر ۱۰۰ هزار نفر بالای ۳۰۰ بود که اکنون به ۱۸.۷ رسیده است، اما یکی از شاخص‌هایی که بسیار عالی است، دسترسی به آب سالم و آب آشامیدنی سالم است که اکنون بالای ۹۵ درصد جمعیت کشور به آب سالم دسترسی دارند.

وی ادامه داد: در زمینه زیرساخت‌های حوزه بهداشت نیز باید بگویم که به جرات می‌توان گفت در کل کشور هیچ روستایی نداریم که هزار نفر جمعیت داشته باشد، اما خانه بهداشت نداشته باشد و این موضوع برای کشوری با جمعیت ۸۳ میلیون نفری و با این وسعت، بسیار ارزنده است و سواد سلامت مردم و توسعه بهداشت و درمان در سطح کشور نیز به همین صورت است. 

رئیسی افزود: در هفت سال گذشته و در قالب طرح تحول نظام سلامت اقدامات خوبی شروع شد؛ بویژه در زمینه نوسازی، بازسازی و احداث و تکمیل شبکه بهداشت و درمان اقدامات خوبی صورت گرفت و طی دو سال گذشته حدود ۳ هزار و ۵۷۶ پروژه به بهرداری رسیده و ۳۷۸ پروژه در روستاها و مناطق محروم آماده بهره برداری است و تا اردیبهشت ماه حدودا ۹۰۰ مرکز بهداشت دیگر به بهره برداری و افتتاح خواهد رسید و به این ترتیب اکثر روستاهایمان دارای مراکز بهداشتی است و همچنین توسعه بهداشت در سطح شهرها یکی از اقدامات مهم در طی چند سال گذشته بود و در این راستا بیش از ۲۴ هزار مراقب سلامت به نظام شبکه اضافه شد. 

۱۴۴۰ کارشناس تغذیه و۱۶۰۰ نفر کارشناس بهداشت سلامت روان اضافه کردیم

وی گفت: همچنین ۱۴۴۰ کارشناس تغذیه و۱۶۰۰ نفر کارشناس بهداشت سلامت روان اضافه کردیم که جزو دستاوردهای ارزشمندی است که اتفاق افتاد و اکنون طرح قاسم سلیمانی برای مدیریت کرونا از این دستاوردهاست که در مجموع به برکت انقلاب در حوزه بهداشت و درمان رشد چشمگیری داشتیم طوری که اکنون نیاز نیست کسی به دلیل اقدامات بهداشت و درمان به خارج از کشور مراجعه کند.

هر هفته ۲ هزار تخلف از نانوایی‌ها داریم

وی با اشاره به وضعیت پروتکل‌ها در نانوایی افزود: نانوایی‌ها رتبه یک تخلف‌ها را دارند و همچنین بیشترین تذکر را دریافت کردند، در این هفته ۲۲۰۹ نانوایی را به مراجع قضایی معرفی کردیم و خیلی رقم زیادی است که هفته‌ایی ۲ هزار تخلف وجود داشته باشد که بیشتر آن به دلیل ساختارهای موجود است.

رئیسی در ادامه گفت: کشورهای ثروتمند که پول دارند در حال تزریق واکسن هستند اما کشورهای دیگر هنوز واکسنی دریافت نکردند و برای همین سازمان جهانی خواسته تا وقتی تزریق افراد پرخطر تمام شد کشورها این اختیار را برای دیگر کشورها در نظر بگیرند، چون جایی مثل آمریکا تا الان دو میلیارد خورده‌ایی دوز تزریق کرده که این نشان می‌دهد تعداد زیادی از واکسن‌ها را آنها می‌خرند.

وی ادامه داد: به این توجه کنید که اکثر شرکت‌های واکسن ساز هم خصوصی هستند، اگر آمریکا و انگلستان و کشورهای عربی بخواهند از این شرکت‌های خصوصی واکسن بخرند، دو دستی تقدیم می‌کنند، اما حتی از ما به زور پول می‌گیرند.

سند ملی واکسیناسیون مشخص شده است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در مورد نحوه‌ی اولویت بندی‌های تزریق واکسن در کشور، بیان کرد: در این مورد ما سند ملی واکسیناسیون را مشخص کردیم و همه‌ی دانشگاه‌های علوم پزشکی این هماهنگی‌ها را انجام دادند، تا حدی اگر لسیت ده نفر اول اولویت‌ها را بخواهیم با اسم و فامیل مشخص است.

مستندات واکسن روسی در دسترس است

رئیسی در مورد انتقادات مطرح شده توسط نظام پزشکی، گفت: توجه داشته باشید که تقابلی بین سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت وجود ندارد و نقطه نظرات علمی و دل‌سوزانه وجود دارد.

وی ادامه داد: باید مستندات در اختیار باشد که دوستان این مستندات را مطالعه کنند و اگر این مستندات را مطالعه کرده و به این نتیجه رسیده‌اند، بحث دیگری است و البته مستندات فاز یک همین واکسن روسی کرونا در مجله لنست چاپ شده است، یعنی می‌توان اثربخشی و امن بودن آن را در دو مقاله لنست مشاهده کرد، البته باید به این توجه کرد که مرجع تایید واکسن کجاست.

رئیسی گفت: مرجع تایید واکسن، سازمان‌های غذا و داروی هر کشور هستند و سازمان غذا و داروی کشور ما جزو سازمان‌هایی است که این اختیار را دارد که یک واکسن یا دارو را تایید یا رد کند و بنابراین اگر کسی نقطه نظراتی در مورد واکسن دارد، باید مستندات را در اختیار داشته باشند و سپس نظر دهد، اما به هر حال باید حرف واحد زده شود تا مردم دچار نگرانی نشوند چون اگر قرار باشد حرف‌های متفاوتی زده شود، مشکل ایجاد خواهد شد.

در قشم بیماری خیز پیدا کرده است

وی افزود: در حال حاضر هیچ شهر قرمزی در کشور نداریم و ۱۸ شهر نارنجی داریم که ۱۵ شهر در مازندران و سه شهر در گیلان قرار دارد، همچنین ۱۲۴ شهر در وضعیت زرد هستند و ۳۰۶ شهر نیز وضعیت آبی دارند و یکی از مشکلاتی که ارتباط زیاد و مستقیمی با شیوع بیماری داشت، بحث ترددها بود.

رئیسی افزود: دو هفته پیش تذکری در مورد جزیره قشم دادم و الان یکی از شهرهایی که خیز بیماری اتفاق افتاده، همین جزیره قشم است که بیماران آن بالا رفته است و قشم و بندر لنگه و جاسک دچار خیز بیماری شده‌اند، برای کنترل، پروتکل‌های سخت گیرانه اعمال کردیم.

سخنگوی ستاد ملی ادامه داد: قبلا تردد در شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع بود و الان ممنوعیت تردد به شهرهای زرد هم تعمیم داده شده است و البته در مورد شهرهای آبی این منع وجود ندارد.

وی گفت: منع تردد شبانه هم در همه شهرهای ایران وجود دارد و شهرهای زرد بیشتر شهرهایی هستند که مسافر پذیر هستند و می‌توانند باعث شیوع بیماری شوند.

جهش ویروس در هر جا ممکن است

رئیسی در مورد جهش ویروس انگلیسی، ادامه داد: با وجود بررسی‌های که انجام شده ممکن است این نوع جهش کشندگی آن بالاتر رفته باشد، ویروسی که بیش از یک سال است گردش می‌کند، در هر جایی از دنیا ممکن است جهش پیدا کند و حتی ممکن است ویروس موجود در کشور هم جهش پیدا کند.

وی گفت: وقتی میزان انتقال ویروس بالاتر می‌رود، ممکن است دچار جهش شود و جهش‌هایی در کشور روی ویروس کرونا پیدا شده، اما روی بیماری‌زایی ویروس تاثیر نداشته است، اما در هر حال باید مراقب باشیم.

رئیسی افزود: از هر کشوری که مسافر بخواهد وارد ایران شود، اولا باید تست منفی همراه داشته باشد و ثانیا وقتی وارد کشور شد از او تست پی‌سی‌آر گرفته شده و باید ۱۴ روز قرنطینه خانگی و قرنطینه‌ایی باشند که ما تعیین می‌کنیم.

۱.۵ میلیون دوز از روسیه خریداری می‌شود

وی گفت: احتمالا حدود ۱.۵ میلیون دوز واکسن در نهایت از روسیه خریداری می‌شود اما برای تزریق واکسن کرونا پولی دریافت نمی‌شود و بحث دریافت رضایتنامه هم وجود ندارد، چون هرکسی دوست داشته باشد واکسن را تزریق می‌کند و اجباری برای تزریق واکسن وجود ندارد و هر واکسنی که تزریق شود در برخی افراد ممکن است عوارض داشته باشد.

رئیسی ادامه داد: کشورهایی که واکسن می‌خرند، خودشان باید تعهد بدهند که نکته‌ای متوجه سازنده نیست و واکسن‌های تولید داخل هم قطعا در مورد کشورهای خارجی چنین موضوعی را خواهد داشت چون تعهدی وجود ندارد که فاز چهار هیچ مشکلی نداشته باشد.

وی افزود: واکسن‌هایی که خریداری می‌کنیم برای اولویت اول ما کافی خواهد بود و کاملا رایگان است و برای گروه دو و سه هم به همین شکل خواهد بود.

حاضرم برای جلب اعتماد مردم واکسن بزنم

رئیسی بیان کرد: برخی می‌گویند مسئولان اگر معتقد هستند واکسن خوب است، اول خودشان تزریق کنند و برای اطمینان بخشی که مردم خیال‌شان راحت باشد، من هم حاضر هستم تزریق کنم.

وی ادامه داد: دکتر نمکی هم برای همین گفتند حاضرند خود و خانواده‌یشان تزریق کنند این واکسن را خودمان تزریق می‌کنیم که اطمینان داده شود چون کشوری که وزیر بهداشت و خانواده او پیش قدم می‌شود، برای مردم اطمینان بخش است، البته اگر بعد نگویند که آب مقطر بوده است و می‌گویم که اگر واکسن بیاید و کسی بگوید نمی‌زنم، من حاضرم تزریق کنم.

تعطیلی جشنواره فیلم فجر در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها

رئیسی با اشاره به جشنواره فیلم فجر بیان کرد: در مورد رعایت پروتکل‌های جشنواره روز گذشته هم هشدار دادم و اعلام کردم که اگر رعایت نشود، باید تعطیل شود، حتی اعلام کردیم که بازدیدهای سختگیرانه انجام شود و اگر رعایت نشود، جشنواره در هر مرحله‌ای باشد، تعطیل خواهد شد، حتما باید کارشناس بهداشت محیط و حرفه‌ای حضور داشته باشد و کد ملی افرادی که می‌خواهند حاضر باشند باید بررسی شده و اگر کسی مثبت باشد، نباید اجازه ورود داشته باشد.

وی ادامه داد: برخی تصاویر را مشاهده کردیم که به خصوص عکاس‌ها به شدت نزدیک بودند و باز هم اعلام می‌کنیم که در هر مرحله اگر رعایت نشود، جشنواره لغو می‌شود، بنا براین در هر مرحله‌ایی که باشد حتی داوری، اگر پروتکل رعایت نشود باید تعطیل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز