خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تدابیر وزارت علوم برای قطعی برق حین امتحانات مجازی دانشجویان/"تکرار آزمون" و "استفاده از ارزشیابی مستمر" در صورت تایید ادعای دانشجو

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۱۱۳۳

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی تدابیر وزارت علوم برای قطعی برق حین امتحانات مجازی دانشجویان را تشریح کرد.

«محمدرضا آهنچیان» مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص قطعی برق تهران و مشکلات ناشی از آن برای دانشجویان حین امتحان مجازی اظهار داشت: از سوی معاونت آموزشی وزارت علوم نامه‌ای برای دانشگاه‌ها ارسال شده مبنی بر این که اگر دانشجویان با قطعی برق رو به رو شدند، اساتید به شرط این‌که تشخیص دهند واقعا قطعی برق در کار بوده و مساله دیگری پشت قضیه نبوده و امتحان‌دهنده از این موضوع سوءاستفاده نکرده باشد، دانشگاه حداکثر همکاری را داشته باشد. 

وی در ادامه افزود: این همکاری می‌تواند از طریق برگزاری امتحان مجدد و کمک به دانشجو برای این که با تاخیر در تحصیل یا فارغ‌التحصیلی مواجه نشود، صورت خواهد گرفت. این نامه ۲۷ دی ماه ۹۹ به کلیه معاونان آموزشی تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور ابلاغ شده است. 

آهنچیان درباره جزییات بند چهارم این نامه توضیح داد: در بند چهارم این نامه ملاحظه شرایط خاص و در نظر گرفتن محدودیت‌های ویژه که در بازه امتحانات به شکل ناخواسته و خارج از حدود اختیارات دانشگاه ایجاد می‌شود، مانند قطعی برق در برخی نقاط کشور کاملا به اختیار استاد است، البته با هدف پیشگیری از بروز دغدغه در دانشجویان و ایجاد چالش بین اعضای هیئت علمی و دانشجویان، حل مساله از طریق تکرار آزمون، در شرایطی که عضو هیئت علمی نسبت به بروز اختلال در زمان برگزاری آزمون، خارج از اراده دانشجو اطمینان دارد، در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی گفت: در بند پنج گفته شده استاد می‌تواند بگوید به علت قطعی برق از ارزیابی مستمر شما استفاده می‌کنم. به هر حال دانشجو نباید نگران باشد، البته در صورتی که مطمئن باشیم دانشجو مطابق صداقت صحبت کرده است.

مساعدت استاد با دانشجو در مواجه با قطعی برق حین امتحان مجازی

وی در پاسخ به این سوال در این شرایط ناگزیر به تحمل قطعی برق هستیم، آیا وزارت علوم با وزارت نیرو مذاکره‌ای برای اخذ برنامه زمانی قطعی برق در ایام امتحانات دانشجویان داشته است؟ گفت: به شکل مکتوب نامه رسمی از طرف وزارت علوم به وزارت نیرو ارسال نشده است.

آهنچیان افزود: نه اینکه امر امتحانات مهم نباشد، اما وقتی وزارت نیرو مستاصل می‌شود و نمی‌توانند انرژی را تامین کند مجبور به قطعی برق می‌شود. برخی جاها که در وضعیت اورژانسی به سر می‌برند مثل بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، کلینیک‌ها و کارخانجاتی که یک لحظه قطعی برقشان به آن‌ها میلیاردها ضرر می‌زند، بسیار حائز اهمیت هستند چون برخی از آن‌ها برق اضطراری ندارند یا برق اضطراری آن‌ها به موقع عمل نمی‌کند. 

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی گفت: وقتی وزارت نیرو از شرایط موجود در کشور آگاه است و ناگزیر به قطعی برق می‌شود، این مکاتبه رسمی که لطفا در این ساعت‌ها قطع برق نداشته باشید یا قطع برق را اعلام کنید، شاید یک نامه نگاری بیهوده یا کم ثمر باشد. من می‌دانم که در سطح دولت بین آقای دکتر اردکانیان وزیر نیرو و آقای دکتر غلامی صحبتی شده مبنی بر این که اگر بشود در بازه امتحانات قطعی برق نداشته باشیم، پاسخ آن‌ها نیز این بوده که وزارت نیرو تمام تلاشش را می‌کند. 

وی تاکید کرد: در حال حاضر وزارت نیرو برنامه قطعی برق را روی سایت‌ها اعلام کردند و این شاهدی بر آن است که اگر استادی شک کند به این که دانشجویش درست می‌گوید، قطع برق داشته یا نه از روی منطقه جغرافیایی محل زندگیش می‌تواند اطمینان حاصل کند.

هوافقت با درخواست حذف ترم در دکتری صرفا با ارائه مستندات درگیری با کرونا

وی در پاسخ به این سوال که برخی دانشجویان مقطع دکتری برای حذف ترم در ایام کرونا اقدام کرده بودند، اما چرا دانشگاه با حذف ترم آن‌ها موافقت نکرده است، گفت: وقتی دانشجو درخواست حذف ترم می‌دهد این به هیچ وجه تضمینی برای تصویب نیست. به این دلیل که مانند هر مورد دیگری دانشجو درخواست می‌دهد و دانشگاه پس از بررسی تایید یا رد می‌کند. 

آهنچیان ادامه داد: دانشجویان زیادی در کشور وجود دارند، اما درخواست حذف ترم باید با دلیل همراه باشد، زیرا حذف ترم تبعات زیادی برای کل کشور و آموزش عالی دارد. ما تاکید کردیم دانشجویی در دوره دکتری می‌تواند حذف ترم کند که مستقیم یا غیرمستقیم تحت تاثیر کرونا بوده باشد. دانشگاه‌ها حق دارند بسته به رشته و موضوع رساله دانشجو، درخواست آن‌ها را بررسی کنند. 

وی توضیح داد: در کل رویکرد دانشگاه‌ها مثبت و کمک کننده بوده، بارها گفتیم قرار شده با دانشجویان با مدارا برخورد کنند و اطمینان دارم که موارد با دقت بررسی می‌شود و با نگاه حل مساله دانشگاه‌ها عمل کردند. اگر دانشجویی که با شما تماس گرفته معتقد است که تحت تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم کرونا بوده و دانشگاهش درخواست او را برای حذف ترم نپذیرفته می‌تواند، در قالب یک نامه به وزارت علوم به دفتر برنامه ریزی آموزش عالی با مستنداتی که نشان دهد تحت تاثیر بوده از ما بخواهد رسیدگی کنیم. 

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی در پایان اظهار داشت: بعد از بررسی‌های لازم با مستنداتی که دانشجو ارائه کرده، ما موضوع را پیگیر خواهیم بود. مرجع دوم بعد از دانشگاه وزارت علوم است و دانشجویی که مدعی است واقعا تحت تاثیر بوده می‌تواند از طریق وزارت علوم پیگیر شود و این امر در وزارت علوم قابل رسیدگی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز