خبرگزاری کار ایران

ابراز امیدواری وزیر بهداشت از آغاز واکسیناسیون گروه‌های آسیب‌پذیر قبل از ۲۲ بهمن

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۷۶۹۲

وزیر بهداشت گفت: می‌خواهیم واکسیناسیون را با واردات از منابع مطمئن شروع کنیم. قراردادهای ما نهایی شد و به اندازه کافی برای گروه‌های آسیب‌پذیر منابع تامین و قراردادها در حال تکمیل است و امیدواریم قبل از ۲۲ بهمن واکسیناسیون گروه‌های آسیب‌پذیر را با واکسن وارداتی شروع کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید نمکی وزیر بهداشت در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در هرمزگان گفت: استان هرمزگان یکی از استان‌های بسیار بسیار موفق در زمینه کرونا بود و تشکر خودم را از این استان بارها اعلام کردم. 

او با اشاره به از سر گذراندن سه پیک بیماری کرونا در کشور گفت: ما در مقایسه با کشورهایی که میلیاردها دلار خرج کردند، یک میلیارد دلار از صندوق توسعه با حمایت رهبری گرفتیم و مقدار قابل توجهی از آن در قسمت‌های دیگر صرف شد و قسمت قلیلی در مجموعه نظام سلامت در مقایسه با جاهای دیگر دنیا صرف شد، البته قسمت قابل توجهی از این مبلغ در نظام سلامت تخصیص پیدا کرد. 

نمکی افزود: اصلی‌ترین عامل توفیق، همدلی، وفاق و همت و غیرتی است که در بدنه مملکت و همراهی مردم و همه دستگاه‌ها به کار آمد. 

وزیر بهداشت با ابراز نگرانی از شیوع موج دیگری از کرونا گفت: همواره من و همکارانم نگران بازگشت توفانی یک موج سنگین در بیماری کرونا هستیم. اینکه ناگهان با توفانی از مسافرت های سازمان نیافته مواجه شدیم نگران کننده است. 

او ادامه داد: لحظه‌ای که احساس کردیم رعایت پروتکل‌ها به دلیل عادی انگاری تمام شد نقطه سقوط شاخص‌های سلامت آغاز می‌شود چرا که رابطه تنگاتنگی در برابر رعایت پروتکل‌ها وعدم گسترش بیماری وجود دارد. 

نمکی با اشاره به نگرانی کادر درمان از مسافرت به برخی استان‌ها گفت: همکاران من نگرانند. وقتی فوج مسافرت را به استانی می‌بینند که با زحمت شبانه روزی بیماری را مهار کردند، نگران می‌شوند. 

او به اقدامات انجام شده در پی شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات ما اکسیژن بود و بیمارستان‌های ما با ظرفیت معمول تجهیز شده بود، و نیاز به اکسیژن بیماران کرونایی ناگهان ما را با انبوهی از نیاز به آن مواجه کرد، اما همکاران من در کمتر از یک ماه مشکلات را برطرف کردند و این یک انقلاب بود. همچنین در کمتر از یک ماه ۲۵۰۰ تخت آی. سی. یو اضافه کردیم که این هم یک انقلاب بود. 

نمکی افزود: در کمتر از دو ماه به تولیدکننده و صادر کننده ماسک و لباس پزشکی تبدیل شدیم. درکمتر از دو ماه رمدسیور و داروهای مورد نیاز را تامین کردیم و به عنوان صادر کننده مطرح شدیم و این برای یک کشور بحران زده و تحریم شده از مرزهای بیرون مملکت یک انقلاب بود. 

وزیر بهداشت گفت: می‌دانیم که مردم خسته شده‌اند و نیازمند مسافرت هستد اما می‌دانیم هیچ آفتی از طولانی شدن این بیماری برای اقتصاد کشور وحشتناک نیست و هرچه زودتر بتوانیم بیماری را کنترل و مهار کنیم به چرخه اقتصاد کشور و آرامش روانی جامعه خدمت بیشتری کرده ایم. 

نمکی ادامه داد: در مازندران اتفاق وحشتناکی رخ داد اما با تلاش همکاران ما ده شهر قرمز در مازندران در حال نارنجی شدن است و چیزی نیست جز وسواس همکاران من. 

او با اشاره به برگزاری برخی مراسم‌ها گفت: همکاران من حق دارند نگران اوج گیری دوباره کرونا باشند. علاوه بر سفرها شاهد برگزاری برخی مراسم‌ها بودیم که با پروتکل‌ها نمی‌خواند. نمی‌گویم در اغلب مملکت اینگونه بود اما در گوشه و کنار این شرایط را داشتیم. در ستاد کرونا با نگاه کارشناسی مطالبی را دلسوزانه مطرح می‌کنیم. 

نمکی با اشاره به صحبت‌های دکتر رئیسی در ستاد ملی کرونا گفت: در نشست قبلی ستاد ملی کرونا دکتر رئیسی مطالبی را مطرح کردند که شاید عزیزان من در شهر قم که پایگاه انقلاب اسلامی است و مدیون مردم این شهر در برافراشتن پرچم انقلاب هستیم دلخوری پیش آمد، اما تردید ندارم همکاران من جز احترام به شعائر نظام و انقلاب و مبانی انقلاب عظیم دیدگاهی ندارند. 

او گفت: وقتی معاون مربوطه در ستاد از همه کشور با دلسوزی و کارشناسی می‌گوید اتفاقاتی باید مدیریت شود و قرار نبود پخش زنده شود و آن یک جلسه کارشناسی بود. اگر حرف‌های مربوط به کووید را در ستاد نگوییم در کجا باید بگوییم؟ ممکن است برخی از این حرف‌ها به دلیل دلسوزی و دلشکستگی باشد. 

نمکی ادامه داد: همکاران من دوازده ماه است که خواب راحت نداشتند و در صحنه حضور دارند و جز دلسوزی برای مردم کشور چیزی در ذهنشان نیست. ممکن است از روی دلسوزی حرفی زده شود که به عزیز دیگری بر بخورد. همه ما خدمتگزار کوچک این سرزمین هستیم و آمده‌ایم برای مردم این سرزمین فدا شویم و برای آینده و خودمان صندلی را تدارک نمی‌بینیم. ما آمده‌ایم برای تکه تکه شدن جسم و روح خود برای مردم این سرزمین. 

وزیر بهداشت گفت: مردم بدانند نیامده‌ایم برای اهانت به عزیزی، آنهم در شهری که سنبل شهر خون و قیام این کشور است. اگر سوتفاهمی در شهر خاصی دامن زده می‌شود این اطمینان را می‌دهم که جز احترام، عزت و سربلندی چیزی را طلب نمی‌کنیم. اما حق داریم این انتظار را داشته باشیم که پروتکل‌ها رعایت شود و بار جدیدی را بر کشور تحمیل نکند. 

نمکی ادامه داد: عزیزان ما اگر تقاضایی از آن‌ها می‌کنیم نرنجند، عزیزی که در دسته‌ای بدون ماسک راه می‌افتد و جمعیتی را دنبال خود راه می‌اندازد می‌خواهد چه چیزی را ثابت کند؟ رهبر انقلاب در یک فضای تک و تنها به مظلومیت مادر خود گریه می‌کند چرا جلوتر از ایشان حرکت می‌کنیم؟ میخواهیم چه چیزی را اثبات کنیم؟ این اقدامات فقط به سنگین‌تر کردن کار ما در بیمارستان‌ها می انجامد. باید یک قدم دیگر بر داریم و انشالله این غول بی‌شاخ و دم را مهار می‌کنیم. 

او درباره واکسن کرونا گفت: کار واکسن ایرانی ما به خوبی پیش می‌رود و دومین گروه اجازه اقدام بالینی گرفتند. 

او درباره واکسن کرونا ایران و کوبا نیز گفت: این واکسن که با انتقال دانش فنی به کشور آمده در حال تکمیلشدن است و فاز دوم تست بالینی در بیرون از کشور در حال تمام شدن است و فاز سه را در پاستور شروع و در اوایل بهار به عنوان یک واکسن ساخت انستیتو پاستور با انتقال دانش فنی در کشور در دست خواهیم داشت. 

نمکی درباره آغاز واکسیناسیون در کشور گفت: می‌خواهیم واکسیناسیون را با واردات از منابع مطمئن شروع کنیم. قراردادهای ما نهایی شد و به اندازه کافی برای گروه‌های آسیب‌پذیر منابع تامین و قراردادها در حال تکمیل است و امیدواریم قبل از ۲۲ بهمن واکسیناسیون گروه‌های آسیب‌پذیر را با واکسن وارداتی شروع کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز