خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل عنوان کرد:

مهم‌ترین اثر سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی؛ ظرفیت‌سازی دانشی در داخل کشور

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۹۸۳۹

حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی، مهم‌ترین اثر سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی را ظرفیت‌سازی دانشی در داخل کشور دانست.

به گزارش ایلنا، سالار آملی در دومین نشست شورای هماهنگی سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی که صبح امروز (دوشنبه) با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، علی خاکی صدیق، معاون آموزشی، غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری این وزارت، صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان و پاکتچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو در سالن شهدای جهاد علمی برگزار شد، گفت: سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی یک ظرفیت گسترده بین‌المللی هستند که باید بتوانیم از آن‌ها بهره‌مند شویم و مهم‌ترین آن‌ها ظرفیت‌سازی دانشی در داخل کشور است. 

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم تصریح کرد: با ارتباطاتی که در سطح بین‌الملل برقرار می‌شود و تبادل تجربیاتی که صورت می‌گیرد و همچنین تعاریفی که در داخل پروژه‌ها انجام می‌شود، می‌توان ظرفیت دانشی کشور را افزایش داد. 

وی در ادامه به دیگر اثرات این سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی و ارتباط با آن‌ها پرداخت و گفت: این ارتباطات می‌تواند کشور را در داخل زنجیره بین‌المللی دانش جهانی قرار دهد. همچنین این سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی در هنجارسازی بین‌المللی نقش گسترده‌ای دارند و روند علم و دانش جهانی را به ما نشان می‌دهند. 

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در ادامه به وضعیت حضور ایران در سازمان‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون ایران، عضو ۷۱ سازمان و مجمع بین‌المللی است که در سطح ستاد وزارت علوم و در سطح دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی عضو آن‌ها هستیم که وزارت علوم به صورت مستقیم عضو ۱۵ سازمان است. همچنین سازمان و مدیریت ۲۷ نهاد منطقه‌ای و بین‌المللی در ایران مستقر است که در واقع هدایت آن‌ها را کشورمان در سطح منطقه به دست دارد. 

وی در ادامه با اشاره به قانون وزارت علوم، تصریح کرد: در قانون وزارت علوم، در دو قسمت به مجامع و سازمان‌های بین‌المللی اشاره شده است؛ بند ۱۴ الف، ماده ۲ که به ارتباط مراکز علمی و تحقیقاتی داخل کشور با مراکز علمی و تحقیقاتی منطقه‌ای و بین‌المللی اشاره دارد و همچنین بند ۱۱ ج، ماده ۲ که نمایندگی دولت در مجامع و سازمان‌های بین‌المللی و برقراری ارتباطات در حوزه مأموریت‌ها را بر عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار داده است. همچنین بند ۱۳ راهبرد کلان ۹ بخش راهبردهای ملی، که به ساماندهی ارتباطات بین‌المللی در حوزه علم و فناوری بین سازمان‌ها و مجامع، دانشمندان و متخصصان اشاره دارد. 

سالار آملی با اشاره به گستردگی فعالیت‌ها و پراکندگی و تشتت مدیریت و هماهنگی ارتباطات در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی در ایران گفت: به‌منظور دستیابی به اهداف و تبیین سیاست‌های کلان، نظارت بر عملکرد و جلب حمایت سازمانی و همچنین، ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در فعالیت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی، شورایی متشکل از وزیر علوم، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل، معاونان آموزشی، پژوهش و فناوری، رئیس سازمان امور دانشجویان، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع، حقوقی و امور مجلس وزارت و همچنین رئیس هیئت امنا و هئیت ممیزه مرکزی وزارت علوم، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو و ۳ نفر از مدیران دانشگاهی و صاحب‌نظران با حکم وزیر تشکیل می‌شود. 

وی در ادامه ضمن تأکید مجدد بر عضویت ایران در ۷۱ سازمان و مجمع بین‌المللی و هدایت ۲۷ سازمان، گفت: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از ظرفیت این سازمان‌ها استفاده می‌شود. چنانچه این عدد به ۷۰ یا ۸۰ درصد برسد، تحولی در آموزش عالی از نظر جابجایی و انتقال دانش و قرار گرفتن در حلقه‌های دانش بین‌المللی اتفاق خواهد افتاد. 

سالار آملی در پایان نیز با اشاره به انواع نهادهای زیرمجموعه یونسکو که در کشور فعال هستند گفت: ۱۶ کرسی یونسکو در کشور داریم که اگر واقعاً به حرکت درآیند می‌تواند به نفع علم و فناوری کشور باشد. 

گفتنی است در دومین نشست شورای هماهنگی سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی که بر اساس آیین‌نامه جدید همکاری علمی، آموزشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی برگزار شد، عملکرد سه نهاد ملی میزبان کرسی‌ها و مراکز یونسکو و اتحادیه حاشیه اقیانوس هند (یار) بررسی شد. همچنین دانشگاه‌های بین‌المللی امام خمینی (ره) و صنعتی اصفهان به ترتیب به عنوان مراجع ملی هماهنگ‌کننده همکاری با شبکه دانشگاه‌های جاده ابریشم (سن) و سزامی (سیسمی) تعیین شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز