خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله اعرافی:

راهبرد تعامل و همگرایی حوزه و دانشگاه باید دائم بازخوانی شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۲۲۷۷

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: وظیفه همه ما این است که این همگرایی و گفتگو و تعامل را تقویت کند و عرصه‌های نویی را بگشاید. این تعامل و همگرایی حوزه و دانشگاه یک استراتژی و آرمان بزرگی است که دائم باید بازخوانی شود و با خوانش‌های جدید و نگرش‌های نو به عرصه‌های جدیدی ورود پیدا کند.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، با اشاره به آرمان وحدت حوزه و دانشگاه گفت: آرمان وحدت حوزه و دانشگاه و استراتژی کلان حوزه و دانشگاه در کشور اسلامی ما و کشورهای اسلامی یک آرمان بلندی است که وظیفه سنگینی را بر دوش همه ما قرار می‌دهد تا آن را در تحولات فکری، پیشرفت‌های آموزشی، فرهنگی و معرفتی خود مجسم کنیم و دنبال کنیم. 

آیت‌الله اعرافی ضمن اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه وحدت حوزه و دانشگاه گفت: در دانشگاه‌ها شاهد وجود یک نهاد فاخر و فرهیخته با فرمان رهبری هستیم که نتایج مهمی در این تقریب و تعامل به بار آورده است. از سوی دیگر دانشگاه‌های ویژه‌ای با رویکردهای خاص با حوزه علوم انسانی از منظر علوم اسلامی تأسیس شدند. مراکز پژوهشی در شعاع وزارت علوم شکل گرفتند که نقطه‌های اتصال با معارف اسلامی و حوزه بودند. 

وی با اشاره به نیاز به رویکردهای مختلف در طراحی علمی برای وحدت حوزه و دانشگاه گفت: طبعاً ما در طراحی‌های علمی‌مان نیازمند این هستیم که به رویکرد معنوی، اخلاقی، فلسفی و اجتماعی و بین‌المللی اهتمام ویژه داشته باشیم. همه این رویکردها می‌تواند منشأ تطورات در علوم، چه در حوزه و چه در دانشگاه شود. 

آیت‌الله اعرافی در ادامه تأکید کرد: دنیای امروز نیازمند به این است که در حرکت‌های علمی خود رویکرد معنوی عرفانی و اخلاقی و فرهنگی را واقعاً توجه کند و هم اینکه ما به رویکردهای فلسفی نیازمندیم در پایه علوم و مبانی علوم و هم به رویکرد اجتماعی که همه کارکردهای ما باید در خدمت جامعه قرار گیرد. در کنار اینها رویکرد بین المللی هم مهم است. 

وی در پایان با ضمن اشاره مجدد بر سودمندی گفتگوی علمی میان حوزه و دانشگاه گفت: گفتگوی علمی و میان‌رشته‌ای برای همه ما سودمند است. همه ما باید ظرفیت و زیرساختهای تعامل علمی را فراهم کنیم. حوزه و مدیریت حوزه هم تلاش می‌کند این قلمروهای زیرساختی را گسترش دهد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز