خبرگزاری کار ایران

معاون پرستاری وزارت بهداشت:

ابتلای ۴۵ هزار پرستار به کرونا/ جذب پرستاران ۸۹ روزه در صورت رضایت از عملکردشان

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۱۳۱۳

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: اگر دانشگاه‌ها از نیروهای پرستاری در طرح ۸۹ روزه رضایت دارند امیدوارم هر چه سریع‌تر برای جذب آنها در بیمارستان‌ها اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «مریم حضرتی» معاون پرستاری وزارت بهداشت در نشست خبری به مناسبت روز پرستار، درباره قراردادهای ۹۸ روزه‌ی پرستاران بیان کرد: در اوایل شیوع کرونا چون تعداد تخت‌های اشغال شده بالا رفته بود، دانشگاه‌ها به جذب پرستار اقدام کردند و در بسیاری از دانشگاه‌ها سعی کردند تا این موضوع را کنترل کنند، الان طبق اطلاعاتی که دارم، تعداد کمی از افراد با قرارداد ۸۹ روزه در بیمارستان مشغول کار هستند.

وی ادامه داد: اگر دانشگاه‌ها از این نیروها رضایت دارند امیدوارم هر چه سریع‌تر برای جذب آنها اقدام کنند.

حضرتی در مورد حضور افراد غیرمرتبط با رشته‌های پرستاری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، افزود: در مراکز بیمارستانی معمولا نیروها پرستار هستند، اما در مراکز دیگر درمانی، برای کارهای ابتدایی مثل کمک برای غذا خوردن بیمار، از این نیروهای غیرمرتبط استفاده می‌شود، در طرح شهید قاسم سلیمانی که برای کاهش اپیدمی برگزار شده است از تمام گروه‌های درمانی، هلال احمر و بسیج استفاده شده، اما کارهای درمانی به هیچ وجه به افراد غیر داده نمی‌شود.

امسال ۱۰ هزار نیروی پرستاری گرفتیم

وی ادامه داد: پرستاران بزرگترین جمعیت و گروه نظام سلامت هستند و با کمک معاونت توسعه امسال ۱۰ هزار نیروی پرستاری گرفتیم و الان هم مجوز ۳۰ هزار نیروی دیگر گرفته شده تا بتوانیم بیش از ۵۰ درصد نیروها را جذب کنیم.

حضرتی با اشاره به تعداد پرستاران مبتلا به کرونا گفت: از ابتدای کووید ۱۹ حدود ۴۵ هزار پرستار به کرونا مبتلا شدند و به استعلاجی رفتند ودر نهایت به کار برگشتند.

وی ادامه داد: الان مشکل بزرگ ما کمبود نیرو است و اگر قانون ارتقای بهره وری را نمی‌توانیم اجرا کنیم برای کمبود نیرو است و تا الان ده هزار نیرو جذب کردیم و مجوز گرفته شده تا ۳۰ هزار نفر دیگر هم تامین شود، با این کار امیدواریم تا درصد بالایی از این نیروها را به پرستاری اختصاص دهیم.

وی با اشاره به ماجرای به کارگیری پرستاران باردار در بخش‌های کرونا، گفت: از همان اول که مساله کووید در کشور مطرح شد ما به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم که اگر پرستار باردار، بیمار زمینه‌ای و یا موارد به این شکل در مراکز و بیمارستان‌های بخش کرونا هستند به بخش‌های غیر منتقل کنند.

حضرتی با اشاره به حضور افراد غیرپرستار در بیمارستان‌ها بیان کرد: در نظر داشته باشید به دلیل مشکلات ایجاد شده‌ در رابطه با کرونا اگر بیمارستان‌ها افراد غیر پرستار را می‌گیرند تخلف است و باید به ما گزارش داده شود تا پیگیری کنیم.

کاهش درآمد بیمارستانی و فشار بر روی پرستاران

وی با اشاره به مشکلات پرداخت‌های فوق‌العاده ویژه گفت: این موضوع به معاونت توسعه مربوط است، البته ما پیگیر هستیم و به همت معاونت توسعه به دانشگاه اعلام شده و دانشگا‌ها باید هزینه را تامین و پرداخت کنند، در اسفند ۹۸ ما درخواستی کردیم تا اضافه کارها از کارانه جدا شود و در بیشتر دانشگاه‌ها انجام شد ولی چون عمل‌های درآمدزای بیمارستان‌ها کاهش پیدا کرد، درآمدهای بیمارستانی کم شده و برای همین طرح فوق‌العاده ویژه مطرح شد تا کمی مشکلات را ترمیم کند.

وی در مورد ممانعت از حضور همراه بیمار در بیمارستان‌ها ادامه داد: همراه بیمار در بیمارستان، به انتشار ویروس کمک می‌کند و برای همین به جای همراه از کمک پرستار استفاده کردیم و الان بسیاری از بیمارستان‌ها کمک پرستار می‌گیرند و امیدواریم در همه‌ی بیمارستان‌ها این اتفاق بیفتد.

حضرتی با اشاره به ایجاد بحران‌های روحی در بین پرستاران، از ایجاد مشاوره‌ی رایگان برای آنها خبر داد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز