خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت مطرح کرد:

رتبه سی و یکم ایران در مرگ و میر کرونا

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۹۶۳۲

وزیر بهداشت گفت: علیرغم اینکه گفته می‌شود کشورمان رتبه دوازدهم میزان مرگ و میر کرونا است، اما در واقع ایران رتبه‌ی سی و یکم جهان از نظر میزان مرگ و میر را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «سعید نمکی» وزیر بهداشت در ستاد کرونای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه باید از میزان مبتلایان و ورودی بیمارستان‌ها کاسته شود، بیان کرد: اگر این هنرمندی را داشته باشیم که بتوانیم حداقل از مرگ یک نفر در استان بکاهیم که آن یک نفر حتما امید یک خانواده است، بزرگترین خدمت را به مردم کردیم.

وی ادامه داد: این استان در خیز شدید پاییزی قرار گرفت و التهاب در استانی با پراکندگی جمعیت مثل خراسان جنوبی برای ما بسیار حائز اهمیت است، وقتی جنوب کرمان و استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی را گرفتار چنین شرایط سختی می‌بینیم به عنوان نیروهای تخصصی به این فکر می‌کنیم که چه اتفاق سنگینی ممکن است رقم خورده باشد که طبس رتبه اول مرگ و میرها را به خود اختصاص داده است.

نمکی افزود: چون جایی مثل آمل، بابل و رشت وقتی شیوع اتفاق می‌افتد، برای ما تفسیر آن کاملاً متفاوت خواهد بود، چون یک مرگ در خراسان جنوبی گاهی وقت‌ها مانند ده مرگ در یک منطقه پرجمعیت خواهد بود و تحلیل آن برای ما متفاوت است.

وزیر بهداشت ادمه داد: اتفاقی که به عنوان پیک جدید در دنیا افتاد ما آن را کاملاً پیش‌بینی می‌کردیم، چون بعد از مهار کرونا در اردیبهشت ماه، ما از گوشه‌های این زمین گل خوردیم و با لطف خدا و همکارانمان و همچنین مردم به زیر ۴۰ فوتی در روز رسیدیم، در اوج تحریم و بدترین شرایط اقتصادی مملکت بودیم که کار بسیار عظیمی را به دلیل ساده انگاری و اندیشه‌هایی که مبتنی بر تفکر نبود این رقم از دست ما خارج شد و وارد پیک دوم و بعد از آن سوم شدیم که پیک سوم تمام جهان را درگیر کرد.

وی گفت: علیرغم اینکه گفته می‌شود کشورمان رتبه دوازدهم میزان مرگ و میر کرونا است، اما در واقع ایران  رتبه‌ی سی و یکم جهان از نظر میزان مرگ و میر را به خود اختصاص داده است. حدود ۸۸ کشور جهان یا آمار نمی‌دهند و یا اینکه آمار درستی اعلام نمی کنند.

نمکی بیان کرد: روزی که دو مرگ اول کرونا را اعلام کردم، دو روز به انتخابات مانده بود و بعضی از دوستان توصیه می‌کردند که چیزی نگویم، اما من گفتم به مردم هرگز دروغ نمی‌گویم و چیزی را پنهان نمی‌کنم برای آنکه اگر اعتباری داریم از همین مردم است و اگر روزی همین مردم ما را باور نداشته باشند آن وقت باید به حال خودمان گریه کنیم، آماری که ما امروز اعلام می‌کنیم مقرون به صحت ترین آمار جهانی است.

وی ادامه داد: گاهی در مورد همین موضوعات، حرف‌هایی مطرح می‌شود که به روزش برای این ادعاهای پوشالی حرف زیاد دارم اما الان وقت این موضوعات نیست، چون الان نه فرصت این مسائل است و نه این که صلاح است تا وارد این تله‌های ژورنالیستی شویم، الان فقط برای ما این مهم است که مردم ببینند میزان مرگ و میر در آرامستان‌ها کم شده باشد.

وزیر بهداشت بیان کرد: ما با دست‌های بسته در اقیانوس بلا شنا می‌کنیم در حالی که آن‌ها سیستم‌های اقتصادی سر و پایی دارند، اگر من بخواهم یک دارو وارد کشور کنم به خاطر خباثت آمریکایی‌ها باید صد بانک را دور بزنم و در آخر هم قفل خواهم شد.

وی ادامه داد: در این پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفته ایران باید ۱۲۰۰ فوتی می‌داشت اما منحنی تغییر کرد، ما ۱۶۰ شهر قرمز داشتیم که این تعداد به ۶۴  و الان حدود ۲۰ و خورده‌ای شهر قرمز رسیده است که همه‌ی اینها در مدت دو الی سه هفته است که اتفاق افتاده است و کم کم هم بر روی بیمارستان‌ها تاثیر گذاشته است.

وزیر بهداشت گفت: در یکم آذر ماه سرتاسر کشور درگیر ویروس بود و بعد از آن ذره ذره کاهش پیدا کرد و الان به ندرت لکه‌های قرمز در نقشه کشور می‌بینیم که امیدواریم در آینده بسیار نزدیک محو شود.

وی بیان کرد: ما یک نگرانی عمده‌ایی که داریم، بحث ساده انگاری و عادی پنداری در رابطه با کرونا است و زخمی که هنوز بر پیکر نظام سلامت مانده است، هر گونه عادی انگاری مارا به شرایطی بسیار وخیم مبتلا خواهد کرد و پیک زمستانی سنگین ایجاد می‌شود، ما شب یلدا را در پیش رو داریم و ایرانی نیست که شب یلدا را پاس ندارد، اما در نظر داشته باشید که ما همان مردمی هستیم که همیشه ۱۳ فروردین پاس می‌داشتیم اما امسال همه در خانه ماندیم.

نمکی افزود: تقاضا دارم که امسال شب یلدا را هم شکل دیگری ببینیم، ما راهی جز این نداریم که خلاف رویه‌های گذشته عمل کنیم تا ویروس کرونا تمام شود، از مردم می‌خواهیم که امسال را با شیوه‌های دیگری برگزار کنند چون نمی‌دانم که این دام جدید چقدر سنگین خواهد بود، در پیک سوم، بیماری سرکش‌تر شده بود و خانواده‌ها را گرفتار می‌کرد، حتی افراد با سن پایین‌تر را بیشتر درگیر می‌کرد، اگر پیک جدیدی شکل بگیرد حجم سنگینی از بیماری را خواهیم داشت، پس ناچاریم که رعایت کنیم.

وزیر بهداشت گفت: موضوع دیگر بحث واکسن است و صحبت‌های زیادی در مورد آن شنیده می‌شود که بعضی دوست دارند این روزها فقط حرف بزنند، واکسن پدیده‌ای نیست که بشریت را از کرونا نجات دهد، البته که تاثیر گذار است اما همه‌ی داستان نیست و اینکه ما به عنوان مجموعه وزارت بهداشت همه تلاشمان را می‌کنیم تا مردم سرزمین حسرت نداشتن چیزی که دیگران دارند را نخورند.

وی ادامه داد: هر دارویی که در رابطه با کرونا اعلام شد ما هم کمی بعد در ایران داشتیم، برای خیلی از کارها ما چراغ خاموش جلو می‌رویم چون با دنیایی طرف هستیم که می‌خواهد حقوق مسلم ما را نفی کند، برای جابجایی یک دستگاه هزاران گمرک ما را قفل می‌کند، بنابراین به جای اینکه خبری بدهم و مردم برای من کف بزنند چیزی نمی‌گویم تا راه‌های رسیدن قفل نشود واکسن را تولید می‌کنیم و در بهار سال آینده واکسن ساخت این مملکت را خواهیم داشت.

نمکی گفت: تردید نکنید از طرف دیگر ما واکسنی که اینجا قرار باشد روی ما تست شود را اجازه ندادیم، اجازه نخواهم داد هم وطنم گروه هدف تست واکسنی باشد که دوره‌اش را جای دیگر نگذرانده باشد، بهترین و موثرترین واکسن دنیا را برای کشور در حال تهیه هستیم و منابع آن هم دستور داده شده تامین شود و در روزهای آینده این خبر خوش را خواهیم داد که این واکسن از معتبرترین منابع وارد کشور می شود ملت شریف ایران موش آزمایشگاهی هیچ جریانی نمی‌شود و ما نخواهیم گذاشت غیرت ملی این سرزمین پایمال شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز