خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر آموزش‌ و پرورش خبر داد:

افزایش ۱۳.۴ درصدی بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰/ رشد ۲۵ درصدی حقوق فرهنگیان

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۷۹۹۵

معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از افزایش ۱۳.۴ درصدی بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اللهیار ترکمن معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری بودجه سال ۱۴۰۰ وزارت آموزش و پرورش گفت: بودجه ۱۴۰۰ اولین بودجه قرن ۱۵ است و با توجه به رویکر هایی که به مجموعه های ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: بودجه سال ۱۴۰۰ برای پوشش همه دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است. ما در مدارس دولتی تعداد ۱۳ میلیون دانش‌آموز داریم همچنین تعداد ۸۸۴ هزار و ۱۵ نفر نیرو در همین مدارس هستند. علاوه بر این تعداد ۵۱۹ هزار کلاس‌های دولتی نیز داریم که فعالیت‌های آنها بر اساس بودجه از ۱۴۰۰ معین می‌گردد.

وی ادامه داد: ما تا سال ۱۴۰۳ با ریزش منفی یعنی کاهش نیروی انسانی در مقابل نیروی دانش‌اموزی مواجه خواهیم بود. حدود ۱۳ درصد از کلاس‌های ما معادل ۶۷ هزار و ۳۱۶ کلاس درس خارج از نُرم استاندارد یعنی تعداد ۳۵ دانش آموز یا بیشتر  در کلاس درس، دانش آموز را دارد. حدود ۶.۱۰ درصد  معادل سه هزار و ۲۰۹ کلاس درس نیز زیر نُرم استاندارد هستند.

اللهیار گفت: اعتبارات بودجه آموزش و پرورش به دو دسته تقسیم می‌شود که یک بخش آن ذیل ستاد وزارت آموزش و پرورش و یک بخش آن درخصوص سازمان‌های تابعه این وزارتخانه است. بر اساس اطلاعات موجود در جدول ۷، ۹ لایحه اعتبار بودجه آموزش و پرورش ۱۱۲ هزار میلیارد  آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است. این مبلغ ۱۱۲ هزار میلیارد تومان معادل ۱۳.۴ درصد است که نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

الهیارترکمن با بیان اینکه با توجه به رویکردهای بخشنامه، بودجه به مجموعه‌های اجرایی ابلاغ و در مجلس درحال بررسی است درباره کلیات لایحه توضیحاتی داد و افزود: در بخشنامه بودجه ۱۴۰۰ کلیاتی داریم که براساس آن بودجه تدوین شده و چارچوب این تدوین بر ۳ مبنا صورت گرفته است لذا ۶ رویکرد مشخص و برای تدوین لایجه وجود دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص بودجه کلی کشور در سال ۱۴۰۰ گفت: بودجه عمومی کشور در سال  ۱۴۰۰، حدود ۸۴۱ هزار میلیارد و ۳۰۰ است که این میزان نسبت به سال گذشته رشد ۴۷.۳ درصدی دارد.

وی در ادامه درباره رشد بودجه‌ای امسال اضافه کرد: در بودجه ۱۴۰۰ درامد دولت ۱۰ درصد رشد، واگذاری سرمایه‌ای ۱۱۰ درصد، واگذاری مالی ۷۱ درصد، هزینه تملک ۴۶ درصد، اعتبارات تملکات دارایی ۱۸ درصد رشد داشته‌اند و همانطور که پیش‌تر اشاره شد در بودجه عمومی کشور نسبت به سال ۹۹، ۴۷.۳ درصد رشد بودجه داشتیم.

وی افزود: در لایحه ۱۴۰۰ به طور مثال حدود ۳۳ درصد اعتبارت کل کشور در فصل اول که جبران خدمات کارکنان است رشد داشته است. اعتبارات هزینه‌ای در بودجه براساس فصول هزینه ابلاغ می‌شود فصل اول ۷۶ درصد، فصل دوم ۵۲ درصد، فصل سوم ۱.۳ درصد، فصل چهارم ۴۴ درصد، فصل پنجم یعنی کمک بلاعوض ۲۹ درصد منفی، فصل ششم ۳۹ درصد و فصل هفتم ۳۳ درصد رشد داشته است.

معاوت برنامه ریزی و توسعه منابع درباره رشد سایر بخش‌های آموزش و پرورش در بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: در بخش بودجه آموزش‌های مختلف رشد اعتباری ۱۵۱ درصد، امور قضایی ۲۹ درصد و امور اقتصادی ۶۲ درصد، در بخش تربیت بدنی ۳۳ درصد، در بخش آموزش و پژوهش ۷۲ درصد رشد داشته است.

وی افزود: میزان بودجه و اعتبارات آموزش و پرورش متناسب با حجم فعالیت‌های سال بعد تعیین می‌گردد. اما اگر روند هر ساله به  سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور توجه کرده باشیم می‌بینیم که هر سال‌ سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کم می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با توضیح درباره ۱۴ ردیف ذیل ستاد آموزش و پرورش گفت: این ۱۴ ردیف به شرح ذیل است؛ اعتبارت سرانه مدارس ۳۰ درصد و مدارس شبانه روزی و سرویس ایاب و ذهاب ۱۹۷ درصد رشد داشتند.

وی ادامه داد: ۳۶ درصد برای فعالیت‌های تربیتی بدنی، ۲۷ درصد برای توسعه آموزش‌های پیش دبستانی در مناطق محروم و دوزبانه، ۴۳ درصد برون سپاری در آموزش‌های عملی و کارگاهی کاردانش، ۴۲ درصد برای فعالیت‌های پرورشی ، ۴۳ درصد برای اداره مدارس خارج از کشور ،۳۰ درصد برای کیفیت بخشی به فعالیت‌های آموزش و پرورش و ۶۸ درصد برای اعتبارات استانی شاهد رشد بودجه هستیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: در مجموعه ۱۴ ردیف ذیل ستاد آموزش و پرورش، ۹۴ درصد اعتبارت اداره کل استان‌ها و ۶ درصد مربوط به هزینه‌های ملی است.

وی در خصوص اعتبارات تملک دارایی توضیح داد: این بخش از اعتبارات در ۹ قالب طرح عمرانی برنامه ریزی شده است که ۳۳ درصد در بخش عمومی رشد و در بخش درآمدها ۱۱ درصد رشد یافته است. علاوه بر اینها که گفته شد ما ۱۱ ردیف دیگر مربوط به سازمان‌های وابسته آموزش و پرورش مانند سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، سازمان تیزهوشان و سازمان مدارس استثنایی داریم که اعتبارات آنها نسبت به سال ۹۹ حدود ۳۳ درصد افزایش یافته است. با توجه به اینکه تنها شاخص مالی ما سهم دولت است اما در کل افزایش و رشد بودجه برای آموزش و پرورش رشد قابل قبولی است اما نیازمند تقویت است. در هر صورت با توجه به اینکه تنها شاخص مالی ما سهم دولت است می‌توان گفت که برای آموزش و پرورش رشد قابل قبولی وجود داشته است.

وی گفت: مشکلات مالی آموزش و پرورش مربوط به دولت خاصی نمی‌شود بلکه برگرفته از گذشت زمان است و با مرور زمان این شرایط پیش آمد این را هم باید در نظر گرفت که سیاست های خوبی برای حل مشکلات در نظر گرفته شد.

او در خصوص مجوز استخدام‌ها و رفع کمبود نیروی انسانی گفت: ترکیب مجوز استخدامی ها از سال ۱۴۰۰ تغییر خواهد کرد و ما می توانیم کمبود نیروی انسانی در رشته های مختلف را رفع کنیم. همچنین از سال ۹۹ سرانه مدارس را متمرکز کردیم تا بیش از گذشته به مدارس توجه شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره بودجه سرانه بهداشتی مدارس گفت: تا به امروز  ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین تجهیزات بهداشتی مدارس به استان‌ها ابلاغ شده است. البته مشکلات بودجه همواره وجود داشته است اما در خصوص رشد بودجه آموزش و پرورش به لحاظ فرهنگی سومین رتبه را دز جهت افزایش بودجه دارد.

وی در خصوص تخصیص بودجه سال ۹۹ اظهار داشت: در حال حاضر ما در سومین مرحله از تخصیص بودجه سال ۹۹ قرار داریم  که البته تخصیص بودجه به مرحله چهارم هنوز باقی مانده است و تاکنون مشکلی در این زمینه مشاهده نشده است.

الهیار درباره تامین تبلت و گوشی تلفن همراه برای دانش‌آموزان مناطق محروم بیان کرد: این مهم در اختیار و از جمله وظایف آموزش و پرورش نیست. ما در این خصوص پیشنهاداتی را ارائه کردیم را ارائه کردیم، ولی تهیه تبلت از ماموریت‌های ما نیست ولی پیگیر هستیم تا بتوانیم این مشکل را حل و فصل کنیم. اما خیرین و افرادی که قدرت خرید بیشتری دارد می‌توانند در این زمینه کمک شایانی کنند.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع درباره زمان اجرای رتبه بندی گفت: آموزش و پرورش و دولت درباره رتبه بندی در ۳ مرحله ورود پیدا کرده است، با توجه به مفاد برنامه قانون توسعه دولت تصمیم گرفته شد تمام اقدامات تجدید ساختار با نگاه ویژه این لایحه به مجلس ارایه شود. البته ما در این زمینه از نظام آموزش عالی کپی برداری نکردیم لذا معلمان جایگاه خاص خودشان را دارند.

او افزود:  لایحه جدید رتبه بندی اکنون طراحی و  سازوکارهای مربوط به آن  در لایحه پیش بینی و به دولت ارسال شده است. امیدواریم در کمیسیون تخصصی نهایی و به صحن دولت ارئه و تبدیل به قانون شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره افزایش حقوق فرهنگیان در سال ۱۴۰۰ بیان کرد: در حال حاضر همان مبلغ و میزان ۲۵ درصد افزایش حقوق برای فرهنگیان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: آخرین اقدامات درباره مسکن فرهنگیان نیز در حال پیگیری است، در همین راستا تفاهم نامه احداث ۱۷۰ هزار واحد با وزارت راه را داشتیم که در سه سال آینده اجرایی خواهد شد. پس از این طرح  حدود ۴۴ هزار مسکن در ۱۸ استان کشور احداث شد که فقط به فرهنگیان واجد شرایط تعلق می گیرد. طرح هایی نیز برای شهرهای جدید داریم که در حال پیگیری هستند.

او در خصوص کسری بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۹ اظهار داشت : نزدیک به یک دهه است که  با مشکل کسری بودجه مواجه هستیم به همین خاطر  بودجه طی سه مرحله تامین می شود و ۷۵ درصد در لایحه، ۱۰ درصد از محل سرجمع منابع در تخصیص ها و ۵ تا ۱۰ درصد به عنوان کسری به سال بعد منتقل می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز