خبرگزاری کار ایران

کاهش وسعت دریاچه ارومیه/دی ماه آغاز انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه

asdasd
کد خبر : ۹۷۹۳۳۱

نماینده استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان ‌غربی گفت: از کاهش وسعت دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته خبر داد.

فرهاد سرخوش در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: وسعت کنونی دریاچه  2 هزار و 750 کیلومترمربع است که  در سال گذشته در همین زمان، وسعت دریاچه ارومیه 2 هزار و 807 کیلومترمربع بوده است.

سرخوش  افزود: هم اکنون حجم دریاچه ارومیه سه میلیارد و 16 میلیون مترمکعب است که نسبت به مشابه سال گذشته که سه میلیارد و 35 میلیون مترمکعب آب را در خود جای داده بود کاهش یافته است.

طرح انتقال آب سد «کانی سیب» به دریاچه ارومیه دی ماه امسال افتتاح می‌شود.

رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان ‌غربی گفت: از بهره برداری  طرح انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه،در دی ماه امسال خبر داد و افزود:سد کانی سیب مراحل پایانی خود را طی می کند و ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد به طوری که تاکنون پنج هزار میلیارد ریال برای سد و تملک اراضی اطراف آن هزینه شده‌ است.

وی گفت: 5 هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار کل این طرح در سالجاری است که تاکنون 4 میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال آن تخصیص یافته است.

رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی افزود: یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اتمام کانال آب بین بند "بادین اباد" تا سد "کانی سیب" که طول آن ۴.۶ کیلومتر است مورد نیاز است.

سرخوش افزود: کانال دیگری نیز وجود دارد که شروع آن از خروجی تونل به سمت "گدارچای" به طول ۱۱.۵ کیلومتر است که وطیفه انتقال آب به سمت رودخانه "گدار" و دریاچه ارومیه را به صورت روباز برعهده دارد.

وی بیان کرد: برای کل این پروژه که شامل سد، تونل و کانال است تاکنون ۲۴ هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه است و این سد آخرین نقطه‌ای است که می‌شود به صورت ثقلی و در کانال‌های روباز، آب را به دریاچه ارومیه انتقال داد چرا که بقیه پروژه‌ها به علت ارتفاع سطح، به پمپاژ آب چند صد متری نیاز دارد و یک هزینه دائمی بهره‌برداری را نیز در برمی‌گیرند.

سرخوش با بیان اینکه این طرح بزرگ که نقش مهمی در احیای دریاچه ارومیه خواهد داشت پیش‌بینی شده است دی ماه امسال مورد بهره‌برداری قرار گیرد، افزود: سدخاکی کانی‌سیب در حدود ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان پیرانشهر قرار دارد که ۵۰ متر ارتفاع و ۳۳۰ میلیون مترمکعب حجم مخزن دارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز