خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آذربایجان غربی گزارش می دهد؛

مثلث مرزی آذربایجان غربی سکوی پرتاب اقتصاد مرزنشینان

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۹۱۴۸

بهره‌گیری از فرصت مرز می‌تواند یکی از بهترین راهکارها برای رونق اقتصادی در مناطق مرزنشین باشد که در قالب داد و ستد و مبادلات تجاری با کشورهای همسایه از طریق مرزهای رسمی و بازارچه‌های غیررسمی صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با توجه به هم مرزبودن آذربایجان غربی با سه کشور و وجود تنها مرز زمینی با اروپا در این استان، آذربایجان غربی به عنوان دروازه اروپا در کشور شناخته شده می‌شود. از همین رو تبادلات مرزی، بخش مهمی از امرار معاش و کسب درآمد اهالی مرزنشین این استان بشمار می‌آید.

ایجاد اشتغال و فرصت‌های شغلی برابر، افزایش درآمد، کاهش فقر، جلوگیری از پدیده قاچاق، رسمیت بخشیدن به فعالیت‌های تجاری، کاهش پدیده کولبری و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها را می‌توان از اثرات مثبت فعالیت‌های تجاری مرزی دانست.

البته جدای از کارکردهای اقتصادی؛ در حوزه معنوی، گردشگری و توریسم درمانی نیز نباید از نقش اساسی مرزهای زمینی غافل بود که به عنوان پل ارتباطی میان کشور ما با همسایه‌ها نقش ایفا می‌کنند.

ایجاد ۳ بازارچه جدید در آذربایجان غربی در دستور کار قرار دارد

محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی  در خصوص سیاست‌های دولت سیزدهم جهت توسعه بازارچه‌ها و کمک به معیشت مرزنشینان بیان کرد: هدف‌گذاری دولت، توسعه بازارچه‌های تجارت خرد مرزی است تا مرزنشینان از منفعت و مزایای بازارچه‌های مرزی بهره‌مند شوند.

وی افزود: به طور جدی پیگیر توسعه تجارت مرزی بوده و بازگشایی مرزها و ایجاد مبادی جدید مرزی در دستور کار قرار گرفته است.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: مرز فرصت بسیار خوبی برای توسعه شاخص‌های استان است و ایجاد بازارچه‌ها می‌تواند در رشد چشمگیر اشتغال و سرمایه‌گذاری نقش‌آفرینی کند که تلاش می‌کنیم با توسعه بازارچه‌ها مردم مناطق مرزنشین از شغل پایدار و درآمد ثابت بهره‌مند شوند.

معتمدیان با اشاره به فعالیت بازارچه‌های مرزی تمرچین در پیرانشهر و رازی در خوی، تصریح کرد: ایجاد سه بازارچه جدید در آذربایجان غربی تحت عنوان کیله شین در اشنویه، قاسم رش در میرآباد و پیراحمدکندی در چالدران در دستور کار قرار گرفته است.

وجود یک چهارم پایانه های مرزی کشور در آذربایجان غربی

وی با اشاره به مرز ۹۶۷ کیلومتری آذربایجان غربی با سه کشور ترکیه، آذربایجان و عراق، خاطر نشان کرد: یک چهارم پایانه‌های مرزی در این استان قرار گرفته است و علاوه بر این دو کریدور بین‌المللی نیز از آذربایجان غربی می‌گذرد.

استاندار آذربایجان غربی از افزایش ۳۰ درصدی صادرات استان نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: تنها مسیر دسترسی ایران به اروپا از آذربایجان غربی بوده و همچنین دسترسی به دریاهای مدیترانه و سیاه نیز از همین استان است.

استاندار آذربایجان غربی از  رایزنی و پیگیری دیپلماتیک با مسئولان کشور عراق خبر داد و افزود: و در پی بازگشایی بازارچه و استفاده از تجارت مرزی با این کشور هستیم.

معتمدیان به برنامه‌ریزی و توجه ویژه دولت سیزدهم به مرزها با هدف هم‌افزایی با کشورهای همسایه نیز اشاره کرد و گفت: با پیگیری‌های انجام گرفته جهت تأمین زیرساخت‌های ضروری و لازم در مرزهای استان، خواهان نقش‌آفرینی در تحقق تراز تجاری ۳۰ میلیارد دلاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه هستیم و با ایجاد منطقه آزاد مشترک بین دو کشور می‌توان آذربایجان غربی را از مزیت‌های تجارت ایران و ترکیه بهره‌مند کرد.

وی با اشاره به گمرک، پایانه‌ها و بازارچه‌های مرزی فعال و در دست اقدام در سراسر استان، خاطرنشان کرد: با هدف استفاده هرچه بهتر از مرز و بازارچه‌های مرزی، وجود یک ترمینال و بارانداز کالاها نیاز امروز استان است که شهرستان میاندوآب ظرفیت استقرار این بازارچه را دارا است.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به نقش بازارچه‌های مرزی در جذب گردشگر تصریح کرد: بازارچه‌های مرزی نقش بسیار مهمی در جذب گردشگران نیز می‌توانند داشته باشند و آذربایجان غربی استعداد لازم برای تبدیل شدن به قطب بازارچه‌های مرزی در سطح کشور را دارا است.

به گزارش ایلنا، ساماندهی بازارچه های مرزی و گشایش درتبادلات کالا از طریق بازارچه های مرزی می تواند موجب افزایش درآمد اقتصادی مرزنشینان و‌جلوگیری از قاچاق کالاو کاهش روی آوردن افراد به کولبری در استان شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز