خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

نقش پارک علم و فناوری آذربایجان غربی در رونق تولید و مهار تورم

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۰۸۶۲

صادرات ۵۰ محصول فناورانه پارک علم و فناوری استان به خارج از کشور

پارک های علم و فناوری از ارکان اصلی اقتصاد دانش بنیان بوده و اقتصاد دانش بنیان نیز یکی از محورهای اصلی در سیاست های اقتصاد مقاومتی است که می تواند با افزایش بازدهی کار و سرمایه و همچنین گسترش تولید در کشور، رشد بهره وری و اقتصادی را رقم بزند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، از آنجا که پارک‌های علم و فناوری بر پایه دانش و فناوری روز بنا شده‌اند، نقشی تعیین کننده در تسهیل و بهبود فضای تولید کشور دارند، چراکه امروزه تولیدی قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را دارد که از ایده و تفکری نو در جهت ارائه محصول بهره گرفته باشد و پارک‌های علم و فناوری نیز بر پایه این رسالت شکل گرفته‌اند.

پارک های علم و فناوری از ارکان اصلی اقتصاد دانش بنیان هستند و اقتصاد دانش بنیان نیز یکی از محورهای اصلی در سیاست های اقتصاد مقاومتی است که می‌تواند با افزایش بازدهی کار و سرمایه و همچنین گسترش تولید در کشور، رشد بهره وری و اقتصادی را رقم بزند.

لازمه تحقق اقتصاد دانش بنیان نیز، گسترش تولیدات مبتنی بر دانش و فناوری در کشور است که امروزه در قالب فعالیت های پارک های علم و فناوری تعریف می شود. در واقع، پارک های علم و فناوری به عنوان گذرگاه های تسهیل کننده توسعه اقتصاد دانش بنیان می توانند نقش اساسی در بهبود کمیت و کیفیت تولید ایفا کنند چراکه با تزریق فناوری و نوآوری به چرخه تولید، توانمندسازی و روند بهبود فضای تولید در کشور اتفاق می‌افتد. به همین دلیل، بسیاری از کشورها توانمندسازی و گسترش و رونق تولید خود را بر پایه توسعه، گسترش و کاربرد هدفمند فعالیت های مراکز علم و فناوری خود قرار داده اند و با ایجاد ارتباط منطقی بین این مراکز و چرخه تولید صنعتی، توانمندسازی و گسترش فضای تولید را رقم زده اند. در آذربایجان غربی نیز پارک علم و فناوری در راستای رونق تولید و‌مهار تورم گام هایی را برداشته است.

رشد تولید دانش بنیان‌ها تاثیر ویژه‌ای بر مهار تورم دارد

جواد نوری نیا رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی گفت: اگر برنامه ”مهار تورم” با مدیریت صحیح در مسیر واقعی خود قرار بگیرد و حمایت از تولید محصولات نیز مبتنی بر نیازمندیهای جامعه باشد، قطعا شاهد رشد تولید و مهار تورم در کشور خواهیم بود.

نوری نیا افزود: پارک علم و فناوری استان امسال متناسب با شعار” مهار تورم و رشد تولید” و همچنین متناسب با ماموریت اصلی پارک های علم و فناوری، حمایت از کسب و کارهای نوآورانه و تجاری سازی ایده ها برای تولید کالا و خدمات را در دستور کار مار خود قرار داده است.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی، افزود: با توجه به برنامه ریزی انجام شده هم اکنون یک هزار و ۵۶ نفر در واحد های مستقر در پارک علم و فناوری استان مشغول بکار هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فروش واحد های فناور مستقر در پارک علم و فناوری استان داریم  ۷۳درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته اند گفت: برای تحقق این مهم برنامه‌های جامعی در حوزه تجاری سازی شامل برگزاری رویدادها، برپایی کارگاه های تخصصی و انجام مشاوره های مورد نیاز واحدهای فناور برگزار شده است.

نوری نیا، اظهارداشت: اگر برنامه ” مهار تورم” با مدیریت صحیح در مسیر واقعی خود قرار بگیرد وحمایت از تولید محصولات نیز مبتنی بر نیازمندی های جامعه باشد، قطعا شاهد رشد تولید و مهار تورم در کشور خواهیم بود.

وی افزود: در حوزه دانش بنیان‌ها به سبب اینکه شرکت ها طیف گسترده ای از محصولات وارداتی و مورد نیاز جامعه را تولید می کنند، عملا رشد تولید باعث جلوگیری از خروج ارز و در نهایت مهار تورم خواهد شد؛ بر همین اساس رشد تولید در حوزه دانش بنیان تاثیر ویژه ای بر مهارم تورم خواهد داشت.

نوری نیا، به مشکلات پیش روی پارک های علم و فناوری برای تحقق این مهم اشاره کرد و گفت: یکی از عمده ترین مشکلات پارک های علم و فناوری مربوط به  اعتبارات است. هزینه ها در فرایند تجاری سازی بسیار بالاست و نیازمند این هستیم که نگاه متفاوت و ویژه ای به حوزه تجاری سازی و حمایت از شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور صورت گیرد.

رئیس پارک علم و فناوری استان  تصریح کرد:اگر بودجه پارک ها متناسب با ماموریت آنها تامین شود، شاهد رشد تولید و مهار تورم خواهیم بود. اشتغال زایی در این بخش نیز کاملا مقرون به صرفه و کم هزینه تر از تولیدات معمول است، زیرا در این حوزه در فرایند تولید محصول و ایجاد ارزش تکیه بر روی منابع دانشی است تا منابع فیزیکی. در حال حاضر برای ایجاد هر اشتغال پایدار بیش از یک میلیارد تومان هزینه در کشور صرف می شود، در صورتی که اگر حوزه دانش بنیان ها حمایت شود، زمینه اشتغال جوانان با مبالغ بسیار کمتری فراهم خواهد شد.

نوری نیا٫ تعداد شرکت های عضو پارک در استان را ۱۶۳ مورد عنوان کرد و گفت: همچنین تعداد ۴۶ شرکت دانش بنیان نیز عضو پارک علم و فناوری استان هستند.

وی فروش داخلی شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری استان را مجموعا ۲میلیارد و ۹۳۹ میلیون ریال اعلام کرد و افزود:همچنین ۵۰محصول فناورانه پارک علم و فناوری استان در سال گذشته به خارج از کشور صادر شده است که ارزش دلاری آن ۳۳هزار و۹۵۰میلیون دلار بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز