خبرگزاری کار ایران

ایلنا از ارومیه گزارش می دهد؛

سرگردانی شهروندان ارومیه در دعوای رانندگان اتوبوس شهری و شهرداری

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۳۴۶۱

نبود اتوبوس‌های حمل‌ و نقل شهری در ارومیه موضوعی است که شهروندان این شهر از ۱۰ روز گذشته با آن روبه‌رو هستند.

به گزارش ایلنا،بارش سنگین برف که از شب گذشته در ارومیه آغاز شده از یک سو و نبود ناوگان حمل و نقل عمومی در سطح شهر ارومیه به دلیل اعتراض رانندگان اتوبوس شهری از سوی دیگر،موجب سرگردانی مردم در ایستگاه های اتوبوس شهری ارومیه شد.

اوضاع شهروندانی که در شهرک ها و مناطق حاشیه ارومیه سکونت دارند به مراتب بدتر از دیگر شهروندان است.

البته این اولین بار نیست که شهروندان ارومیه با چنین صحنه های برخورد می کنند بلکه از آذرماه سال گذشته رانندگان اتوبوس شهری هر دوماه یکبار به دلیل عدم پرداخت مطالبات خود از سوی شهرداری دست به اعتراض زده و دست از کار می کشند و در این بین این شهروندان هستند که تاوان دعوای بین رانندگان و مدیریت شهری را پس می دهند.

محسن ضیایی، یکی از شهروندان ارومیه که در ایستگاه اتوبوس شهرک ایثار چشم انتظار اتوبوس است در گفت و گو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: من بازاری هستم و به دلیل مسافت زیاد تا مرکز شهر و محدودیت سوخت در روزهای کاری با ماشین شخصی ام رفت و آمد نمی کنم و با اتوبوس سرکار می روم اما متاسفانه از ۱۰ روز گذشته با تعطیلی ناوگان عمومی شهر، با مشکلات زیادی روبه رو شده ام.

وی افزود: با اعتراض رانندگان اتوبوس شهری شهرداری تعداد مینی بوس را برای خدمات دهی به مسافران وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر ارومیه کرده است ولی متاسفانه امروز با بارش برف شاهدعدم فعالیت مینی‌بوس‌ها در سطح شهر هستیم.

  سارا طهمورثی، شهروند دیگری نیز در این رابطه به خبرنگار ایلنا گفت: من کارمند یک شرکت خصوصی در ارومیه هستم با توجه به عدم فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر ارومیه رفت و آمدم با مشکلات فراوانی روبرو شده است.

وی افزود: با اعتراض رانندگان اتوبوس شهری ارومیه مجبور هستم با اسنپ یا تاکسی رفت و آمد کنم که هزینه روزانه آن بین ۳۰ الی ۴۰ هزار تومان است،مگر حقوق من چقدر است که بخواهم همه آن را صرف کرایه تاکسی کنم.

شرط بازگشت به کار رانندگان، تمدید قرارداد کاری توسط شهرداری است

مهدی اسدزاده،نماینده بهره‌برداران بخش خصوصی اتوبوسرانی شهرداری ارومیه در گفت و گو با ایلنا، ببان کرد: کرایه اتوبوس‌ها از طریق مردم، شهرداری و دولت تامین می شود که ما از سال ۸۵ تا کنون فقط سهم مردم را دریافت کرده‌ایم و شهرداری موظف است نسبت به پرداخت بدهی خود به بخش خصوصی اقدام کند که تاکنون پس از گذشت ۱۵ سال هیچگونه اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است.

اسدزاده افزود: علاوه بر این، قرارداد ۱۰ ساله بخش خصوصی و شهرداری ارومیه در سال ۹۰ تمام شده و در ۱۰سال گذشته بنا به رعایت حال شهروندان، اعتراضی نسب به آزادسازی سند اتوبوس‌های خود نداشتیم و همه این ۱۰  سال‌ها بدون قرارداد به ادامه فعالیت پرداخته‌ایم.

وی با بیان اینکه شهرداری ارومیه نسبت به تمدید قرارداد در این سال‌ها اقدام نکرده است، تصریح کرد: این در حالی است که طی سال‌های متمادی شهرداری ارومیه یارانه بلیت را به بخش خصوصی پرداخت نکرده در حالی که طی استعلام‌های به عمل آمده و مستنداتی که در دست داریم، شهرداری ارومیه هر ساله این مبالغ را از سازمان شهرداری‌ها و امور دهیاری‌ها دریافت و در منابع دیگری هزینه کرده است.

اسدزاده شرط بازگشت به کار رانندگان حمل و نقل شهری ارومیه را تمدید قرارداد شهرداری با تمام بهره‌برداران بخش خصوصی عنوان کرد و گفت:با تمدید قرارداد توسط شهرداری به چرخه حمل و نقل برگشته و طبق مفاد این قرارداد نسبت به نوسازی اتوبوس‌ها اقدام می‌کنیم ولی اینکه اعلام شود فقط با اتوبوس‌هایی که توان چرخش در مسیر را دارند، قرارداد تمدید می‌شود  به چرخه حمل و نقل شهری باز نخواهیم گشت و باید شهرداری به تمام مفاد قراردادهای فی مابین بخش خصوصی و شهرداری عمل کند.

 

سخنگوی شورای  شهر ارومیه در خصوص اعتراض رانندگان اتوبوسرانی بخش خصوصی در ارومیه اظهار داشت: رانندگان اتوبوس ادعا دارند که مشکل معیشتی دارند و باید توجه داشت درآمد دخل و خرجی آنان نسبت به سرمایه‌ای که دارند متناسب نیست.

توماج وحید افشار با بیان اینکه حمل و نقل عمومی نباید مختل شود گفت: باید همکاری و همیاری بین این افراد و نهاد‌های مربوطه انجام شود.

وی از برگزاری جلسه‌ای در خصوص مشکلات رانندگان با دادستان آذربایجان‌غربی خبر داد و گفت: در این جلسه نیز قول مساعد در خصوص مرتفع ساختن مشکلات رانندگان  و حمایت مدیریت شهری داده شده است.

وحید افشار ادامه داد: طبق قانون دولت موظف به پرداخت هزینه‌های حمل و نقل عمومی به صورت یارانه است، که این یارانه به صورت یارانه بایستی ماهانه پرداخت شود و مدیریت شهری ماهانه مبلغی بالغ بر ۶ میلیون تومان را بر حساب رانندگان واریز می‌کنند.

وی،اضافه کرد: در حال حاضر ۴۵ اتوبوس شهرداری آماده فعالیت در حمل و نقل عمومی است که به دلیل شرایط کرونایی و حمایت از بخش خصوصی وارد عرصه فعالیت نمی‌شود .

وحیدافشار خاطرنشان کرد: مدیریت شهری به طور قطع حمایت‌های لازم و کافی را برای رفع مشکلات و معضلات در بخش حمل و نقل خصوصی انجام خواهد داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز