خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

خطر فرونشست زمین با کاهش آب‌های زیرزمینی در آذربایجان غربی/ خوی ، سلماس و ارومیه در معرض خطر

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۶۲۷۵

آذربایجان غربی یکی از استان‌های پرآب کشور بود که این روزها هیچ اثری از آن وجود ندارد، حتی وضع بدتر هم شده و کمبود آب به سفره های زیرزمینی این استان به ویژه در منطقه شمال رسیده و نوعی مرگ پنهان برای زمین در این استان اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرنگار  ایلنا،پدیده فرونشست زمین که براساس مطالعات زمین شناسی به مرگ پنهان زمین مشهور است یکی از مخاطرات مهم برای طبیعت و بشر بوده و هم اکنون زیر ساخت‌های شهری و برون شهری، راه‌ها و دیگر زیرساخت‌های ۳ دشت آذربایجان‌غربی را تهدید می‌کند و کارشناسان معتقدند برای مقابله با پدیده‌های خطرناکی همچون فرونشست زمین تقویت آبخوان‌ها و جلوگیری از فرسایش خاک باید در اولویت قرار گیرد.

فرو نشست زمین ۳ دشت آذربایجان غربی را تهدید می کند

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمالغرب کشور گفت: پدیده خطرناک فرو نشست زمین ۳ دشت خوی، سلماس و ارومیه را تهدید می‌کند.

عبدالحمید سرتیپی در کفت و گو با ایلنا،بیان کرد: پدیده فرونشست زمین که بر اساس مطالعات زمین شناسی به مرگ پنهان زمین مشهور است یکی از مخاطرات مهم برای طبیعت و بشر بوده و هم اکنون زیر ساخت‌های شهری و برون شهری، راه‌ها و دیگر زیر ساخت‌های ۳ دشت استان آذربایجان غربی را تهدید می‌کند.

مدیرکل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال غرب کشور دو عامل طبیعی و انسانی را مؤثر در ایجاد فرونشست زمین دانست و افزود: در حوزه سرزمینی آذربایجان غربی عامل انسانی و تقاضاهای بیش از حد بشر از ظرفیت و پتانسیل زمین عمدتاً موجب پیدایش فرونشست زمین شده است.

وی افزود: بر اساس مطالعات اولیه که در دشت خوی صورت گرفته نرخ فرونشست در این مناطق سالانه ۳ تا ۷ سانتی متر است که بیشترین تأثیرات آن ناشی از عوامل انسانی از جمله برداشت بی رویه آب‌های زیر زمینی و فرسایش خاک بوده است.

۱۴۰ کیلومتر مربع از دشت خوی در معرض فرونشست زمین است

فرماندار خوی از خطر قرار گرفتن  ۱۴۰ کیلومتر مربع از دشت خوی در معرض فرونشست زمین خبر داد و گفت: کارشناسان معتقدند برای مقابله با پدیده‌های خطرناکی همچون فرونشست زمین تقویت آب خوان‌ها و جلوگیری از فرسایش خاک باید در اولویت قرار گیرد.

حسین عباسی در گفت و گو با ایلنا، مهم‌ترین علت این پدیده را علاوه بر تشکیل گسل‌های طبیعی در زیر زمین، حفر چاه‌های غیر مجاز و استفاده بیش از حد از آب‌های زیر زمینی منطقه دانست و افزود: برای پیشگیری از این‌گونه پدیده‌ها طرح پر کردن چاهای کشاورزی غیر مجاز در خوی اجرا می‌شود که تاکنون از ۴۵۰ چاه غیر مجاز نزدیک به ۳۰۰ چاه با همکاری کشاورزان و مردم مسدود شده است.

عباسی توسعه طرح‌های آبیاری نوین را یکی دیگر از راهکارهای مقابله با فرونشست زمین در این شهرستان دانست و اضافه کرد: تاکنون از ۵۶ هزار هکتار زمین زراعی آبی دشت خوی ۵ هزار هکتار به اجرای طرح‌های نوین آبیاری مجهز شده که باید این سطح در مقابله با پدیده خطرناکی چون فرونشست زمین توسعه یابد.

وجود دو دشت ممنوعه و بحرانی در آذربایجان غربی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی،با اشاره به اینکه ۲ دشت ممنوعه و بحرانی از نظر آب های زیرزمینی در استان وجود دارد، گفت: این بحران در منطقه  سلماس به صورت کمّی و در منطقه "کهریز" ارومیه نیز کیفی است.

یاسر رهبردین بیان کرد: فرونشست در دشت سلماس در شمال آذربایجان غربی به عنوان دشت ممنوعه، فوق بحرانی است که در راستای بهبود این وضع سد زولا را در مدار آب شرب سلماس آورده ایم و میزان مصرف سالانه حدود ۱۴ میلیون مترمکعب کمتر شده، البته با نصب کنتورهای هوشمند حجمی، آب کشاورزی را هم در منطقه مدیریت می کنیم.

رهبردین با اشاره به اینکه برداشت های غیرمجاز دلیل اصلی این فرونشست هاست، گفت: در کل استان برداشت آب از منابع زیرزمینی، کیفیت آب را پایین آورده است و این هم به خاطر کاهش سهم بخش کشاورزی از آب های سدهاست که البته باید این امر، مدیریت می شد و زیرساخت های این امر اجرایی می شد که در این خصوص با کمبود بودجه مواجه هستیم.

رهبردین،افزود: در خصوص سلماس باید گفت که افت کمّی، زیاد است و در درازمدت شاهد کاهش ۲۵۰ میلیون مترمکعبی آب در آبخوان این حوزه هستیم.

وی افزود: یک منطقه ممنوعه و بحرانی نیز داریم که به لحاظ کیفیت آب دچار افت شده و آن هم، منطقه کهریز ارومیه بوده که به علت پایین آمدن تراز این منطقه از تراز دریاچه ارومیه، نفوذ آب صورت گرفته و کیفیت آب را به مخاطره انداخته است.

رهبردین گفت: سلماس، خوی، ارومیه و میاندوآب بیشترین میزان ممنوعیت را دارند به طوری که در این مناطق، مجوز چاه برای کشاورزی نمی دهیم ولی برای آب شرب و صنایع کم آب بر مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

گزارش : بیتا اختیاری

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز