خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آذربایجان غربی گزارش می‌دهد؛

تکرار قصه نامهربانی‌ها با سیب ارومیه/ انباشت تولیدات باغداران در جاده‌های استان به دلیل ناتوانی مسئولان در اجرای وعده‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۴۹۹۰

در حالی فصل برداشت سیب در پاییز رنگی آذربایجان غربی فرا رسیده که به عقیده کشاورزان هنوز ساز و کارهای متناسبی برای فروش در دست نیست و کشاورز حتی نمی‌تواند اندکی سود کند؛ مشکلی که سال‌هاست سودای رفع شدن ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، باغداران آذربایجان غربی  با وجود تولید ۴۵ درصد از سیب کشور هر سال در فروش، بازاریابی و صادرات این محصول مهم کشاورزی با چالش جدی مواجهند و امسال هم سیب استان خریدار ندارد.

این استان با تولید سالانه نزدیک یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن قطب اول سیب در کشور به شمار می رود اما متاسفانه هر سال با غفلت از این ظرفیت به دلیل نبود برنامه ریزی منسجم بخشی از سرمایه های هنگفت مهم و اقتصادی  به هدر می رود.

هر سال با نزدیک شدن به فصل برداشت سیب قصه تلخ و تکراری نبود بازار مناسب، نبود برنامه مشخص و الگوی مناسب کشت، نبود سورت و بسته ‌بندی نامناسب محصول، منطقی نبودن قیمت‌ها با توجه به هزینه تولید، گران بودن هزینه های حمل و نقل نیز در این استان روایت می شود و این قصه با تضرر باغداران و هدررفت سرمایه های بخش کشاورزی استان خاتمه می یابد.

امسال برای رفع مشکل کشاورزان استان در فروش سیب صنعتی دولت در ابتدای مهرماه در صدد خرید تضمینی محصول شده است ولی کارخانه ها با عدم تمکین از دستورات مسئولان استانی در این زمینه موجب نگرانی کشاورزان شده اند تا بدین  وسیله با استرس   به بازار، قیمت خرید سیب از ۱۴۵۰ تومان به نصف تقلیل یابد.

تکرار قصه نامهربانی‌ها با سیب ارومیه/ انباشت تولیدات باغداران در جاده‌های استان به دلیل ناتوانی مسئولان در اجرای وعده‌ها

امتناع کارخانه‌های آذربایجان‌غربی از خرید سیب صنعتی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: کارخانه های استانی سیب صنعتی را نمی خرند که با رایزنی های انجام شده، چهار شرکت برون استانی نسبت به این کار اقدام کرده اند.

اکبر کرامتی  افزود: هم اکنون سیب صنعتی استان توسط استان‌های یزد، خراسان و ۲ شرکت ملی خریداری می‌شود و کارخانه‌های داخلی برای پایین نگهداشتن قیمت در این زمینه همکاری نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: برای خرید بیش از ۵۰ تن با استان یزد قرار داد بسته شده و برای حل موضوع مدعی العموم وارد عمل شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه صنایع تبدیلی و کارخانه‌ها بایکدیگر در زمینه عدم خرید سیب متحد شده اند، ادامه داد: کارخانه‌ها ترجیح می دهند سیب صنعتی و غیر بهداشتی را از دلالان خرید کنند تا متنفع شوند و این به ضرر کشاورزان است.

پیش بینی تولید یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن سیب درختی در آذربایجان غربی

رئیس جهاد کشاورزی استان  با اشاره به آغاز برداشت محصول سیب درختی در استان ، از پیش بینی تولید یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن سیب درختی از سطح ۶۰ هزار و ۷۱۳ هکتار از باغات استان در سال جاری خبر داد. 

کرامتی اظهار کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده، امسال تولید  محصول سیب استان حدود ۲۰  درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

تکرار قصه نامهربانی‌ها با سیب ارومیه/ انباشت تولیدات باغداران در جاده‌های استان به دلیل ناتوانی مسئولان در اجرای وعده‌ها

انباشت سیب در کنار جاده ها ممنوع است

استاندار آذربایجان غربی از ممنوعیت انباشت سیب در کنار جاده‌های استان خبر داد و گفت: با متخلفان این امر برخورد قانونی صورت می گیرد.

محمد مهدی شهریاری افزود: از پارسال مراکزی مجوز دریافت کردند تا در زمینه جمع آوری بهداشتی سیب زیر درختی اقدام کنند که امسال ۸۲ مرکز خرید ، کار خرید را بر عهده خواهند داشت که شامل  ۴۰ مرکز متعلق به سازمان تعاون روستایی ، ۳۰ مرکز بخش خصوصی دارای مجوز از سازمان جهاد کشاورزی و ۱۲ سردخانه ذخیره سازی میوه است.

 شهریاری، ادامه داد: با توجه به اینکه حریم جاده ها با انباشت سیب های صنعتی اشغال و منجر به ایجاد مشکلات بهداشتی و بد منظر شدن حریم جاده‌ها می‌شود ، لازم است دستگاه های مربوطه نسبت به پاکسازی جاده‌ها و رفع این موضوع با جدیت بیشتراز سال های گذشته مساعدت و همکاری لازم را انجام دهند.

خرید ۱۸ تن سیب صنعتی از کشاورزان آذربایجان غربی

مدیرتعاون روستایی آذربایجان غربی  گفت: از ابتدای اجرای طرح خرید سیب صنعتی توسط دولت تاکنون ۱۸ هزار تن سیب صنعتی از سطح استان خریداری شده است و این روند ادامه دارد.

شهریار حیدری اظهار کرد: از چهارم مهرماه سال جاری دولت اقدام به خرید سیب صنعتی از باغداران استان کرده است که تا امروز ۱۸ هزار تن از ۹ شهرستان استان سیب صنعتی خریداری شده است که ۶ هزار تن توسط کارخانه‌ها و صنایع تبدیلی خریداری شده و ۱۲ هزار تن نیز در مراکز خرید دولتی موجود است که به تدریج به کارخانه‌های داخل و خارج استان ارسال می شود. 

حیدری با اشاره به رایزنی تعاون روستایی برای فروش سیب های خریداری شده توسط کارخانجات خارج از استان گفت: تاکنون استان‌هایی از جمله یزد و  شرکت آستان قدس رضوی اقدام به خرید سیب صنعتی استان کرده اند که با ادامه این روند پیش بینی می شود نتیجه خوبی از این موضوع عاید استان شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز