خبرگزاری کار ایران

برداشت بیش از ۱۰ هزار تن گردو از باغات آذربایجان غربی / استان دارای رتبه ششم کشوری در تولید گردو

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۰۸۲۶

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به آغاز فصل برداشت گردو، در آذربایجان غربی, از پیش بینی تولید بیش از ۱۰ هزار و ۹۰۰ تن گردو از باغات استان خبر داد.

 جعفر وحدت در گفت و گو با ایلنا، با بیان اینکه استان در زمینه تولید گردو رتبه ششم کشوری را داراست، اظهارکرد: امسال شش هزار و ۶۷۰ هکتار از باغات استان به کشت گردو اختصاص یافته است که ۵ هزار و ۳۲۰ هکتار از باغات بارور و مابقی به صورت نهال هستند. 

وحدت، میانگین عملکرد باغات گردو در هر هکتار را بیش از ۲ هزار کیلوگرم محصول خشک عنوان و خاطرنشان کرد: شهرستان ارومیه وسردشت بیشترین میزان تولید گردو در استان را به خود اختصاص داده اند. 

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی  سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی  گفت: ارقام کشت شده عموما بذری و از ژنوتیپ های مختلف هستند در سالهای اخیر ارقام خارجی و درختان نخبه کشت بافتی و پیوندی نیز در سطح وسیع کشت و در حال توسعه است، به طوری که بعد از ارقام خارجی کشت شده می توان به رقم چندلر، فرنور، پدرو، فرنت و فرانکت، ارقام بومی و کاغذی اشاره کرد.

وحدت خاطر نشان کرد: درسالهای اخیر کشت ارقام جدید خارجی دیربرگ و پربازده در استان شروع شده است و امسال هم به منظور افزایش تولید و بهبود کیفیت و کاهش هزینه های تولید، با همکاری کارشناسان باغبانی در سطح شهرستانها و کشاورزان، اقدام به تعویض تاج درختان گردو با عمل پیوند سرشاخه کاری به صورت الگویی بااستفاده ازارقام جدید به تعداد حدود ۶ هزارشاخه درسطح استان شده است. 

وی اضافه کرد: مصرف گردو در تقویت حافظه، استحکام استخوان ها و پیشگیری از بروز بیماری های قلبی و برخی سرطان ها نقش بسزایی دارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز