خبرگزاری کار ایران

ذخیره ۱۵۰ هزار نمونه خون بند ناف در کشور/۴ هزار نمونه خون بند ناف در آذربایجان غربی ذخیره سازی شده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۱۸۳۲

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان از ذخیره سازی ۱۵۰ هزار نمونه خون بند ناف در کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا،مرتضی ضرابی در گفت و گو با خبرنگاران بیان کرد:‌ ایران بزرگترین ظرفیت سلولی در سطح منطقه را دارد. به جز نمونه های داخلی، از کشورهای ترکیه، ترکمنستان، رومانی، عراق، افغانستان، انگلیس، کانادا، عمان و امارات نمونه خون بند ناف ایرانیانی که در این کشورها زایمان کرده اند، در داخل کشور ذخیره سازی می شود.

ضراب  افزود: سلول‌های بنیادی خون بند ناف بیشترین استفاده را در سرطان‌های خون، تالاسمی، کم‌خونی ها و کم‌خونی های مادرزادی دارند که از نمونه های بانک های سلول های عمومی و خصوصی استفاده می شود،

ضرابی در ادامه با بیان اینکه ۱۵۰ هزار نمونه خون بند ناف در کشور ذخیره سازی شده گفت:در آذربایجان غربی نیز ۴ هزار نمونه خون بند ناف ذخیره سازی شده است.

وی از ثبت بانک خون بند ناف رویان در نقشه جهانی خبر داد و گفت: در دنیا ۸۰۰ هزار نمونه در ۱۲۰ بانک عمومی خون بند ناف و هفت میلیون در بانک های خصوصی و خانوادگی، ذخیره سازی شده است که از این تعداد ۴۰ هزار نمونه مورد پیوند قرار گرفت.

مدیر عامل بانک خون بند ناف رویان یادآور شد: بیشترین کاربرد سلول های بنیادی بند ناف در بیماری های خونی است. پتانسیل درمان بیش از ۸۰ بیماری به ویژه بیماری هایی که به سلول ها آسیب وارد کرده است، با سلول های بنیادی وجود دارد.

وی تاکید کرد: در  آینده سلول درمانی، مکمل دارو درمانی در بسیاری از بیماری ها می شود،همچنین در دنیا بیش از ۴۰۰ کارآزمایی بالینی برای اطفال و والدین با استفاده از سلول های بنیادی بند ناف صورت گرفته است.

ضرابی درباره کارآزمایی بالینی گفت: هر سلولی بخواهد وارد درمان بیماری ها شود، بعد از مشخص شدن فاز بیماری، باید وارد فاز تحقیقاتی انسانی شود. در دنیا کارآزمایی بالینی روی اوتیسم، فلج مغزی، دیابت نوع یک، پارکینسون، آلزایمر، ام.اس، سکته مغزی و آرتروز در حال انجام است.

وی درباره تلاش های ایران در زمینه کارآزمایی بالینی تاکید کرد: در ایران کارآزمایی بالینی روی بیماران فلج مغزی متناسب با اتفاقاتی که در این زمینه در دنیا انجام می شود، اقدامات تحقیقاتی آغاز شده است و ۱۲۰ بیمار ۴ تا ۱۴ سال از این طریق پیوند شده اند.

ضرابی با بیان اینکه بیش از ۳۰ محصول از ضمائم زایمانی استخراج می شود، گفت: خون، بافت و پرده بند ناف و جنینی از ضمائم زایمانی مورد استفاده قرار می گیرد، که از پرده جنینی در درمان سوختگی ها و زخم های دیابتی استفاده می شود،که با همین ایده در صدد هستیم اولین پالایشگاه ضمائم زایمانی را راه اندازی کنیم.

وی تاکید کرد: استان های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و آذربایجان غربی جزو استان ‌های دارای بیشترین نمونه ‌های خون بند ناف در بانک رویان هستند.

به گفته ضرابی، ایران بزرگ ترین بانک خون بند ناف هایبرید در خاورمیانه است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز