خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری/

خشم کاربران ایلنا از تعیین دستمزد ۴۸۷ هزار تومانی

asdasd
کد خبر : ۵۶۰۵۸

افزایش ۲۵ در صدی حداقل مزد کارگران و تعیین آن به میزان ۴۸۷ هزار و ۱۲۵ تومان، قطعا پاسخگوی نیاز‌های جامعه کارگری نخواهد بود. در چند ساعتی که از اعلام این خبر می‌گذرد، کاربران ایلنا با نظراتی که در انتهای خبر اعلام رقم دستمزد سال آینده گذاشته‌اند اعتراض شدید خود نسبت به تعیین چنین مبلغی را اعلام کرده‌اند.

افزایش ۲۵ درصدی حداقل مزد سال آتی کارگران در شورای عالی کار، جامعه کارگری را در بهت و حیرت فرو برده و خشم  آنان را به همراه داشته است.

به گزارش ایلنا، عصر روز گذشته در جلسهٔ شورای عالی کار، حداقل مزد کارگران در سال ۹۲ تعیین شد. به موجب مصوبهٔ این شورا، حداقل دستمزد ۳۸۹ هزار تومانی کنونی از ابتدای سال آینده، ۲۵ درصد اضافه خواهد شد. براین اساس، حداقل مزد کارگران با حدود ۹۷ هزار تومان افزایش به مبلغ ۴۸۷ تومان افزایش یافت.

در حالی که گرانی و تورم افسارگسیخته در کشور که ناشی از سیاست‌های اقتصادی دولت، اجرای ناقص طرح هدفمندی یارانه‌ها و تحریم‌های همه جانبهٔ اقتصادی غرب است بخش تولید را تحت فشار شدید قرار داده و جامعه کارگری را به سمت فقر و تنگدستی هدایت می‌کند، افزایش ۲۵ در صدی حداقل مزد کارگران و تعیین آن به میزان ۴۸۷ هزار و ۱۲۵ تومان، قطعا پاسخگوی نیاز‌های جامعه کارگری نخواهد بود.

در چند ساعتی که از اعلام این خبر می‌گذرد، کاربران ایلنا با نظراتی که در انتهای خبر اعلام رقم دستمزد سال آینده بیان كرده‌اند اعتراض شدید خود نسبت به تعیین چنین مبلغی را اعلام کرده‌اند.

واكنش كنایه آمیز كاربران ایلنا به افزایش ۲۵ درصدی حقوق كارگران

«نمایشنامه قشنگی بود، حدود ۲۰ روز جلسه پشت جلسه، اونوقت ۲۵ درصد!»، «سران مملکت در رفاه باشند کارگر مگه آدمه»، «شرم آور است بازم آقازاده‌های کارخونه دار؟»، «خودتان با این حقوق می‌تونید زندگی کنید؟»، «همیشه گفتن سیر خبر از گرسنه نداره. وزیر و وکیلی که چند میلیون حقوق ماهانشونه می‌خوان برا ما دلسوزی کنن؟ قربون این عدالت برم که ماروکشته»، «آیا با این دستمزد می‌توان کرایه خانه و سایر هزینه‌های کمر شکن را مدیریت کرد؟»، «تورم هم که قربونش برم بیست درصده فقط نمی‌دونیم چرا همه چیز دو یا سه برابر شده... واقعا که خودتونید....»، «به قول فامیل دور، نخوردیم نون گندم آقای مجری، دیدیم دست مردم» تنها بخشی از نظرات کنایه آمیز و اعتراضی کاربران ایلنا در واکنش به تعیین حداق مزد سال آتی است.

در حالی که به نظر بسیاری از فعالان کارگری «نرخ تورم در سبد معیشت کارگری بیش از ۱۵۰ درصد است» و بر اساس گزارش کمیته مزد کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران «حداقل مزد متناسب با خط فقر ۱۸ میلیون ریال است» مزد ۴۸۷ هزار تومانی عیدی نمایندگان رسمی جامعه کارگری، نمایندگان کارفرمایی و دولتمردان به کارگران محسوب می‌شود.

یکی از کاربران ایلنا در کامنتی اشاره کرده است: به اعضای شورای عالی کار، رییس کانون عالی شورای اسلامی کار و رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران باید خسته نباشید بگوییم. با این تصمیمی که امروز در شورای عالی کار گرفتند واقعا خیلی زحمت کشیدند و از دولت هم باید تشکر کنیم که به محرومین کمک کردند.

وی که خود را «علی» معرفی کرده ادامه داده است: گروه کارگری از حق جامعه کارگری (در شورای عالی كار) واقعا دفاع کرد و باید به آن‌ها تبریک گفت. نمایندگان کارگران چگونه می‌توانند خود را به عنوان نماینده قشر محروم بدانند و به دولت هم تبریک می‌گویم که در خدمت کارفرماهای محترم می‌باشد و اگر دولت خدمتگزار است و این گونه خدمت می‌کند جای تشویق هم دارد و معنی خدمتگزار را هم فهمیدیم.

«رضا کوشکی» دیگر کاربری است كه معتقد است: نمایندگان مجلس و نمایندگان کارگری از دستمزد ۷۰۰-۸۰۰ هزارتومانی صحبت می‌کردند. معلوم است که هیچ کاره بودند. چون نمایندگان کارفرما و دولت نظرات خود را تصویب کردند.
کاربر دیگری می‌گوید: فعالان کارگری شعار دهنده کجا هستند؟ به امید روزی که حافظه‌ها قوی شود و تفکر جای احساس را در کارگران زنده کند.

«امین شفیعی» نیز نوشته است: واقعا مردم را چی فرض کردید؟ از یک طرف حداقل در آمد را برای یک زندگی نزدیک به خط فقر بالای یک میلیون اعلام می‌کنید از طرف دیگر با کمال پررویی به کارگران خبر خوش می‌دهید که حقوقشان ۲۵ درصد اضافه شده است.

همچنین شورای عالی کار مبنای محاسبه سایر سطوح مزدی کارگران را مبلغ ۱۹۸۵ تومان به علاوه ۱۰ درصد تعیین کرده است.

در همین رابطه «علی» می‌نویسد: چرا شعار ۲۵ درصد می‌دهید؟ اگر یک فرد حقوقش ۵۰۰ هزار تومان باشد با این فرمول حدود ۲۲ درصد افزایش داده‌اید به این ترتیب هر چه بالا‌تر برود افزایش دستمزد کاهش پیدا می‌کند به عنوان مثال اگر شخصی حقوقش ۱ میلیون باشد ۱۶ درصد افزایش دستمزد دارد آیا با این تورم که بعضی از کار‌شناسان بالای ۴۰ درصد اعلام می‌کنند و بانک مرکزی ۳۲ درصد اعلام کرده است چطور شده که نمایندگان کارگران این افزایش دستمزد را اعلام کرده‌اند و بر چه مبنایی؟

به نظر می‌رسد مزد ۴۸۷ تومانی سال آینده جامعه کارگری و مردم را در موجی از ناامیدی فرو برده و بی‌اعتمادی نسبت به نهادهای رسمی را بیش از پیش افزایش دهد.

کارگران هنوز امیدوارند تا دولت با تعیین سبد معیشتی متشکل از کالاهای اساسی، بار تورمی سال جاری را در حداق حقوق سال آینده لحاظ کند. امری که البته با عملکرد هفت سال گذشتهٔ دولتمردان بعید به نظر می‌رسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز