خبرگزاری کار ایران

بلاتکلیفی پذیرفته‌شدگان پالایشگاه «نفت سنگین قشم»/ آزمونی که دردی از بیکاران دوا نکرد

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۴۹۹۴

سال‌هاست برای استخدام، آزمون‌هایی برگزار می‌شود و داوطلبان با پر کردن فرم و شرکت در آزمون در مراکز دولتی استخدام می‌شوند. تنها تفاوتی که این آزمون‌ها نسبت به گذشته پیدا کردند این است که دیگر نباید فرم‌ها را از روزنامه‌های کثیرالانتشار خریداری کرد بلکه با مراجعه به آدرس‌های اینترنتی می‌توان این ثبت نام را انجام و در آزمون شرکت کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آزمون‌های پر آب و تاب بخش خصوصی برای متقاضیان کار اغواکننده است. آزمون‌هایی که به واسطه «ارتش عظیم بیکاران» مناقشات بسیاری را بر سر «کاریابی» و «گزینش نیرو» رقم زده است. در شرایطی که درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار بسیار زیاد است و موج تعطیلی ناشی از کرونا، شاغلان سابق را هم به جمعیت بیکاران فعلی می‌افزاید، یافتن شغل به چالشی بزرگ تبدیل می‌شود. چالشی که یک سر آن کاریابی‌ها هستند و سر دیگر آن متولیان آزمون بخش خصوصی. 

سال‌هاست برای استخدام، آزمون‌هایی برگزار می‌شود و داوطلبان با پر کردن فرم و شرکت در آزمون در مراکز دولتی استخدام می‌شوند. تنها تفاوتی که این آزمون‌ها نسبت به گذشته پیدا کردند این است که دیگر نباید فرم‌ها را از روزنامه‌های کثیرالانتشار خریداری کرد بلکه با مراجعه به آدرس‌های اینترنتی می‌توان این ثبت نام را انجام و در آزمون شرکت کرد. 

نرخ بیکاری جمعیت ۱۸-۳۵ساله از ۱۶٫۷ درصد در بهار ۹۹ به ۱۶٫۹ درصد در تابستان رسید و این نرخ با کاهش چند دهم درصدی در زمستان ۹۹ نیز ادامه یافته است؛ با توجه به شرایط کرونا و رکود حاکم بر اقتصاد، به نظر نمی‌رسد که در سال جاری شاهد بهبود در وضعیت اشتغال باشیم یا بتوانیم امیدوار باشیم که روند رو به افزایش نرخِ بیکاران در جایی بالاخره متوقف شود. 

آزمون استخدامی هلدینگ پاسارگاد برای پروژه بهره‌برداری «پالایشگاه نفت سنگین قشم» در سال ۹۸ منتشر شد. اگرچه دو سال از زمان این آگهی می‌گذرد اما افرادی که موفق به کسب رتبه قبولی در این آزمون شده‌اند همچنان از فرصت اشتغال در این شرکت محروم هستند. 

پذیرفته‌شدگان این آزمون در بیانیه‌ای اعلام کردند: «ما صد نفر از جوانان کشور عزیزمان دو سال پیش در آزمون استخدامی هلدینگ پاسارگاد برای پروژه بهره‌برداری پالایشگاه نفت سنگین قشم (بهین پالایش) و اسکله نفتی حرا شرکت کرده در آزمون و مصاحبه‌های تخصصی پذیرفته شده‌ایم و به اینجانبان گفته شد که هر چه سریع‌تر از کار قبلی خود استعفا داده و در قشم خانه بگیرید و از اول اردیبهشت ماه با حقوق و بیمه نیروی رسمی ما هستید. پیرو درخواست؛ صد خانواده در قشم خانه اجاره کردیم و دو ماه در آموزش‌های تخصصی شرکت کردیم. الان چندین ماه است که اجاره خانه را از جیب می‌دهیم و هیچ حقوق و بیمه‌ای دریافت نکردیم و به گوشمان رسیده که بهره‌برداری پالایشگاه از شرکت تابان انرژی پاسارگاد که ما را جذب کرده، گرفته شده و دیگر ما را نمی‌خواهند و در جواب فقط گفتند متاسفیم.»

یکی از متقاضیان آزمون استخدامی پالایشگاه نفت سنگین قشم که از ما خواست نامش در این گزارش فاش نشود، در ارتباط با این آزمون مطرح کرد: هلدینگ پاسارگاد، آگهی استخدام پالایشگاه نفت سنگین قشم را در بهمن ماه ۹۸ منتشر کرد. بر اساس اطلاعات منتشر شده در این آگهی استخدام، آزمون باید به صورت حضوری در اسفندماه همان سال برگزار می‌شد اما به دلیل اینکه زمان برگزاری آزمون همزمان با شروع کرونا در ایران بود؛ برگزاری آن به تعویق افتاد. پردیس فنی مهندسی شهید عباس‌پور وابسته به دانشگاه شهید بهشتی نیز مجری برگزاری آزمون استخدامی بود. 

شرایط آن برهه زمانی سبب تاخیر در برگزاری آزمون می‌شود. به گفته وی، سرانجام آزمون پس تعویق‌های چندباره در اواخر مرداده ماه ۹۹ برگزار شد. پس از اعلام نتایج اولیه، کسانی که موفق به نمره قبولی شده بودند، مهرماه برای مصاحبه دعوت شدند. به دلیل اینکه آزمون مرحله اول به صورت آنلاین برگزار شد و امکان تقلب در آن وجود داشت، قبولی در مرحله اول ملاک استخدام نبود. شرکت «تابان انرژی پاسارگاد» پیمانکاری این پروژه را بر عهده داشت و مسئول برگزاری آزمون شفاهی بود. به عبارت دیگر، پذیرفته‌شدگان جزو پرسنل این شرکت می‌شدند. 

نتایج نهایی این آزمون در بهمن ماه سال ۹۹ به متقاضیان اعلام می‌شود. پذیرفته‌شدگان این آزمون در اسفندماه همان سال به مراکز طب کار اعزام می‌شوند تا معاینات پزشکی پیش از استخدام را انجام دهند. به گفته این شرکت‌کننده در آزمون، معاینات پزشکی را سپری کردیم، آزمایش‌های آنچنان جامع بود که به ادعای پزشکان تاکنون هیچ شرکتی سلامت نیروهای خود با چنین دقتی مورد ارزیابی قرار نداده بود. توجه به سلامت کامل جسمانی نیروی کار سبب دلگرمی ما شد. آزمایش‌های پزشکی حدود ۷۰۰ هزار تومان هزینه داشت که توسط شرکت تابان انرژی پاسارگاد به حساب‌هایمان واریز شد. 

این متقاضی کار توضیح داد: پس از اینکه معاینات پزشکی را با موفقیت پشت سرگذاشتیم مجاب به شرکت در کلاس‌های آموزشی پیش از اشتغال بودیم. کلاس‌های آموزشی در واپسین روزهای فروردین ماه سال جاری آغاز شد و این دوره به صورت مجازی بود.

وی ادامه داد: برگزاری کلاس‌ها حدود یک ماه زمان برد. شرکت تابان در اطلاعیه اعلام کرد که تمامی پذیرفته‌شدگان موظف هستند یکم خرداد ماه در جزیره قشم حضور داشته باشند. بازهم این پایان ماجرا نبود، مدیران شرکت تصمیم داشتند تا از موارد مطرح شده در کلاس‌های آموزشی نیز آزمونی برگزار کنند. پس از برگزاری آزمون اعلام کردند که تمامی افراد به خانه‌هایشان بازگردند. 

با توجه به اینکه کارگران موظف بودند تا خرداد ماه در محل اشتغال خود حضور داشته باشند، محلی برای سکونت خود اجاره کرده بودند. این متقاضی در ارتباط با این موضوع توضیح داد: شرکت هیچ تعهدی درباره محل سکونت به کارگران نداد بنابراین ما خانه‌ای برای سرپناه خود اجاره کرده بودیم. علاوه بر این، وسایلی برای زندگی خود مهیا کرده بودیم. تصمیم بر این بود تا ۱۳۱ نفر در ۳ پروژه نیروگاه قشم، پالایشگاه نفت سنگین قشم و «حرا» نخستین اسکله بخش خصوصی ایران اشتغال داشته باشند اما سرنوشت تغییر می‌کند و ما را روانه خانه‌هایمان کردند. 

او درباره شرایط برگزاری کلاس‌ها اظهار کرد: مدیران شرکت از ما درخواست کردند تا وضعیت بیمه خود را مشخص کنیم و در صورت اشتغال با کارفرمای خود تسویه حساب تا شرایط بیمه‌پردازی مهیا شود. از پانزدهم خرداد که مجبور به ترک قشم شدیم به صورت هفتگی اعلام می‌کردند تا برای شروع کار صبور باشیم. این وعده‌های توخالی تا نیمه مرداد ماه ادامه داشت؛ سرانجام آب پاکی را روی دست ما ریختند. مسئولان شرکت تابان اعلام کردند، پیمانکاری پروژه از شرکت تابان سلب شده و شرکت «بهین پالایش نفت قشم» که کارفرمای پروژه است، مدیریت این پالایشگاه را برعهده دارد. این موضوع به این معنا بود که تمام اقدامات انجام شده و هزینه‌ها بی‌فایده بود. مدیران شرکت تابان به ما اعلام کردند مذاکراتی با مدیران شرکت بهین در ارتباط با استخدام ما مذاکراتی داشته‌اند تا شرایط حضور ما فراهم شود. اگرچه شرکت تابان این ادعا را می‌کند اما مدیران شرکت بهین چنین ادعایی را رد می‌کنند. 

این متقاضی کار افزود: نه تنها من بلکه دیگر شرکت‌کنندگان به واسطه قبولی در این آزمون فرصت‌های شغلی دیگر را از دست داده‌ایم. من مجبور شدم تا وام ازدواج خودم را به عنوان رهن خانه پرداخت کنم. افراد دیگر هم از طروق دیگر هزینه رهن و اجاره خانه در قشم را تامین کردند. چنین رفتاری نه تنها درست نیست بلکه غیرمنصفانه است. راه ارتباطی ما با شرکت تابان یک گروه واتس‌آپی بود که تمامی برنامه‌ها و تصمیمات اتخاذ شده را در آن اعلام می‌کردند. پس از سلب امتیاز پیمانکاری، مسئولان شرکت تابان گروه را ترک کردند و ما را به حال خود رها کردند. برخی از این افراد به دلیل اینکه در این آزمون پذیرفته شده بودند از موقعیت شغلی قبلی خود استعفا دادند. این روزها که معیشت به سختی تامین می‌شود و فرصت‌های شغلی نادر است ما گرفتار بحران بیکاری شده‌ایم. 

ایلنا برای بررسی این موضوع با شرکت تابان انرژی پاسارگاد تماس گرفت اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز