خبرگزاری کار ایران

نگوییم فرهاد مجیدی روی نیمکت استقلال می‌سوزد

asdasd
کد خبر : ۸۵۶۷۷۳

تعبیر سوختن مربیان جوان روی نیمکت تیم‌های بزرگ که در فوتبال باب شده تعبیر درستی نیست.

به گزارش ایلنا، سن آغاز مربیگری را در ایران اشتباه فرض کرده‌اند، مثل سن درخشش بازیکنان. در فوتبال ایران به بازیکن 27-26 ساله همچنان می‌گویند بازیکن جوان، در حالی که بازیکن حرفه‌ای در سنین پایین‌تر مرد سال اروپا می‌شود. در ایران به مربیان چهل و چند ساله می‌گویند مربی جوان، در حالی‌که چهل و چند سالگی می‌تواند سن اوج یک مربی باشد. در فوتبال ایران موضوع دیگری هم رایج است. هر مربی جوان که به هر نیمکتی می‌رسد، درباره‌اش می‌گویند برایش زود است و شاید بسوزد و این سوختن معلوم نیست چه مفهوم و معنایی دارد.

درباره علی دایی سال‌ها می‌گفتند که با انتخابش برای تیم ملی سوخت، در حالی‌که دایی پس از دوران ناکام در تیم ملی هر سال در لیگ برتر مربیگری کرد و هرگز موقعیت خود را در این حرفه از دست نداد و حتی آن تجربه ناکام در تیم ملی باعث نشد که او در مربیگری قدم به عقب بردارد. جواد نکونام خیلی زود پس از پایان فوتبالش مربی شد و نسوخت یا علی کریمی که به رغم ناکامی‌هایش در مربیگری همچنان شاید بازار کار داشته باشد.

سوختن تعبیر عجیبی از موقعیت مربیان تازه‌وارد به تیم‌های ملی و لیگ است و یک تحلیل دم‌دستی که اغلب هیچ پشتوانه فکری محکمی ندارد.

فرهاد مجیدی هر بار به استقلال نزدیک شده یا وقتی به سرمربیگری در تیم امید ایران رسید، بسیاری درباره سوختنش حرف زدند. اینکه او شایستگی فنی برای چنین سمت‌هایی دارد یا نه، یک بحث است و اینکه درباره‌اش بگوییم می‌سوزد، بحثی دیگر. فرهاد مجیدی یا مربی است و باید در همین سن و سال موفقیت‌ها را آغاز کند و یا مربی نیست و عیارش خیلی زود روشن می‌شود. او در تیم امید به دلیل دخالت‌های حمید استیلی در امور فنی کناره‌گیری کرد و این تصمیمش حتماً عاقلانه بود چون برای مربیگری اولین نکته این است که او بتواند استقلال خود را در مسائل فنی حفظ کند. حالا او در آستانه کاری دشوار در استقلال است و باید نشان دهد که اولین قدم‌هایش را در مربیگری برمی‌دارد.

با استدلال و توجیه سوختن مربیان، نباید فرصت‌های حرفه‌ای را از آنها سلب کرد. فوتبال ایران بی‌شک به تغییر چهره مربیان نیاز دارد و با حضور مربیان جدید هوای فوتبال عوض خواهد شد.

فرهاد مجیدی اگرچه مسئولیتی سنگین را در موقعیتی پرخطر در استقلال پذیرفته اما باز هم حرف زدن درباره سوختنش یک کلیشه است. فوتبال عرصه همین ریسک‌ها و بازی‌های بزرگ است و باید خوشبینانه پیش رفت. او تجربه‌های بزرگی را این‌بار در استقلال به دست می‌آورد و موفقیت او یعنی شکل‌گیری یک سرمایه جدید و بزرگ به نام فرهاد مجیدی.

 

مازیار حکمت

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز