خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

کاهش ارتفاع سازه واقع در حریم کاخ گلستان تا ۸ و نیم متر/ تضمینی برای باقی ماندن در ارتفاع موجود نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۹۷۰۵

معاون اجرایی کاخ گلستان با تاکید برآنکه هرچند با پیگیری‌های انجام شده و وساطت‌هایی که شد، سازنده درصدد کاهش ارتفاع سازه برآمد، گفت: هیچ تضمینی وجود ندارد که فردا صبح با ساخت و ساز دوباره آن روبه‌رو نشویم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اواخر پاییز سال ۱۳۹۷ بود که علی‌اصغر مونسان (رئیس وقت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری) با حضور در خیابان ناصرخسرو و بازدید از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اطراف عمارت تاریخی شمس‌العماره با تاکید بر آنکه توقف عملیات ساختمانی در این محوطه در دستور کار قرار گرفته است، افزود: علت این تصمیم رعایت نشدن ضابطه ارتفاعی عرصه کاخ گلستان، همین‌طور مرتفع‌سازی در طبقات غیرمجاز (بیش از ۲ طبقه) در ساخت این بنا است. تصرف عدوانی به کاخ گلستان نیز از دیگر موارد تخلف سازنده است.

وی ادامه داد: پرونده ساخت‌وساز غیرمجاز در اطراف بنای شمس‌العماره و حریم کاخ گلستان در دادسرای ناحیه ۱۲ تهران از سوی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در حال پیگیری است. ساخت این سازه تخلف است و سازنده قواعد و ضوابط میراث‌فرهنگی را رعایت نکرده است. در صورت ادامه این روند، مالک دچار خسارت می‌شود؛ چراکه باید سازه را براساس قوانین و ضوابط اجرا کند.

محمدحسن طالبیان (معاون میراث‌فرهنگی کشور) نیز با توضیح در مورد روند ساخت‌وساز غیرمجاز در خیابان ناصرخسرو و اطراف بنای شمس‌العماره همان زمان تصریح کرد: در سال ۹۵، شورای فنی اداره میراث‌فرهنگی استان تهران و شهرداری منطقه مجوز ساخت این بنا را صادر کردند که کار درستی نبوده است.

با وجود آنکه بیش از دوسال از آن بازدید و تاکید مونسان درخصوص شکایت به مراجع قانونی و دریافت حکم قضایی برای تخریب این سازه می‌گذرد، اما کاخ گلستان این میراث جهانی همچنان با چالشی به نام ساخت یا عدم ساخت افزایش یا عدم افزایش طبقات این سازه روبه روست.

جبار آوج (معاون اجرایی کاخ گلستان) در این خصوص به ایلنا گفت: ساختمانی که در ضلع جنوب کاخ گلستان در حریم درجه یک کاخ قرار دارد و به آن مجوز داده شده تا بیش از ارتفاع مجاز که حدود ۷ تا ۷ ونیم متر است، بسازد، علاوه بر مجوز ۱۰ متر و نیم، یک طبقه بیشتر نیز ساخته بود. هرچند آن طبقه اوایل امر برداشته شد اما بازهم بلندمرتبه‌سازی صورت گرفته و نیاز بود تا ارتفاع تا حد استاندارد برای حریم میراث جهانی کاخ گلستان کاسته شود.

او ادامه داد: باتوجه به آنکه کاخ گلستان در صدور مجوز ساخت و ساز در اطراف و حریم خود هیچ نقش، اختیار و اجازه تصمیم‌گیری ندارد و معمولا بی‌اطلاع می‌ماند، گاها شاهد چنین اتفاقی هستیم و افرادی که متولی کاخ گلستان نیستند، بدون آنکه به ضوابط موجود تسلط داشته باشند درصدد صدور مجوزهای اینچنینی برمی‌آیند.

آوج درخصوص چرایی و چگونگی ارائه مجوز ساخت و ساز از سوی مسئولان وقت میراث تهران، گفت: نمی‌دانم چرا و چطور این مجوزها صادر شده اما حین اجرا بود که متوجه این بلند مرتبه‌سازی شدیم. به سرعت نامه‌نگاری را آغاز و قضیه را اطلاع‌رسانی کردیم. طی سال ۹۸ و ۹۹ با پیگیری‌های انجام شده موفق شدیم تا طبقه‌ای که سازه آن اجرا شده بود را مجبور به جمع‌آوری کنیم و اکنون تقریبا در ارتفاع مجاز متوقف شده و در حدود ۸ تا ۸ و نیم متر است.

کاهش ارتفاع سازه واقع در حریم کاخ گلستان تا ۸ و نیم متر/ تضمینی برای باقی ماندن در ارتفاع موجود نداریم

معاون اجرایی کاخ گلستان با تاکید برآنکه هرچند با پیگیری‌های انجام شده و وساطت‌هایی که شد، سازنده درصدد کاهش ارتفاع سازه برآمد، تصریح کرد: هیچ تضمینی وجود ندارد که فردا صبح با ساخت و ساز دوباره آن روبه رو نشویم. درواقع حکم قضایی نداریم و با وساطت‌های انجام شده این کاهش ارتفاع رخ داده. با تغییر دولت و تغییر مدیران و مسئولان فعلی، هیچ ابزاری برای کنترل این موضوع نداریم و تضمینی برای ادامه روند کاهش ارتفاع این سازه نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز