خبرگزاری کار ایران

موسس مرکز هنری ایده:

مبنای فعالیت اغلب گالری‌ها غیرتخصصی و بر اساس روابط است/ آموزش «کیوریتور» لازمه بهبودبخشی وضعیت گالری‌هاست

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۲۶۹۴

سلطانعلی می‌گوید: اغلب گالری‌ها حتی گالری‌های معتبر و با سابقه‌ای که فعال هستند نه بر اساس اصول و روش‌های آکادمیک و علمی، بلکه صرفا بر اساس ارتباطات و روابط یا روش‌های سنتی اقدام به برگزاری نمایشگاه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از نیازهای حوزه هنرهای تجسمی در دنیای امروز ایجاد مراکز آموزشی و علمی است، چراکه رشته هنرهای تجسمی دارای زیر شاخه‌های متعدد است و زندگی مدرن امروز به صورت معمول هر روزه بر تعداد آن‌ها می‌افزاید. همه اینها در حالی است که تعداد مراکز آموزشی با توجه به تعدد رشته‌ها و کثرت متقاضیان کم است. البته باید یادآور شد طی سال‌های گذشته تعداد رشته‌های حوزه هنرهای تجسمی در دانشگاه‌های دولتی، آزاد و غیر انتفاعی افزایش یافته اما این اتفاق موردی بوده و بازهم در این زمینه کمبودهایی وجود دارد. 

از طرفی، طی یک سال گذشته آموزشگاه‌ها و گالری‌ها و نمایشگاه‌ها به دلیل بحران کرونا وضعیت نابسامانی داشته‌اند. برخی از آن‌ها تعطیل شده‌اند و برخی دیگر شیوه‌های مجازی و آنلاین را در دستور کار قرار داده‌اند. 

گالری و مدرسه «ایده» یکی از اماکنی است که تلاش دارد با نگاهی علمی و آکادمیک به تعلیم و تربیت علاقمندان شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی بپردازد. رشته‌هایی که در این مکان فرهنگی هنری تدریس می‌شوند دارای تنوع بسیارند. دوره‌های نظری هنر، موشن گرافیک، نرم افزارهای دیزاین، کارگردانی تیزرسازی، فیلم‌سازی انیمیشن و طراحی بازی برخی از رشته‌هایی هستند که در مدرسه هنری «ایده» تدریس می‌شوند. مدرسه کسب و کار نیز یکی دیگر از بخش‌های مجموعه «ایده» است که به آموزش رشته‌های مرتبط می‌پردازد. 

بخش دیگر مدرسه آنلاین است که طی آن دروس و رشته‌های تجسمی به صورت غیر حضوری آموزش داده می‌شوند. سینما فوردی، ادوبی، ادوبی فتوشاپ و ادوبی افترکت نیز رشته‌هایی هستند که به صورت تک درس و با شیوه آنلاین آموزش داده می‌شوند. 

گالری «ایده» از مهرماه سال ۱۳۸۸ تاکنون فعال است و به نمایش آثار تجسمی معاصر ایران و ارائه خدمات مشاوره و کارشناسی هنری می‌پردازد. آرش سلطانعلی (کارشناس آثار هنری، گالری‌دار و موسس و صاحب امتیاز مرکز هنری ایده) از چند و چون فعالیت‌های آموزشی این مجموعه، و فعالیت‌های گالری‌اش گفت. 

در مدرسه «ایده» رشته‌های هنری و دروس مربوط به آن‌ها از تنوع بسیار برخوردارند. چگونه و در چه مقطعی به مقوله آموزش و افزودن آن به دیگر خدمات مجموعه فکر کردید؟ 

از ابتدای شروع فعالیت در سال ۱۳۸۷ مقوله آموزش را مد نظر داشته‌ام و در دو حوزه اصلی رشته‌های هنری (در زمینه هنرهای تجسمی) و بخش کسب و کار (بیشتر در زمینه تبلیغات و بازاریابی) فعال بوده‌ام، که همه اینها تحت عنوان مدرسه هنری و مدرسه کسب و کار فعالیت می‌کردند. باید بگویم از ابتدا تاکنون و طی سال‌های گذشته، به تدریج سبد محصولات و خدماتمان کامل و کامل‌تر شده است. 

اساس انتخاب و ایجاد رشته‌های مدرسه «ایده» چه مواردی بوده است؟ 

رشته‌های ما محدود به حوزه‌های هنرهای تجسمی و دانش ارتباطات و مقولاتی است که به این رشته مربوط است. این رشته‌ها بر اساس نیازسنجی جامعه و موضوعات جدیدی که در جامعه و زندگی امروز، در بخش کسب و کار و در بخش‌های حرفه‌ای مشاغل، وجود دارند، انتخاب شده‌اند. در حال حاضر رشته‌های متعددی را به هنرجویان و علاقمندان آموزش می‌دهیم که نقاشی، تصویرسازی، گرافیک، فیلم‌سازی، انیمیشن، طراحی لباس و کیف و کفش و گیم دیزاین برخی از آن‌هاست. تلاش کرده‌ایم حوزه کسب و کار را نیز با رشته‌هایی که بر اساس نیاز جامعه اهمیت می‌یابند، گسترش دهیم. مدیریت کسب و کار، مدیریت بازاریابی، مدیریت تبلیغات، مدیریت روابط عمومی و مدیریت برندینگ رشته‌هایی هستند که مربوط به حوزه کسب و کار هستند و ما آن‌ها را آموزش می‌دهیم. 

بخش دیگری نیز به مجموعه افزوده شده که مدرسه آنلاین نام دارد. این اتفاق به تازگی رخ داده است؟ 

واقعیت این است که پیش از شیوع ویروس کرونا و شرایط به وجود آمده جدید، دوره‌هایی را برای متقاضیانی که ساکن تهران نبودند به صورت آنلاین برگزار می‌کردیم. جرقه این اتفاق از اینجا زده شد که متقاضیانی را خارج از ایران داشتیم. به هرحال تعدادی از دانشجویان مقیم اروپا و کشورهایی چون آلمان، کویت و سوئد بودند و به همین دلیل مکانیسم آنلاین را از چند سال پیش آغاز کردیم؛ البته به صورت محدود. پس از شروع جریان کرونا و شرایط ایجاد شده نیز مدرسه آنلاین را سر و شکل جدی‌تری دادیم. 

در حال حاضر شیوه آموزش‌های شما به چه صورت است و آیا هنرجویان در اینباره حق انتخاب دارند؟ 

حال همه دوره‌های ما هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین برگزار می‌شوند و قصد داریم این رویه را ادامه دهیم. این هنرجویان هستند که حضوری یا آنلاین بودن کلاس‌ها را انتخاب می‌کنند. 

مجموعه «ایده» گالری نیز دارد و در برگزاری نمایشگاه‌ها نیز فعال هستید. آیا برای ارتقاء سطح کیفی مدیریت گالری‌ها نیز خدماتی ارائه می‌دهید؟ 

اتفاقا موضوع گالری‌ها و نحوه برگزاری نمایشگاه‌ها نیز یکی دیگر از مقولاتی است که برایمان اهمیت داشته است. در دوره‌ای متوجه این موضوع شدیم که در نحوه برگزاری نمایشگاه‌ها اشکالاتی وجود دارد. به طور معمول افراد بسیاری در طول سال تلاش می‌کنند در خصوص هدایت و راهبری برگزاری نمایشگاه‌های هنری فعالیت کنند، در حالی که دانش این کار را ندارند و کارهای اشتباهی انجام می‌دهند. این رویه قاعدتا منجر به تخریب فضای حرفه‌ای و مسموم شدن آن است، لذا تصمیم گرفتیم در این زمینه نیز خدماتی ارائه دهیم. پس از این تصمیم برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شد و درس‌هایی را طراحی و تدوین کردیم و اینگونه شد که دوره‌های آموزش «کیوریتور» یا نمایشگاه گرادنی نیز را به بخش‌های دیگر افزودیم و اتفاقا تاکنون در این زمینه دوره‌های موفقی را پشت سر گذاشته‌ایم. از سوی دیگر شاهد بودیم که در طول سال گالری‌های متعددی از وزارت ارشاد مجوز می‌گرفتند و راه‌اندازی می‌شدند و می‌دیدیم افراد زیادی به عنوان مدیران و مسئولان آن گالری‌ها بدون داشتن دانش و تخصص کافی مشغول فعالیت می‌شدند طی این رویه اتفاقی که می‌افتاد این بود گالری‌ها یا طی مدت زمانی کوتاه تعطیل می‌شدند یا در غیر این صورت کار درست را انجام نمی‌دادند و ما برای رفع این معضل دوره‌های گالری داری و مجموعه گرادنی را ایجاد کردیم. همواره تلاشمان این است به رشته‌ها و مقولاتی بپردازیم که جامعه و زندگی امروز به آن‌ها نیاز دارد. 

با توجه به تمرکزتان بر نحوه فعالیت گالری‌ها و نمایشگاه‌ها به نظرتان طی چند سال گذشته در این زمینه تا چه حد به تخصص رسیده‌ایم. 

متاسفانه جامعه ما در این زمینه بسیار فقیر است و ضعف‌های بسیار دارد. می‌توان گفت اغلب گالری‌ها حتی گالری‌های معتبر و با سابقه‌ای که فعال هستند نه بر اساس اصول و روش‌های آکادمیک و علمی، بلکه صرفا بر اساس ارتباطات و روابط یا روش‌های سنتی اقدام به برگزاری نمایشگاه می‌کنند. 

طبیعتا نمی‌توان فعالیت‌های گالری‌ها و نمایشگاه‌های رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی را صرفا مقوله‌ای تجاری و بیزینسی قلمداد کنیم. 

در حوزه مدیریت نیز دانش کافی علمی و کارکردی وجود ندارد و معتقدم که تقریبا بسیاری از مدیران گالری‌ها و دست اندرکارانشان، خصوصا افراد جوان و نوپا به آموزش‌های مرتبط بسیار نیازمند هستند. 

با توجه به اینکه برخی از استادان منتخب شما از سوی کمپانی‌های معتبری چون «ادوبی» تایید شده‌اند، درباره نحوه انتخاب اساتید توضیح دهید. ملاک و معیارتان برای انتخاب و همکاری با آن‌ها چیست؟ 

برای انتخاب استادان روش‌های بسیار سختگیرانه‌ای داریم و معیارهای متعددی را مدنظر قرار می‌دهیم. مهم‌ترین معیارمان صرفا این نیست که استاد مورد نظرمان اسم و رسم داشته باشد، بلکه ملاکمان دانش و سطح حرفه‌ای اساتید به دور از هیاهو و حاشیه است، و اینکه آن‌ها تا چه حد پویا و به روز هستند؟ بی‌شک استادان بسیاری وجود دارند که می‌توان با آن‌ها همکاری و تعامل کرد اما موضوع این است که اغلب آن‌ها دانششان به روز نیست. موضوع دیگری که در رابطه با انتخاب اساتید برایمان بسیار اهمیت دارد فعال بودن آن‌ها در حوزه مربوطه است. به دنبال کسانی هستیم که کارهای عملی واقعی انجام داده باشند. 

نحوه گزینش هنرجویان و دانشجویان به چه شکل است؟ آیا آن‌ها برای پذیرش باید از فیلتر خاصی عبور کنند؟ 

بهتر است بگویم برای انتخاب هنرجویان فیلتری ایجاد نکرده‌ایم تا به این ترتیب امکان فراگیری برای همه مهیا باشد. اما اینگونه هم نیست که گزینشی وجود نداشته باشد. ما متقاضیان را تعیین سطح می‌کنیم یا بهتر است بگویم به آن‌ها مشاوره می‌دهیم تا تصمیم درست‌تری بگیرند و با پیش زمینه ذهنی انتخاب رشته کنند. 

آموزش آنلاین در ایران پس از بحران بیماری کرونا مورد توجه قرار گرفت اما هرچه گذشت بر تعداد مخالفان آن افزوده شد. نظر شما درباره این شیوه چیست؟ 

با وجود آنکه سال‌هاست با شیوه آنلاین آشنا هستم و آن رابه کار گرفته‌ام، همیشه به متقاضیان می‌گویم مطمئنا تاثیر آموزش حضوری بسیار بیشتر از آموزش آنلاین است. واقعا هم این واقعیتی غیر قابل انکار است. اما در کل تلاش‌مان این است از تمام امکانات و ارتباطات و روش‌های موجود نهایت استفاده را بکنیم، در همین راستا تلاشمان این است نه فقط به شیوه حضوری و با بهره‌گیری از پلتفرم‌های آنلاین، بلکه با ارائه و ارسال فایل‌ها و جزوه‌ها، اسلایدها، وویس‌ها و ویدئوها کاستی و خلاءها را جبران کنیم. 

طی یک سال گذشته متقاضیان و هنرجویان بیشتر از کلاس‌های آنلاین استقبال کرده‌اند یا حضوری؟ 

تقریبا پنجاه، پنجاه است. تعدادی از آن‌ها اهمیت آموزش‌های حضوری را درک می‌کنند به شیوه اصرار دارند. تعدادی دیگر نیز یا از ابتلا به بیماری کرونا واهمه دارند، یا در تهران ساکن نیستند، و یا در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند. طبیعتا کلاس‌های آنلاین برای این دسته از افراد گزینه مناسبی است. 

طی یک سال گذشته آموزشگاه‌ها و گالری‌ها تحت تاثیر بحران کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی شرایط نابسامانی داشته‌اند و بارها تعطیل و بازگشایی شده‌اند. شما تا چه حد با چنین مشکلاتی مواجه بوده‌اید؟ 

به هرحال وضعیت بحرانی فعلی شرایط دشواری را برای همه اقشار ایجاد کرده است و ما نیز با مشکلات متعددی مواجه بوده‌ایم اما تلاش کرده‌ایم با وجود سختی‌ها و شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، موسسه را سرپا نگاه داریم تا چراغ گالری و آموزشگاه روشن بماند. 

طی چند ماه گذشته گالری «ایده» تا چه حد فعال است؟ آیا نمایشگاهای‌تان به صورت مجازی برگزار می‌شود؟ 

با اینکه شرایط بغرنجی بر جامعه حاکم بوده، اما سعی کرده‌ایم به صورت بی‌وقفه نمایشگاه‌ها را برگزار کنیم و هرگز فعالیت‌هایمان را در این زمینه متوقف نکرده‌ایم. طی یک سال گذشته نمایشگاه‌های‌مان را هم به صورت فیزیکی و هم مجازی پیش روی مخاطبان قرار داده‌ایم و در آینده نیز این رویه ادامه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز